Blockchain-technologie traceert herkomst kobalt in elektrische auto

Volvo Cars is de eerste autofabrikant ter wereld die kobalt met blockchain-technologie wereldwijd laat traceren naar de bron. Kobalt wordt gebruikt in de accu van elektrische auto’s.

Trefwoorden: #accu, #autofabrikant, #batterij, #blockchain, #CATL, #Circulor, #cryptografie, #elektrische auto, #grondstof, #IBM, #kobalt, #LG Chem, #lithium-ion, #Oracle, #RCS Global, #Responsible Sourcing Blockchain Network, #Volvo Cars

Lees verder

Techniek

( Foto: Volvo Cars )

ENGINEERINGNET.BE - Het traceren van ruwe grondstoffen die gebruikt worden voor lithium-ion batterijen – zoals kobalt – is voor autofabrikanten een van de grootste uitdagingen op het gebied van duurzaamheid.

Volvo Cars maakt zich sterk voor volledige traceerbaarheid en transparantie, zodat Volvo-rijders erop kunnen vertrouwen dat de grondstoffen op verantwoorde wijze zijn verkregen.

Volvo Cars heeft met haar twee grote acculeveranciers – CATL uit China en LG Chem uit Zuid-Korea – en toonaangevende internationale blockchain-bedrijven een overeenkomst gesloten om dit jaar met het traceren van kobalt te beginnen.

Na een succesvolle pilot in de afgelopen zomer, gaan technologiebedrijven Circulor en Oracle blockchain-technologie toepassen in de volledige logistieke keten van CATL.

Hetzelfde doet Responsible Sourcing Blockchain Network met specialisten RCS Global en IBM in de logistieke keten van LG Chem.

Bij blockchain worden digitale informatiebestanden via cryptografie met elkaar verbonden. Binnen een logistieke keten creëert de technologie transactiegegevens die niet zijn te wijzigen.

Ook dwingt het systeem gemeenschappelijke regels af om gegevens vast te leggen. Op die manier kunnen deelnemers transacties onafhankelijk van elkaar verifiëren en controleren.

In het geval van Volvo Cars legt de blockchain informatie vast over de oorsprong, het gewicht en de omvang van het gewonnen kobalt, evenals over het logistieke traject. Uit de blockchain blijkt ook of betrokken partijen werken in overeenstemming met de richtlijnen van OECD op het gebied van toeleveringsketens.

De overeenkomsten tussen Volvo Cars, CATL en LG Chem hebben betrekking op de levering van accupakketten in het komende decennium voor de volgende generatie Volvo- en Polestar-modellen, inclusief de nieuwe Volvo XC40 Recharge.

In 2025 dient de helft van alle wereldwijde Volvo-verkopen een volledig elektrisch model zijn. De andere helft is weggelegd voor hybride uitvoeringen.