Datagestuurde logistieke oplossing voor transportsector

DigiTrans, de recentste spin-off van de UAntwerpen en imec, lanceert een innovatieve technologie waarmee de volledige logistieke sector optimaal van alle beschikbare gegevens kan profiteren.

Trefwoorden: #Digitrans, #logistiek, #transportsector

Lees verder

Techniek

( Foto: imec )

ENGINEERINGNET.BE - De transportsector kampt nog steeds met erg logge systemen, vaak gespecialiseerd in één enkele taak, die veel handmatige handelingen, menselijke interventie en veelvuldige controles vereisen.

Wouter Hendrickx (externe oprichter van DigiTrans) en Thomas Huybrechts (doctoraatsonderzoeker aan de UAntwerpen en imec) ontwikkelden een uniforme middleware-oplossing die aangesloten kan worden op alle mogelijke gegevensbronnen of sensoren.

Deze oplossing maakt het mogelijk om data te gebruiken in bestaande software, om acties op te roepen en om te werken met aanpasbare optimalisatiealgoritmen. Bovendien is de middleware-oplossing klaar voor toekomstige IoT- en AI-toepassingen.

Huidige schattingen tonen aan dat een middelgroot transportbedrijf met een wagenpark tot 300 vrachtwagens soms wel 150.000 euro per jaar kan uitgeven aan het handmatig bundelen van gegevens voor de dagelijkse planning.

Bovendien kijken transportbedrijven aan tegen nog hogere kosten als gevolg van inefficiënte planning, boetes en een gebrek aan kennis van de status van hun activa of van de mogelijkheden tot optimalisatie.

Valentin Cârlan, Sales Manager bij DigiTrans: “Ons businessmodel bestaat erin om een snelle en kostenefficiënte brug te slaan tussen data en applicaties, en de toegevoegde waarde die zo wordt gecreëerd in rekening te brengen."

Thierry Vanelslander (hoogleraar UAntwerpen) en Peter Hellinckx (hoogleraar aan UAntwerpen en imec) zijn vol lof over de unieke expertise van DigiTrans, die perfect in balans is, met sectorspecifieke kennis inzake transportactiviteiten enerzijds en expertise op het vlak van softwareontwikkeling anderzijds.

Dat laatste is essentieel om te anticiperen op bottlenecks, om prioriteit te geven aan de juiste toepassingen en om opkomende slimme en verbonden technologieën in de sector te introduceren.