PortXchange moet digitale scheepvaart-app wereldwijd beschikbaar maken

PortXchange is erop gericht de efficiëntie van havenaanlopen te vergroten en de CO2-uitstoot van en tussen havens te verminderen, onder meer door de digitale scheepvaart-app Pronto.

Trefwoorden: #app, #CO2-uitstoot, #havenaanloop, #Havenbedrijf Rotterdam, #PortXchange, #Pronto

Lees verder

Techniek

( Foto: Havenbedrijf Rotterdam )

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwe app stelt rederijen, agenten, terminals, havenautoriteiten en andere dienstverleners in staat alle activiteiten tijdens een havenaanloop op basis van uitwisseling van gestandaardiseerde data optimaal te plannen, uit te voeren en te volgen en helpt koolstofemissies verminderen.

Om Pronto succesvol in andere havens te implementeren, is het belangrijk dat er vertrouwen bestaat tussen de partijen die moeten zorgen voor vrije uitwisseling van data. Door een afzonderlijk bedrijf op te zetten voorziet Havenbedrijf Rotterdam in een onpartijdige en onafhankelijke oplossing.

Hoe meer havens gebruikmaken van slimme oplossingen, hoe waardevoller ze worden. De eerste partnerschappen zijn al ondertekend, met de rederijen Shell Shipping & Maritime en A.P. Moller-Maersk.

De app is nog voor eind 2019 beschikbaar in havens in Europa en de VS. PortXchange wil voor de komende jaren de app beschikbaar stellen aan diverse andere havens wereldwijd.

Grahaeme Henderson, vicepresident van Shell Shipping & Maritime: "We zijn op weg naar een mondiale, end-to-end digitaal verbonden bedrijfsomgeving voor de scheepvaart, zoals we die ook zien in de luchtvaart. Bij Shell, bijvoorbeeld, kunnen we met ons onshore digitale centrum vanaf ieder schip dat we beheren realtime 500 gegevenspunten analyseren."

"We voorzien mogelijkheden om deze werkzaamheden door middel van partnerschappen binnen Pronto uit te breiden met het oog op optimalisering van havenactiviteiten. Onze tests wijzen tot dusverre op grote voordelen in termen van hogere efficiëntie, lagere brandstof- en bedrijfskosten en lagere emissies.?

Kent Stig Hagbarth, hoofd Operations Execution Maersk: "Just-in-time-aankomsten mogelijk maken en het verblijf van onze schepen in de haven optimaliseren, stelt ons in staat om de planning betrouwbaarder te maken voor onze klanten en CO2-emissies terug te dringen."