Recordaantal meisjes kiest voor STEM

De Vlaamse arbeidsmarkt heeft nood aan meer mensen met een wetenschappelijk en technisch profiel, zodat het belangrijk is dat voldoende leerlingen voor dit type onderwijs kiezen.

Trefwoorden: #arbeidsmarkt, #bachelor, #diploma, #doelstellingen, #Engineering, #jongeren, #Mathematics, #meisjes, #monitor, #overheid, #Science, #secundair onderwijs, #STEM, #techniek, #Technology, #Vlaams, #vrouwen, #wetenschap

Lees verder

Opleiding

( Foto: Twitter - Hilde Crevits )

ENGINEERINGNET.BE - Nog nooit hebben zoveel Vlaamse meisjes in de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs voor een STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics)-opleiding gekozen.

Ten opzichte van 2010-2011 is hun aandeel met bijna 4% toegenomen in de 3e graad, tot bijna een derde van het totaal aantal leerlingen. Dat zet zich ook door in het hoger onderwijs.

Wetenschappen en techniek zijn ook in het hoger onderwijs populairder: in de academische bachelors benadert het aandeel vrouwen intussen de 40%.

De cijfers komen uit de jaarlijkse STEM-monitor, waarmee de Vlaamse overheid de populariteit van STEM-richtingen opvolgt.

Dat voldoende leerlingen in secundair en hoger onderwijs STEM kiezen, is belangrijk want de Vlaamse arbeidsmarkt heeft nood aan meer mensen met een wetenschappelijk profiel. Die vraag zal wellicht alleen nog maar toenemen door de verdere digitalisering.

De vijfde editie van de STEM-monitor, voor het schooljaar 2017-2018, tekent in zijn geheel een stijging van het aantal leerlingen in STEM-richtingen in de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs op.

In referentiejaar 2010-2011 stroomden 53.806 jongeren in. Vorig schooljaar waren dat er 55.153: een stijging met 1.300 leerlingen.

Het totaal aantal leerlingen in het secundair is echter wel gedaald met 3.600. Meer dan 55% van de leerlingen in het secundair onderwijs stroomt intussen uit met een STEM-diploma.

De STEM-doelstellingen die in 2020 gehaald moeten worden, zijn in zicht of zelfs al behaald. Het aandeel STEM-richtingen in academische bachelors en het aandeel vrouwen in academische STEM-bachelors overschrijden de doelstellingen al.

Voor het aandeel meisjes in secundair STEM-onderwijs en het aandeel studenten en vrouwen in professionele STEM-bachelors zijn ze niet veraf.