DP World verlaagt CO2-voetafdruk door inzet hybride containerliften

Onlangs kwamen 10 van in totaal 19 nieuwe hybride straddle carriers aan op de Antwerp Gateway terminal van DP World. De aankoop maakt deel uit van een investering van 197 miljoen euro.

Trefwoorden: #Antwerp Gateway, #batterij, #brandstof, #CO2, #CO2-voetafdruk, #dieselmotor, #DP World Antwerp, #elektra, #hybride containerliften, #hybride stradle carriers, #Kalmar, #Polen, #remmen, #stapelkranen, #terminal

Lees verder

Techniek

( Foto: DP World Antwerp )

ENGINEERINGNET.BE - De machines van Kalmar werden per schip aangevoerd vanuit havenstad Gdynia (Polen). In november wordt de tweede lading verwacht. De hybride strads helpen de milieudoelstellingen van DP World en die van hun klanten te realiseren.

Straddle carriers zijn grootverbruikers op vlak van lokaal opgewekte elektra. De hybride straddle carriers van Kalmar verbruiken 40% minder brandstof en stoten een pak minder CO2 uit dan klassieke machines.

Het lagere brandstofverbruik is mogelijk doordat de energie die vrijkomt bij het remmen of het laten zakken van containers wordt opgeslagen in speciale batterijen aan boord. Innovatieve technologie zorgt voor een optimale balans tussen de dieselmotor en de batterijstroom.

Met de huidige levering komt het totaal aantal hybride machines die rondrijden op Antwerp Gateway op 43, wat goed is voor 66% van de volledige vloot.

Suzanne Kwanten, HSSE director DP World Antwerp, stelt: "Antwerp Gateway verbruikt nu nog 7,5 kilo CO2 per containerunit. Onze doelstelling is om dit elk jaar met 2% te laten dalen.”

“Voor klanten die belang hechten aan het CO2-plaatje van het transport van hun producten, is dit een belangrijk signaal,” zegt Steve Declercq, Chief Business Officer DP World Antwerp. “Meer en meer merken we dat de voetafdruk van het transport een rol speelt.”

De aankoop van de hybride machines maakt deel uit van de investering van 197 miljoen euro van DP World Antwerp in de uitbreiding van zijn terminal. De komende jaren wordt de terminal bijna volledig geautomatiseerd door de installatie van bijkomende automatische stapelkranen.

“Voor het transport van de containers tussen de kranen op de kade en het opslagterrein, blijven we nu en in de toekomst rekenen op straddle carriers, die flexibeler zijn. In dat opzicht spreken we van een semi-geautomatiseerde terminal,” aldus Jef Lambregts, Expansion Project Manager DP World Antwerp.