Antwerpse haven wil goederenvervoer per spoor verdubbelen

Economie 3/12/2019 8:31:08

Haven van Antwerpen, Railport en Infrabel hebben een belangrijk samen­werkings­akkoord gesloten met als doel een gemeen­schappelijke toekomst­visie uit te werken rond goederen­vervoer per spoor.

Lees hieronder verder   
Verwant

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

2019 was opnieuw recordjaar voor North Sea Port

Eind 2020 nieuwe Antwerpse CityHub voor DHL Express

Nieuw logistiek centrum CHC stap richting “logistiek 2.0”

Slimme hekwerken beschermen Haven Oostende

De Lijn bestelt 200 extra hybride bussen bij VDL

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Mastercourse: ’Data Innovation beyond the Hype’

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

maandag 27 januari 2020

Machinery safety awareness training

Pilz Academy - Roeselare

dinsdag 28 januari 2020

Seminarie Lifecycle Management & Digitalisering

Edegem

woensdag 29 januari 2020

Postgraduaat in de Vastgoedkunde

Leuven - Kortrijk

van 30/01/2020 tot 1/12/2020

CMSE hercertificering

Pilz Academy - Gent

donderdag 30 januari 2020

Roadshow Siemens, Rittal & EPLAN

Lokeren / Oevel

van 4/02/2020 tot 6/02/2020

Keuze van de redactie

(16/1) Nieuwe piste in strijd tegen antibioticaresistentie (+ video)

(15/1) Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

(13/1) ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

(13/1) Schneider Electric monitort energieverbruik wagenpark VITO

(8/1) Solid state LiDAR-expert Xenomatics definitief gelanceerd

(8/1) Mogelijk zwart gat gevormd door neutronensterren

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze samenwerking was uitermate dringend, want de uitdagingen zijn groot. De haven groeit, er is de toenemend druk op het wegennet en er zijn ook de ambitieuze milieudoelstellingen. Een “modal shift”, een verschuiving van vervoer is nodig.

Minder containers op de weg betekent dat het spoor een belangrijkere rol moet gaan spelen. Daarom is een goede samenwerking tussen de haven van Antwerpen en Infrabel cruciaal. De lat wordt hoog gelegd: tegen 2030 zou het aandeel van zeecontainers, die per spoor naar het Europese achterland gaan, moeten verdubbelen. Momenteel wordt zo’n 7% van die containers per spoor vervoerd. Binnen 10 jaar moet dat zo’n 15% zijn.

In het nieuwe samenwerkingsakkoord engageren beide partijen zich om samen te werken aan verschillende doelstellingen. Om het spoorvervoer aan te passen aan de noden van de 21e eeuw zijn digitalisering en innovatie essentieel. Bedoeling is om een gemeenschappelijk, digitaal platform te ontwikkelen om de goederentrafieken in het havengebied te organiseren en optimaliseren.

Dit informaticasysteem kan een oplossing zijn om de rijpaden af te stemmen met de terminalslots. Dat wil zeggen dat het lossen en laden van de containers van een zeeschip nog beter op één lijn gebracht kan worden met het treinverkeer in het havengebied, wat een belangrijke tijdswinst oplevert.

Daarnaast wordt ook bekeken of het eventueel mogelijk is om een apart model op te richten om de spoorinfrastructuur in de haven te beheren. Dit vanuit een gemeenschappelijke toekomstvisie en een wederzijdse responsabilisering.

Ten slotte engageren de CEO’s van Port of Antwerp, Railport Antwerpen en Infrabel zich om een toekomstvisie voor het spoorvervoer in de haven te ontwikkelen. Een visie die gedragen wordt door de drie bedrijven en ook door de markt.

Dit onder meer door het stellen en afstemmen van de prioriteiten. Investeringen in spoorinfrastructuur en havenbeleid moeten hand in hand gaan. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)

ACHTERGORND
Antwerpen ligt op een centraal knooppunt van 3 Europese goederen spoorcorridors. In de haven ligt zo’n 1.000 km aan spoorlijnen. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton lading per spoor vervoerd, goed voor 130 goederentreinen per dag. Het belang van het spoor in de haven kan dus nauwelijks overschat worden. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Prominente fysici: “Bouw een versneller van 100 kilometer bij CERN”

Een grote nieuwe deeltjesversneller bij CERN, met een omtrek van 100 kilometer, is de verstandigste keus om de deeltjesfysica de komende decennia echt vooruit te helpen.

5 goede redenen om Prototyping MNE 2020 te bezoeken

Met de 4e industriële revolutie en industry 4.0 zijn er twee bruggen die dringend moeten gebouwd worden. Er is de digitale brug tussen IT en OT en de time-to-market brug.

Agfa-Gevaert benoemt Pascal Juéry als nieuwe CEO

Op 1 februari 2020 zal Fransman Pascal Juéry (54) Christian Reinaudo opvolgen als nieuwe CEO van Agfa-Gevaert. Die laatste blijft wel lid van de raad van bestuur.

VIL wil magazijnen toekomstgericht maken

Met het project ‘Future Proof Warehousing’ biedt VIL bedrijven inzicht in de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie voor een efficiënt, veilig en futureproof magazijn.

Schaaf je kennis over stoom bij tijdens de stoomcursus 2020

In tal van industriële sectoren wordt stoom als warmtedrager voor diverse productieprocessen gebruikt. We denken daarbij aan de chemische sector, maar o aan de voedings- en textielindustrie.

Evonetix schaalt samen met imec productie microchips op

Evonetix, dat een desktoptoestel voor DNA-synthese ontwikkelt op basis van een vernieuwende microchip, gaat samenwerken met onderzoeks- en innovatiehub imec.

ECA Group plant nieuwe fabriek in Haven Oostende

Haven Oostende verleent een concessie op de ex-Beliard site in het havengebied aan ECA Robotics Belgium, waar het zijn nieuwe fabriek zal vestigen en dronesystemen zullen bouwen.

Sensirion introduceert volgende generatie multi-gas mass flow sensoren - techniek

Sensirion introduceert Q2 2020 een nieuwe multi mass flow sensor die uitermate geschikt is voor het zeer nauwkeurig meten van onder andere zuurstof (O2), lucht en lach gas (N2O), ...

BASF introduceert krasbestendig industrieel vloersysteem

Het innovatieve systeem MasterTop 1912 voldoet aan de strengste eisen op het gebied van slijtvastheid, duurzaamheid en esthetiek en scoort met lage emissiewaarden. Het is een veerkrachtig en visueel aantrekkelijk vloersysteem dat geschikt is voor gebruik in industriële ruimten zoals bijvoorbeeld fabrieken, laboratoria en opslagplaatsen. >>

Partners