HR in de greep van AI ?

Tijdens de 3de editie van de HR innov & tech Day was er veel aandacht voor de groeiende rol van software in de schakels van het HR-gebeuren, van selectie en werving tot leren en opleidingen.

Trefwoorden: #AI, #HR, #human resources, #kunstmatige intelligentie

Lees verder

HR

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - IDC (International Data Group) rekent dat HCM (Human Capital Management)-systemen met 10% per jaar groeien. Dat is snel. Deze systemen worden steeds meer aangeboden en kunnen ook ‘als een service’.

Aan de vraagzijde investeren KMO’s steeds meer hierin omdat goede medewerkers steeds schaarser en dus duurder worden. Maar ook grotere bedrijven schuiven steeds verder door in strategische softwares. En wat komt er op ons af? Alexandro Stratis verwacht de komende vijf jaar dat 45% van de werknemers in Europa ‘self-employed’ is, m.a.w. zelfstandig! Bijna de helft!

20 Procent zal actief zijn in kennisintensieve functies met (ro/co)bots als co-werkers. Een kwart van de bedrijven zal in zijn transactieprocessen zelfs geen mensen meer hebben. 30 Procent van de Europese bedrijven zal digitaal aanwerven.

Screenen en rekruteren om mismatch te voorkomen
“Een foute hire kost al snel zo’n 70.000 euro”, rekende Jan Scheck (People for Success) die de Predictive Index toelichtte als een talent optimalizatieplatform dat in vier stappen foute hires moet voorkomen en de businessstrategie van het bedrijf helpt af te stemmen op zijn ‘peoplestrategie’. Niet alleen een softwaretoepassing via abonnement maar ook consultancy en begeleiding. Want het vergt nogal wat assessmentdata invoer en dat kan maar beter correct gebeuren.

Zal de persoon matchen met de cultuur van het bedrijf? “Hard skills kan je leren maar soft skills heeft de kandidaat of niet”, aldus Thomas Cador bij Visiotalent dat uitpakt met een app waarmee kandidaten zich via een video voorstellen door te antwoorden op vragen in een opgelegde structuur. Videorekrutering?

“We vervangen het face-to-face gebeuren niet maar versnellen wel het hele proces.” Op de video wordt (nog) geen AI of analysesoftware losgelaten. Naar verluidt is wie via zo’n video solliciteerde iets gemotiveerder en blijft die ook wel iets langer bij het bedrijf dan bij anoniemer solliciteren. Naast de stand alone tool begeleidt men bedrijven met de te stellen vragen. De bankwereld blijkt een grote klant.

“De ‘war on talent’ wordt bevochten met prularia”, stelt Lenny Benaïcha bij kazi. “Vier op tien mensen zoeken binnen het jaar een andere job. In de VS zijn drie op de tien na drie maanden al weg.” Het gaat er om mismatches uit te schakelen door in te pikken op de verwachtingen van kandidaten. Kazi pakt uit met een ‘expectation scanning’ technologie en levert die als een SaaS-platform. Het algoritme, dat in samenwerking met de KUL ontwikkeld werd, moet zo vroeg mogelijk in de talent search mismatches voorkomen.

Artificiële intelligentie helpt kandidaten selecteren
Joeri Mesens, mede-oprichter van TheMatchBox, sprak van HR Matching as a service. Eerst wijst hij op enkele pijnpunten in het rekruteren. Uit onderzoek blijkt dat slechts 40% correct gematched wordt, 60% fout, dus.

“Als je die mensen dan opbelt (voor een propositie), werk je hen alleen op de zenuwen. Onze ‘matching’ haalt een score van 80%.” Hoe? “Wij kijken in detail naar het profiel én de job” maar ook laat men er NLP (Natural Language Processing), semantische software en machine learn-ing (AI) op los.

Er zijn veel tools om kandidaten te screenen en te rangschikken. Alleen zijn die her en der verspreid. Skeeled integreert ze op een AI-platform en biedt dus een all-in-one recruiter software tool, met een ATS (applicant tracking system) waarmee je kunt interageren met de kandidaat, one-way video-interviews, persoonlijkheidstests,… Het ontwikkelingsteam van Skeeled werkt vanuit Porto.

e-Learning
Wat als e-learning nu eens veel eenvoudiger was? Dan kan ieder zijn e-learning autonoom beheren. Met een Learning Capability Model (LCM) kan je op een systematische manier evalueren waar je staat. Met een Learning Management System ga je je e-learningtraject opbouwen, beheren en onderhouden. FlowSparks heeft zo’n 25 leerformats via een licentiemodel plus consultancy.

Guy Van Neck richtte in 2016 MobieTrain op, een ‘retail employee knowledge platform’ dat een leeralgoritme combineert met ‘microlearning’: korte leermomenten van nauwelijks vijf minuten per dag, gekoppeld aan quizes en gamification, maar die de verkoper wel awarenesstechnieken kan bijbrengen en zijn score/progressie meegeeft. Op een jaar tijd zou de app ondertussen zo’n 10.000 gebruikers in 13 landen tellen.

Self-service
“Maak peoplemanagers van je managers”, zo spoorde An-Sofie Dewaele aan bij Q7 Leader dat een dashboard voor strategische beslissingen aanmaakt. De managersgroep schaalt, als groep, de medewerkers in aan de hand van scores over rol, performantie, talent, visie en waarden… Dat leidt tot een ‘heat map’ en ‘consensus’ op basis waarvan het management actie kan ondernemen. Alcatel, Base, BMW, VW,… zouden reeds gebruikers zijn.

Thierry Lescrauwaet (UQ Career) vindt dan weer dat career ownership een gedeelde verantwoordelijkheid is, een uitdaging die de werknemer best zelf aanpakt. Het bedrijf biedt een self service voor career management en levenslang leren met een UQ Talent Scan, Motivation Scan, Team Role Scan, Values,… zelfs een burn-out indicator. ‘Ken jezelf’ maar ‘deel’ ook je talenten met anderen waardoor beter samenwerken mogelijk is. Gebruikers: BPost, Colruyt, e.a.

Leo Van Geyt stelde het employee experience platform Spencer voor. Deze ‘self-service’ voor de werknemer komt als een laag/interface bovenop alle HR-systemen. Een vakantiedag aanvragen, dat een impact heeft op meerdere niveaus, wordt met zo’n geaggregeerd systeem zo makkelijk als een dagtrip bestellen bij booking.com. Spencer kent messaging maar ook de ziekteverlofregeling, time tracking, invoices,… Alles met één interface. Proximus zou het bij 95% van zijn mensen op de smartphone hebben.

Digitaal en AI: het nieuwe normaal
“Hoe kan technologie de kloof dichten tussen de snelheid waarmee het individu en de organisatie die oppikken?” vroeg Bart Cools (Flexso for People). De huidige generatie is constant bezig met technologieprikkels die van overal en altijd op hen afkomen.

“We proberen hen te responsabiliseren in een organisatie waar managers vaak allerhande processen dichttimmeren wat uiteindelijk een monster creëert. Processen moeten eenvoudig zijn.” Want als het systeem niet werkt, zullen ze het omzeilen. “Behandel je mensen als volwassenen.”

Ofwel zorg je ervoor dat nieuwe technologie intuïtief is en je laat hen doen. Ofwel doet IT het voor hen. “We helpen mensen echt niet door de dingen altijd voor hen te doen”, stelt Cools. Helpen kan wel met training, even tijd maken voor een collega, een snelle referentiegids… “Beschouw je medewerkers als individuen. Ze vergen een individuele aanpak.”

“Velen zijn als de dood voor artificiële intelligentie” wees Didier De Kaesstecker (Joboxx Recruitment Technologies). Maar mensen zijn evenmin perfect. Ze beslissen vaak vanuit hun buikgevoel… Joboxx wil de HR-verantwoordelijke niet vervangen.

“Integendeel, want de menselijke aspecten worden steeds belangrijker. Waarom dan AI in rekrutering? Om de menselijke factor te versterken! De machine vermijdt vooroordelen en fouten die men kan maken als men zich op het buikgevoel verlaat.”

Waar kan AI dan zinvol zijn? In de intelligente screening van cv’s, het verrijken van kandidatendata, chatbots, assessment op basis van taalskills, het interpreteren van gelaats-/micro-uitdrukkingen in sollicitatievideo’s, hard skills assessments via games,…  “Rekrutering is moeilijk genoeg. Gebruik de tools die er zijn om je werk slimmer en sneller te doen.”


door Luc De Smet