Belgisch Solar Team heeft nieuwste zonnewagen voorgesteld

Economie 4/07/2019 12:16:54

Negentien ingenieursstudenten van de KU Leuven hebben hun splinternieuwe zonnewagen voorgesteld. Deze werd in één jaar tijd ontworpen, geproduceerd en geassembleerd.

Lees hieronder verder   
Verwant

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Covestro kiest volop voor circulaire economie

CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

Aanpak zwerfvuil als gevolg van aquacultuur

Shell en Van Oord samen in pilot biobrandstof voor schepen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De BluePoint is de achtste Belgische zonnewagen van het Agoria Solar Team en is ook meteen de meest aerodynamische wagen van België. Om de luchtweerstand zo laag te krijgen werd de vorm van de wagen zes maanden lang verbeterd.

Emmerick Vandervelpen, aerodynamisch ingenieur in het Agoria Solar Team: “We zijn trots op het resultaat dat we bereikt hebben. Tijdens de hele race van 3000 kilometer door Australië zal het verbruik van onze wagen volgens de berekeningen equivalent zijn aan 7 liter diesel.”

Buiten de verbeteringen op aerodynamisch vlak, zijn er ook enkele innovaties. Het is bijvoorbeeld de eerste keer dat de studenten het zonnepaneel zelf ontwikkelden. In het verleden kocht het Belgische Solar Team die altijd aan.

Door het paneel zelf te maken, heeft het team meer controle over het productieproces. Dit jaar selecteren ze zelf de geschikte zonnecellen, verbinden ze deze met elkaar en omhullen ze de cellen met een beschermende laag. De zonnecellen zijn enorm breekbaar waardoor dit een zeer moeilijk proces is.

Bij het ontwerp van de nieuwe zonnewagen zijn de ingenieursstudenten tot het uiterste gegaan. Met een oppervlakte van 2,6 m² is het zonnepaneel van de wagen even groot als dat van haar voorganger, de Punch 2.

Toch is de nieuwe wagen smaller waardoor de luchtweerstand lager is maar er ook minder plaats is voor de mechanische componenten. Zo is de ruimte tussen de wielen en de carrosserie van de wagen op bepaalde plaatsen slechts enkele millimeters. Ook de piloot heeft minder bewegingsruimte.

Op 13 oktober staat de Belgische zonnewagen aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge. Dit is het wereldkampioenschap voor zonnewagens waarin de BluePoint 3.021 kilometer dwars door de Australische woestijn zal rijden. << (Guy Leysen) (foto: Agoria Solar Team - © Geert Vanden Wijngaert)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Vlaamse regering legt 23 extra opleidingen duaal leren vast

Vlaams ministers Crevits en Weyts hebben de inhoud van 23 extra opleidingen ‘duaal leren’ vastgelegd. Daarmee wordt het huidige aanbod van 80 opleidingen verder uitgebreid.

Beveiligingsmodule voor afvalwatertoepassingen - techniek

Sinds midden 2019 biedt de KSB Groep met Amacontrol III een module aan met nieuwe beveiligings- en bewakingsfuncties voor uw dompelpompen en -mengers in de meest diverse toepassingen.

Continue afkoeling en verhitting van reusachtige sterren

Een internationaal team van astronomen legde in detail vast hoe de temperatuur van vier gele hyperreuzen in enkele tientallen jaren stijgt van 4000 graden naar 8000 graden en weer terug.

Interview met Axel Kupisiewicz, CEO van Lasea - artikel

Axel Kupisiewicz (46) richtte in 1999 Laser Engineering Applications (LASEA) op. Vandaag is het bedrijf uit Angleur een marktleider in de bouw van ultra-kortepuls- of femtosecondenlasers.

Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

Industrie 4.0 is duidelijk de toekomst. Wat dit echter in de praktijk juist betekent, is dat veel minder. De afgelopen maanden heeft Sirris haar 4.0 Made Real Pilot Factory gebouwd.

Start it @KBC neemt 63 nieuwe start-ups onder zijn hoede

Van de 217 start-ups, die een aanvraag indienden, mochten gisteren 113 hun ideeën pitchen. Hiervan werden er 63 geselecteerd werden om deel te nemen aan het Start it @KBC-programma.

Sterke en onbreekbare moleculaire schakelaar toevallig ontdekt

Een organisch materiaal dat steeds opnieuw van vorm kan veranderen, zonder dat het breekt, kan handige toepassingen hebben als kunstmatige spier, pompje of als elektrische schakelaar.

Hans Haverbeke verkozen tot ICT & Digital Coach Of The Year

In Gent werd tijdens This is IT, hoogmis voor de Belgische IT-wereld, de award van ICT & Digital Coach Of The Year aan Hans Haverbeke, head of data & analytics bij Port of Antwerp uitgereikt.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners