Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen

Economie 3/12/2019 8:31:08

Haven van Antwerpen, Railport en Infrabel hebben een belangrijk samen­werkings­akkoord gesloten met als doel een gemeen­schappelijke toekomst­visie uit te werken rond goederen­vervoer per spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

Oprichting logistieke taskforce in strijd tegen Corona

Lancering eerste slimme mobiliteits-ecosysteem

Volvo Cars verlaagt logistieke CO2-uitstoot met treintransport

VIL ontwikkelt deelplatform voor logistieke assets en gebouwen

Introductie slim parkeersysteem op Corda Campus

TU/e maakt logistieke robots slimmer

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Migratie van EPLAN 5 naar EPLAN Electric P8

EPLAN Webinar

vrijdag 17 april 2020

Global Manufacturing and Industrialisation Summit

Messegelände - Hannover

van 20/04/2020 tot 21/04/2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Herentals

dinsdag 21 april 2020

PNOZmulti programming

Pilz Academy - Gent

woensdag 22 april 2020

Cursus: stoom in theorie en praktijk

Armstrong - Herstal

vrijdag 24 april 2020

Webinar Lock out Tag out

Pilz Webinar

vrijdag 24 april 2020

Keuze van de redactie

(2/4) Golfslagenergie heeft wind niet in de wieken

(30/3) VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

(25/3) Nieuw Antwerps-Duits pijpleidingtraject ecologisch en economisch goede zaak

(24/3) DEME tekent MoU voor bouw Japanse offshore windprojecten

(17/3) Vorig jaar werd recordaantal octrooien aangevraagd

(16/3) VIB boekt vooruitgang in onderzoek naar geneesmiddel tegen coronavirus

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze samenwerking was uitermate dringend, want de uitdagingen zijn groot. De haven groeit, er is de toenemend druk op het wegennet en er zijn ook de ambitieuze milieudoelstellingen. Een “modal shift”, een verschuiving van vervoer is nodig.

Minder containers op de weg betekent dat het spoor een belangrijkere rol moet gaan spelen. Daarom is een goede samenwerking tussen de haven van Antwerpen en Infrabel cruciaal. De lat wordt hoog gelegd: tegen 2030 zou het aandeel van zeecontainers, die per spoor naar het Europese achterland gaan, moeten verdubbelen. Momenteel wordt zo’n 7% van die containers per spoor vervoerd. Binnen 10 jaar moet dat zo’n 15% zijn.

In het nieuwe samenwerkingsakkoord engageren beide partijen zich om samen te werken aan verschillende doelstellingen. Om het spoorvervoer aan te passen aan de noden van de 21e eeuw zijn digitalisering en innovatie essentieel. Bedoeling is om een gemeenschappelijk, digitaal platform te ontwikkelen om de goederentrafieken in het havengebied te organiseren en optimaliseren.

Dit informaticasysteem kan een oplossing zijn om de rijpaden af te stemmen met de terminalslots. Dat wil zeggen dat het lossen en laden van de containers van een zeeschip nog beter op één lijn gebracht kan worden met het treinverkeer in het havengebied, wat een belangrijke tijdswinst oplevert.

Daarnaast wordt ook bekeken of het eventueel mogelijk is om een apart model op te richten om de spoorinfrastructuur in de haven te beheren. Dit vanuit een gemeenschappelijke toekomstvisie en een wederzijdse responsabilisering.

Ten slotte engageren de CEO’s van Port of Antwerp, Railport Antwerpen en Infrabel zich om een toekomstvisie voor het spoorvervoer in de haven te ontwikkelen. Een visie die gedragen wordt door de drie bedrijven en ook door de markt.

Dit onder meer door het stellen en afstemmen van de prioriteiten. Investeringen in spoorinfrastructuur en havenbeleid moeten hand in hand gaan. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)

ACHTERGORND
Antwerpen ligt op een centraal knooppunt van 3 Europese goederen spoorcorridors. In de haven ligt zo’n 1.000 km aan spoorlijnen. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton lading per spoor vervoerd, goed voor 130 goederentreinen per dag. Het belang van het spoor in de haven kan dus nauwelijks overschat worden. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Crisisplatform voor operationele continuïteit kritische gebouwen/organisaties

Studiebureau Arcadis, softwareleverancier Spacewell, innovatie­partner Made en communicatie­partner Social Seeder lanceerden samen het online platform www.B2Building.help.

Maakindustrie aan de slag met gezichtsmaskers voor zorgsector

Makerspace@PXL-UHasselt print in hoog tempo onderdelen voor gezichtsmaskers voor zorgcentra in Limburg. Delplex ontwikkelde een nieuw type beschermmasker, dat snel op de markt komt.

Geo-engineering: leven met CO2-uitstoot

CO2-emissies zijn een nevenverschijnsel van onze koolstofmaatschappij. Jaarlijks gaat 40 à 50 miljard (of giga-)ton de lucht in. Dat heeft klimaatgevolgen. Daarom moet dit naar beneden.

Elektrische voertuigen veiliger met nieuwe BYD bladbatterij

BYD heeft vandaag de lancering van de bladbatterij aangekondigd, een ontwikkeling die de bezorgdheid over de veiligheid van batterijen in elektrische voertuigen moet verminderen.

VUB ontwikkelt noodmasker voor verplegend personeel

Ingenieur Albert De Beir en het Robotica-team aan de VUB Brubotics hebben een noodmasker ontwikkeld, dat het verplegend personeel in ziekenhuizen in de strijd tegen corona kan helpen

Duitse elektrische vliegtuigtaxi krijgt ademruimte (+video)

Lilium, dat in München een elektrisch vliegtuig ontwikkelt dat verticaal start en landt, haalt bij bestaande investeerders meer dan 240 miljoen dollar (zo’n 217 miljoen euro) op.

65 nieuwe start-ups voor Start it @KBC na digitale pitch

Ondanks het coronavirus dat massaal bedrijven lam legt, kwamen toch bijna 200 start-ups hun idee digitaal pitchen. Dit is een absoluut record voor de grootste accelerator van het land.

Grégoire de Pierpont, CEO van Enerdeal: ”Solar as a service” - topingenieur

Enerdeal besliste na de crisis in 2013 zijn activiteiten open te trekken van ontwikkelen en bouwen van PV-systemen, naar financiering, operating & maintenance… om ‘solar as a service’ te bre

Kontron pITX-APL V2.0 levert hoge prestaties

Kontron breidt zijn productlijn in de Pico-ITX-vormfactor uit met het pITX-APL V2.0 embedded moederbord, dat is uitgerust met Intel AtomR E39xx en IntelR CeleronR N3350 / J3455 twee- en quad-core CPU's en biedt verbeterde prestaties met een uitgebreid scala aan functies. Het is ideaal voor industriële clienttoepassingen. >>

Partners