Inliner voor tankcontainers voorkomt schoonmaken en laadrestricties

Bedrijfsnieuws 11/07/2019 13:26:44

De plaatsing van een kunststof zak (inliner) in de tankcontainer, voorkomt de stap naar een cleaning station: een grote besparing. Zo'n maagdelijke tank maakt ook laadrestricties overbodig.

Lees hieronder verder   
Verwant

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Covestro kiest volop voor circulaire economie

CO2 uit restafval geleverd aan glastuinbouw

Aanpak zwerfvuil als gevolg van aquacultuur

Shell en Van Oord samen in pilot biobrandstof voor schepen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

(8/10) Central Auto overgenomen door Imes Dexis

(7/10) Qinetiq Space neemt nieuwe cleanroom van 450m² in gebruik (+fotoreportage)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De levenscyclus van een tankcontainer begint gewoonlijk bij het vervoeren van de meest kwetsbare producten: voedingsmiddelen zoals bier.

Door na iedere lading de tank grondig te reinigen en op CO2-druk te zetten, blijft er geen zuurstof achter en kan de container de eerste periode dienst doen in bijvoorbeeld de biersector.

Daarna kunnen er andere voedingsmiddelen in de tankcontainer worden vervoerd, weer later vetten en oliën en uiteindelijk eindigt de cyclus na een paar jaar in de chemische industrie. De wet- en regelgeving omtrent vorige ladingen van tankcontainers is strikt.

Door de inzet van de Mega-Inliner verloopt die cyclus anders, vertelt Jaap de Jong, directeur Business Development Central Europe van het Nederlandse bedrijf Mega-Inliner. "De kunststof zak in de container zorgt ervoor dat er na iedere lading opnieuw een maagdelijke tank overblijft."

"Zo kun je de container bijvoorbeeld inzetten om vanuit Nederland bier naar Azië te transporteren en vervolgens latex mee terug te nemen. Dat is in het huidige systeem ondenkbaar. Je hebt niet te maken met 'previous load restrictions' en kunt de hele boekhouding met bijbehorende kosten rond vorige ladingen elimineren."

Bij Mega-Inliner kunnen klanten tankcontainers leasen die speciaal geschikt zijn gemaakt voor de inliners. De inliner is inzetbaar voor alle vloeibare, niet gevaarlijke goederen en zijn eenmalig te gebruiken.

Deze wordt als een opgerolde tandpastatube van zeventien kilo in de container gelegd en rolt zichzelf af bij het vullen van de tankcontainer. De zak beschermt tegen omgevingsinvloeden en neemt besmettingsgevaar van levensmiddelen weg.

De Jong: "Gewoonlijk worden tanks leeggezogen, wij drukken lucht tegen de buitenkant van de inliner in de tank en persen die leeg. Er blijft zo minder residu achter."

"De Mega-Inliner is gemaakt van een goedgekeurde polyethyleen multi-layer folie, die geheel recyclebaar is. We willen het liefst binnen twee jaar werken met volledig biologisch afbreekbaar materiaal."

Belangrijkste voordelen van de Mega-Inliner zijn het vervallen van de restricties door voorgaande ladingen en de besparing van de rit van en naar een cleaning station na iedere lading.

Ook bespaart dit zo'n 2.000 liter water en schoonmaakmiddelen per spoelbeurt. Tenslotte is er nog een positief effect op de levensduur van de container. << (Lydia Heida) (foto: Mega-Inliner)

Video: invoeren van de mega-inliner

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Vlaamse regering legt 23 extra opleidingen duaal leren vast

Vlaams ministers Crevits en Weyts hebben de inhoud van 23 extra opleidingen ‘duaal leren’ vastgelegd. Daarmee wordt het huidige aanbod van 80 opleidingen verder uitgebreid.

Beveiligingsmodule voor afvalwatertoepassingen - techniek

Sinds midden 2019 biedt de KSB Groep met Amacontrol III een module aan met nieuwe beveiligings- en bewakingsfuncties voor uw dompelpompen en -mengers in de meest diverse toepassingen.

Continue afkoeling en verhitting van reusachtige sterren

Een internationaal team van astronomen legde in detail vast hoe de temperatuur van vier gele hyperreuzen in enkele tientallen jaren stijgt van 4000 graden naar 8000 graden en weer terug.

Interview met Axel Kupisiewicz, CEO van Lasea - artikel

Axel Kupisiewicz (46) richtte in 1999 Laser Engineering Applications (LASEA) op. Vandaag is het bedrijf uit Angleur een marktleider in de bouw van ultra-kortepuls- of femtosecondenlasers.

Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

Industrie 4.0 is duidelijk de toekomst. Wat dit echter in de praktijk juist betekent, is dat veel minder. De afgelopen maanden heeft Sirris haar 4.0 Made Real Pilot Factory gebouwd.

Start it @KBC neemt 63 nieuwe start-ups onder zijn hoede

Van de 217 start-ups, die een aanvraag indienden, mochten gisteren 113 hun ideeën pitchen. Hiervan werden er 63 geselecteerd werden om deel te nemen aan het Start it @KBC-programma.

Sterke en onbreekbare moleculaire schakelaar toevallig ontdekt

Een organisch materiaal dat steeds opnieuw van vorm kan veranderen, zonder dat het breekt, kan handige toepassingen hebben als kunstmatige spier, pompje of als elektrische schakelaar.

Hans Haverbeke verkozen tot ICT & Digital Coach Of The Year

In Gent werd tijdens This is IT, hoogmis voor de Belgische IT-wereld, de award van ICT & Digital Coach Of The Year aan Hans Haverbeke, head of data & analytics bij Port of Antwerp uitgereikt.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners