De Lijn plant autonome shuttles in grootsteden

De Lijn heeft vijf mogelijke leveranciers geselecteerd voor de bouw van deze zelfrijdende bussen. Het gaat om voertuigen voor proefprojecten in Antwerpen, Genk, Leuven en Mechelen.

Trefwoorden: #2getthere, #autonome shuttle, #De Lijn, #Easymile-Systra, #Local Motors, #Navya-VSE, #Scania Belgium, #zelfrijdend

Lees verder

Techniek

( Foto: De Lijn )

ENGINEERINGNET.BE - De Lijn werkt aan een aankoopprocedure, waarmee ze de technische en financiële haalbaarheid van verschillende pilootprojecten onderzoekt.

Vijf constructeurs mogen een eerste voorstel indienen. Het gaat om Navya-VSE (Frankrijk-België), Local Motors (USA), Scania Belgium, Easymile-Systra (Frankrijk-België) en 2getthere (Nederland).

2getthere bouwt momenteel ook de autonome shuttle voor het proefproject van De Lijn met Brussels Airport Company.

Na ontvangst van het bestek in oktober 2019 hebben de mogelijke leveranciers ongeveer vier maanden de tijd om een voorstel in te dienen. Vervolgens onderhandelt De Lijn over de offertes. In het najaar van 2020 kiest de vervoermaatschappij de leverancier waarmee ze in zee gaat.

In 2021 gaat dan een pilootfase van start waarin de gekozen constructeur dient aan te tonen dat een eerste voertuig veilig kan rijden in gemengd verkeer. De resultaten van deze pilootfase zullen beoordeeld worden met het oog op een eventuele verdere uitbouw van het project richting reizigersvervoer.

Een autonome shuttle of zelfrijdende bus is een traag rijdend voertuig dat een vast traject met verlaagde verkeerscomplexiteit volgt. Het stuurt, remt en versnelt zelfstandig, dus zonder menselijke bestuurder.

Een centrale verkeerskamer volgt het voertuig permanent en grijpt in als dat nodig is. Daarnaast kijkt een onafhankelijke instantie toe op de veiligheid van het systeem.


ACHTERGROND
De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn.

Met ruim 8.000 werknemers is dit een van de grootste werkgevers van het land. Bij de privé-exploitanten werken nog eens meer dan 2.000 mensen.