Resultaten testproject autonoom varen voorgesteld

Economie 13/09/2019 10:49:35

Na verschillende maanden van testvaarten met een schaalmodel van een autonoom (onbemand en zelfsturend) binnenschip op de IJzer werden onlangs de testresultaten voorgesteld.

Lees hieronder verder   
Verwant

Opening state-of-the-art afzaklijn voor BASF

Katoen Natie neemt Poolse warehouseactiviteiten van Nijhof-Wassink over

Willemen levert nieuwe Marokkaanse containerterminal op (+video)

North Sea Port breidt spooraanbod uit met 12 nieuwe spoorbestemmingen

DHL Express en Blue Line Logistics testen stadslogistiek over waterweg

Nieuwe Gentse innovatieve zone focust op binnenvaart

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(17/10) Belgische zonnewagen wordt wereldkampioen

(16/10) Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het autonoom vaartuig (de Cogge) legde meerdere keren succesvol testvaarten af van meerdere kilometers lang.

Onderweg ontweek het schip succesvol meerdere statische obstakels. Hiervoor maakte het schip gebruik van zijn geavanceerde sensoren om de omgeving te observeren om het volledig traject zonder menselijke inbreng te navigeren.

Om het vaartuig zelfsturend te maken, werd gebruik gemaakt van technologie ontwikkeld door de universiteiten van MIT en Oxford. De KU Leuven ontwierp op basis van die technologie software, die rekening houdt met de beperkte bewegingsruimte in de binnenvaart en een aandrijving zonder roer.

Professor Peter Slaets, KU Leuven. “De intelligentie van het vaartuig wordt gevoed door data afkomstig van navigatiesystemen zoals GPS maar ook door geavanceerde sensoren, lasertechnologie of een stereocamera. De onderzoekers aan wal monitoren het schip via een communicatienetwerk op basis van verschillende technologieën zoals 3G, 4G, wifi, radio. In noodgevallen kunnen ze de controle overnemen.”

Om autonoom varen commercieel op grote schaal mogelijk te maken moeten er wel nog een aantal stappen gezet worden. Gedetecteerde obstakels kunnen momenteel niet aan de huidige digitale kaarten toegevoegd worden en schepen kunnen die informatie ook niet onderling delen.

In een volgende fase wordt het autonoom schaalmodel getest in specifieke situaties zoals aanmeren of een sluis passeren. Daarna wordt overgegaan tot proefvaarten met een schip van het type Spits.

Het gebruikte schaalmodel is vijf meter lang, bedoeling is om deze technologie toe te passen op schepen van 38,5 meter lang met een vracht van 250 tot 400 ton, het equivalent van 10 tot 16 grote vrachtwagens. << (Guy Leysen) (foto: POM West-Vlaanderen)

ACHTERGROND
Het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ werd ingediend i.k.v. de GTI West-Vlaanderen binnen het EFRO programma. De Vlaamse Waterweg en copromotoren POM West-Vlaanderen en KU Leuven werken samen om het project te realiseren. De totale projectkost bedraagt 622.994 euro. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rittal pakt uit met nieuwe NEMA 3R/4 koelunits - techniek

Koeltechnologie voor buitentoepassingen moet altijd betrouwbaar werken, zelfs bij extreme hitte en koude of in vochtige en stoffige omstandigheden. Maar de eisen zijn nog hoger.

Orsi Academy wint Europese RegioStar Award

Dit opleidingscentrum voor robotchirurgie bevat de nieuwste technologie en trekt zo'n 3.500 chirurgen uit de hele wereld per jaar. De prijs garandeert uitbouw van technologie in het centrum.

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

De Radboud Universiteit en de Universiteit Utrecht krijgen een ERC-subsidie van 7,6 miljoen euro om te onderzoeken hoe micro-organismen methaan en ammonium uit de zeebodem halen.

Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

Tijdens de tweede kapitaalverhoging van Rombit zijn Vic Swerts, InvestLink en enkele Belgische industriëlen toegetreden. In totaal werd bij alle partijen 10 miljoen euro opgehaald.

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Recupel lanceert Smartloop, een digitale marktplaats voor het afgedankte elektro van bedrijven en organisaties die vraag en aanbod bij elkaar brengt.

Verhaert investeert in AI gestuurde robots

VLAIO heeft een subsidie toegekend aan Verhaert voor een nieuw technologieplatform, waardoor Vlaamse ondernemingen versneld AI gestuurde robotsystemen kunnen ontwikkelen.

ifm evolueert van sensorenleverancier naar IT-servicebedrijf - advertorial

ifm electronic, dat van start ging met inductieve naderingsschakelaars voor het direct aansturen van een ‘relais’, telt nu 23 verschillende productlijnen en bestaat een halve eeuw.

Armstrong dekt 40% van energieverbruik met zonne-energie

Familiebedrijf Armstrong International liet onlangs 909 fotovoltaïsche panelen op zijn site in het industriepark Hauts-Sarts te Herstal installeren. Dauvister stond in voor de installatie.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners