AB InBev organiseert grootste deel haventransport per trein

Gisteren werd in de Antwerpse haven een nieuwe treinverbinding geopend. Deze werd mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie en in samenwerking met Lineas en DP World.

Trefwoorden: #AB InBev, #CO2, #CO2-uitstoot, #Katoen Natie, #logistiek, #treintransport

Lees verder

Techniek

( Foto: AB InBev )

ENGINEERINGNET.BE - De bijkomende treinverbinding naar DP World zal per trein 47 containers en zo 47 vrachtwagenritten van de weg halen.

Samen met de 15.000 containers die AB InBev in 2019 al via een bestaande treinverbinding liet vervoeren, zullen tegen 2020 20.000 containers (en dus vrachtwagenritten) minder op de Antwerpse ring uitgevoerd worden. Dat betekent 440.000 minder afgelegde kilometers op de baan en een besparing van 75% CO2.

Het is uniek dat een specifieke trein (in dit geval biertransport) wordt ingezet voor een rechtstreekse verbinding tussen een magazijn en een bepaalde kaai. Meestal gebeurt het vervoer met de nodige tussenstops in terminals of rangeerstations.

DP World is bovendien een terminal die volop inzet op duurzaamheid. De automatische kranen die de containers behandelen gebruiken veel minder energie en de gebruikte energie is lokaal geproduceerd door een biogasinstallatie en windmolen. Hierdoor kan de CO2 voetafdruk van elk pintje nog verder dalen.

Volgens Vlaams minister-president Jan Jambon, die de treinverbinding inhuldigde is deze nieuwe spoorverbinding een voorbeeld van wat mogelijk is wanneer topbedrijven samen nadenken over duurzaam transport en efficiëntie.

Met deze initiatieven wil AB InBev als wereldspeler het voortouw nemen in groene logistiek. De doelstelling die vooropgesteld werd is om tegen 2025 25% minder CO2 uit te stoten ten opzichte van 2017.