North Sea Port realiseert klimaatambities met pijpleidinginfrastructuur

Economie 2/10/2019 10:20:59

In het havengebied van North Sea Port werd onderzoek verricht naar de mogelijke uitrol van een pijp­leiding­infra­structuur voor transport van CO2, waterstof, synthetische nafta en warmte.

Lees hieronder verder   
Verwant

Onderzoeksproject om lokale elektriciteitsnetten efficiënter te maken

Shell Eco-marathon stimuleert innovatie in mobiliteit - artikel

Belgische zonnewagen wordt wereldkampioen

Armstrong dekt 40% van energieverbruik met zonne-energie

Wereldprimeur: eerste trans-Atlantische onderwater-hyperloop getest

Elektrische wagen met rijbereik van 800 km mogelijk?

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Infoavond 3D-print voor matrijzen

Thomas More - Sint-Katelijne-Waver

dinsdag 22 oktober 2019

Parts2Clean

Messe Stuttgart

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Configuratie en calculatie van laagspanningsverdeelborden

Rittal Lokeren

dinsdag 22 oktober 2019

Rockwell Automation Teched Emea

München - Duitsland

van 22/10/2019 tot 24/10/2019

Basic of CE marking

Pilz Academy - Gent

dinsdag 22 oktober 2019

Empack

Nekkerhal Mechelen

van 23/10/2019 tot 24/10/2019

Keuze van de redactie

(17/10) Belgische zonnewagen wordt wereldkampioen

(16/10) Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

(15/10) Verhaert investeert in AI gestuurde robots

(14/10) Sirris heeft 4.0 Pilot Factory ontwikkeld

(9/10) Batterijen van elektrische wagens krijgen nieuw leven bij Umicore

(9/10) Kinepolis is ‘Onderneming van het Jaar’ 2019

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De studie levert een aantal aanbevelingen op om in de komende 5 tot 30 jaar de jaarlijkse CO2-uitstoot in het havengebied van bijna 22 miljoen ton te verminderen.

Om CO2 te gebruiken en te verminderen, is het noodzakelijk die bij bedrijven af te vangen en in te zetten als grondstof (Carbon Capture and Utilisation - CCU). Om die CO2 op de plaats van bestemming te krijgen is de aanleg van pijpleidinginfrastructuur nodig.

CCU is echter niet altijd meteen haalbaar. Als overgangsmaatregel zal de opvang en de opslag van CO2 nodig zijn (Carbon Capture en Storage - CCS). Om de opvang en opslag van CO2 (CCS) te beperken tot enkele miljoenen tonnen, zal er sterk moeten ingezet worden op de productie van groene waterstof op basis van elektriciteit.

Tot 200 kton in 2030 en een exponentiele groei daarna. Deze groene waterstof zal ingezet worden ter vervanging van de huidige waterstofconsumptie (op basis van fossiele brandstoffen) en voor nieuwe, innovatie productieprocessen.

Een belangrijk voorbeeld hiervan is het Steel2Chemicals-project waarbij restgassen van de staalfabriek ArcelorMittal worden ingezet als grondstof bij het chemische bedrijf Dow Chemical.

Om deze groene waterstof te produceren zullen er eveneens grote hoeveelheden duurzame elektriciteit nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de vervanging van aardgas door elektriciteit voor de productie van warmte. Deze toename is gelijk aan de productie van 2,7 GW op zee in 2030.

In vergelijking met de huidige elektriciteitsvraag van de industrie in North Sea Port betekent dit minimaal een verviervoudiging in 2030, met een verdere groei daarna. Het elektriciteitsnet zal hiervoor vergaand versterkt moeten worden, met name in de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

De aansluiting van Nederlandse windparken op zee binnen het havengebied is van belang om te kunnen beschikken over voldoende hernieuwbare elektriciteit. Om te voldoen aan de toenemende vraag naar waterstof zal er op termijn ook waterstof moeten worden geïmporteerd.

Er zijn reeds veel pijpleidingen in het havengebied aanwezig. Enkele leidingen kunnen hergebruikt worden, in veel gevallen zal sprake zijn van nieuwe leidingen. Wel kunnen veel bestaande tracés worden gebruikt. De kosten voor het noodzakelijke netwerk voor het transport van CO2 en waterstof binnen het volledige havengebied wordt begroot op 110 miljoen euro.

Dit netwerk dient ook buiten het havengebied te worden aangesloten, in eerste instantie voor CO2-transport. Dit wordt begroot op 95 tot 130 miljoen euro. De daadwerkelijke kosten hiervan zijn afhankelijk van de timing en de samenwerking met de havenpartners Antwerpen en Rotterdam.

Om een grensoverschrijdend pijpleidingennetwerk te realiseren, zal samenwerking noodzakelijk zijn. Enerzijds tussen de overheden over de grens heen zodat de tracés planologisch en juridisch kunnen worden gerealiseerd.

Anderzijds moet er een consortium worden gevormd tussen industrie, netwerkbedrijven, overheden en North Sea Port. Het platform Smart Delta Resources zal hierin een belangrijke rol spelen. << (Guy Leysen) (foto: aapsky - 123RF)

ACHTERGROND
Het onderzoek naar pijpleidingeninfrastructuur - het 'Clean Underground Sustainable Transport', of kortweg het CUST-project - is een gezamenlijk initiatief van North Sea Port, de Stad Gent, Smart Delta Resources (Nederlandse en Vlaamse energie- en grondstofintensieve bedrijven die in 2050 willen komen tot een CO2-neutrale industrie), de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij Oost-Vlaanderen, de Provincie Zeeland en de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Infrastructuur en Waterstaat (I&W) in Nederland. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Rittal pakt uit met nieuwe NEMA 3R/4 koelunits - techniek

Koeltechnologie voor buitentoepassingen moet altijd betrouwbaar werken, zelfs bij extreme hitte en koude of in vochtige en stoffige omstandigheden. Maar de eisen zijn nog hoger.

Orsi Academy wint Europese RegioStar Award

Dit opleidingscentrum voor robotchirurgie bevat de nieuwste technologie en trekt zo'n 3.500 chirurgen uit de hele wereld per jaar. De prijs garandeert uitbouw van technologie in het centrum.

Onderzoek: microben halen methaan en ammonium uit zeebodem

De Radboud Universiteit en de Universiteit Utrecht krijgen een ERC-subsidie van 7,6 miljoen euro om te onderzoeken hoe micro-organismen methaan en ammonium uit de zeebodem halen.

Technologiebedrijf Rombit trekt nieuwe investeerders aan

Tijdens de tweede kapitaalverhoging van Rombit zijn Vic Swerts, InvestLink en enkele Belgische industriëlen toegetreden. In totaal werd bij alle partijen 10 miljoen euro opgehaald.

Lancering digitale marktplaats voor afgedankt elektro op werkplek

Recupel lanceert Smartloop, een digitale marktplaats voor het afgedankte elektro van bedrijven en organisaties die vraag en aanbod bij elkaar brengt.

Verhaert investeert in AI gestuurde robots

VLAIO heeft een subsidie toegekend aan Verhaert voor een nieuw technologieplatform, waardoor Vlaamse ondernemingen versneld AI gestuurde robotsystemen kunnen ontwikkelen.

ifm evolueert van sensorenleverancier naar IT-servicebedrijf - advertorial

ifm electronic, dat van start ging met inductieve naderingsschakelaars voor het direct aansturen van een ‘relais’, telt nu 23 verschillende productlijnen en bestaat een halve eeuw.

Armstrong dekt 40% van energieverbruik met zonne-energie

Familiebedrijf Armstrong International liet onlangs 909 fotovoltaïsche panelen op zijn site in het industriepark Hauts-Sarts te Herstal installeren. Dauvister stond in voor de installatie.

Schubert & Salzer lanceert stoomkoeler 5090

De voordelen van het schijfklepsysteem voor stoomconditionering worden met de stoomkoeler type 5090 gecombineerd. Operatoren profiteren van een hoge afdichting, minder slijtage en geoptimaliseerde stoomcontrole. De stoomkoeler regelt de vereiste hoeveelheid injectiewater voor het koelen van stoom tot de gewenste stoom temperatuur. >>

Partners