Energietransitie: mogelijkheden hernieuwbare synthetische brandstoffen

Economie 22/08/2019 13:26:22

Onderzoekers van de Universiteiten Utrecht en Leiden pleiten voor inzet van synthetische brandstoffen en overheidsmaatregelen, zoals CO2-heffingen, zon- en windenergie en CO2-opslag.

Lees hieronder verder   
Verwant

Eerste 2 GW offshore netaansluiting wereldwijd

Fluvius realiseert technisch hoogstandje bij Katoen Natie

Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

VDL Bus & Coach ontwikkelt nieuwe batterijpakketten

Nieuwe BASF-fabriek voor batterijmaterialen voor elektrische voertuigen

Air Products levert technologie voor Amerikaans waterstof tankstation

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Workshop Industrial Security

Kortrijk, Wondelgem, Berchem en Diepenbeek

van 25/02/2020 tot 5/03/2020

Elektrisch voertuig: mobiele batterij of extra belasting net?

UGent Campus Kortrijk

dinsdag 25 februari 2020

Verbreed uw basiskennis over stoom

Spirax Sarco Gent en Westerlo

dinsdag 3 maart 2020

Tips & Tricks voor veilige werking stoominstallatie

Spirax Sarco Gent en Brasschaat

woensdag 4 maart 2020

100.000 ingrijpende energetische renovaties per jaar realiseren

(studiedag) Sint-Niklaas

donderdag 5 maart 2020

Haal het meeste uit uw ketelhuis

Spirax Sarco Gent en Westerlo

donderdag 5 maart 2020

Keuze van de redactie

(19/2) Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

(19/2) Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

(18/2) Aquafin gaat energie leveren uit afvalwater

(17/2) ITMA 2019: Geen schering en inslag - artikel

(12/2) DEME Offshore en Herrenknecht bouwen samen onderzeese boor

(12/2) Winnaars Foreign Investment Trophy 2020 bekend gemaakt

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Ondanks de vooruitgang in zon- en windenergie blijft een volledig schone energievoorziening een enorme uitdaging: sectoren als de zware industrie, de lucht- en scheepvaart en het wegtransport kunnen nog niet zonder koolstofhoudende brandstoffen.

Willen we toch de klimaatdoelen behalen, dan moet dus ook in deze sectoren het energieverbruik CO2-neutraal zijn. Kiezen we dan voor de conventionele, maar niet onomstreden aanpak van CO2-opslag, biomassa en waterstof? Of kiezen we voor de ontwikkeling van synthetische brandstoffen? Die zijn gemaakt uit CO2 en dus in principe CO2-neutraal.

Toch is het riskant om alleen op dit soort nieuwe technologieën in te zetten, betogen de energiewetenschappers Oscar Kraan (Universiteit Utrecht en Universiteit Leiden) en Gert Jan Kramer (Universiteit Utrecht) in samenwerking met leden van het Shell Scenarios Team.

Zij zien liever een gecombineerde aanpak. De productie van synthetische CO2-neutrale brandstoffen is afhankelijk van een aantal factoren die eenvoudig lijken maar in de praktijk - en zeker voor grootschalig gebruik - nog lang niet uitontwikkeld zijn, aldus deze onderzoekers.

'Allereerst moet je waterstof produceren. Vervolgens haal je CO2 uit de lucht en dat zet je dan weer om in koolmonoxide,' legt Kraan uit. 'Als je met dat laatste gas en waterstof de juiste chemische verbinding maakt, heb je de gewenste brandstof. Daarvoor is wel een grote hoeveelheid zonne-energie nodig, anders is de milieuwinst tenietgedaan’.

Bij het pleidooi van Kraan en Kramer zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste zijn ook andere hernieuwbare energiebronnen in te zetten voor de productie van gesynthetiseerde brandstoffen, zoals windenergie of geothermie.

Ten tweede hebben het IJslandse bedrijf Carbon Recycling International en het Nieuw-Zeelandse bedrijf LanzaTech dit soort technologie al wel ontwikkeld voor grootschalig gebruik.

Probleem is echter dat dit soort brandstoffen in snel tempo kunnen concurreren met conventionele fossiele brandstoffen, zoals van Shell. Dit soort oliemaatschappijen hebben enorme investeringen gedaan in hun infrastructuur. Het is dus de vraag hoe zij omgaan met nieuwe concurrentie. << (Lydia Heida) (foto: aapsky - 123RF)

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Start-ups scoren beter op gebied van jobcreatie en investeringen

Uit een bevraging van Start it @KBC blijkt dat de werkgelegenheid, de verkoop en de investeringen bij start-ups sterk in de lift zitten. Gemiddeld scoren ze beter dan KMO's.

Vier nieuwe Vlaamse Fabrieken van de Toekomst bekroond

Audi Brussels, Kautex Textron Benelux, Total en Vandemoortele zijn de nieuwe Fabrieken van de Toekomst, maakbedrijven die dankzij strategische transformaties de grootste doorbraak boekten.

Belgian Offshore Days 2020 focust op geavanceerd data-gebruik

De Belgian Offshore Days 2020 conferentie in Oostende zal dit jaar in het teken staan van geavanceerd gebruik van ‘data’ doorheen de levenscyclus van offshore wind parken.

Omschakeling van aardolie naar hout in chemische industrie haalbaar?

Een interdisciplinair team van onder andere bio-ingenieurs en economen van de KU Leuven heeft in kaart gebracht hoe hout aardolie kan vervangen in de chemische industrie.

Fluvius realiseert technisch hoogstandje bij Katoen Natie

Fluvius heeft eind 2019 twee windturbines gekoppeld aan de elektriciteitscabine van de logistieke site. Gecombineerd met zonnepanelen gebruikt Katoen Natie nu voor 70% aan duurzame energie.

Chemische bouwsteen uit hernieuwbare grondstof ontwikkeld

De universiteiten van Antwerpen, Gent en Leuven zijn er in geslaagd om op een duurzamere manier catechol te maken, vertrekkende van een hernieuwbare grondstof.

Antwerp Space versnelt communicatie met ISS

Een onlangs gelanceerde Antares-raket vervoerde niet enkel benodigdheden voor de bemanning, maar ook een geavanceerde ARGO-modem van het Belgische Antwerp Space.

Vlaamse kennisinstellingen ontwikkelen staprobot voor kinderen

Het project MOTION wil kinderen met een neurologische aandoening helpen met een gepersonaliseerd en meegroeiend exoskelet: een combinatie van 3D-techniek, lichte materialen en slim textiel.

speedigus service: slijtvaste maatwerk-onderdelen

Om altijd snel de juiste glijlageroplossingen te kunnen leveren en te installeren, heeft igus meer dan 12.000 verschillende iglidur glijlagertypen gemaakt van tribo-polymeren in voorraad. Daarnaast produceert igus maatwerkcomponenten. Dit wordt bepaald door de motion plastics specialist op basis van de benodigde aantallen.

Partners