Eerste ontwerpwedstrijd op Campus Diepenbeek is voltreffer

Met 24 knappe staaltjes ingenieurswerk, van katapult tot slingerhamer, was de eerste competitiedag van Project Engineering Skills (PES) op Campus Diepenbeek een schot in de roos.

Trefwoorden: #Campus Diepenbeek, #elektronica, #fysica, #Gert Vanhees, #ingenieur, #Karel Kellens, #KU Leuven, #lanceermechanisme, #mechanica, #Project Engineering Skills, #richtlaser, #UHasselt, #Wim Deferme

Lees verder

Nieuws

( Foto: KU Leuven - © Veerle Moons )

ENGINEERINGNET.BE - “Project Engineering Skills is een multidisciplinair en vakoverschrijdend opleidingsonderdeel in de eerste bachelor”, zegt professor Karel Kellens van KU Leuven.

“We dagen studenten uit om wat ze geleerd hebben over onder meer fysica, mechanica, elektronica en grafisch ontwerpen in te zetten voor een heel concrete opdracht. Dat doen ze in groepjes van zes tot acht studenten.”

Vorig academiejaar luidde die opdracht: ontwerp een lanceermechanisme voor een projectiel dat een doelwit op tien meter afstand moet raken. “Om de projecten alle kans van slagen te geven, organiseerden we begeleidingssessies rond mechanisch ontwerpen, projectmanagement en communicatievaardigheden”, zegt professor Wim Deferme (UHasselt). “Tijdens het slotevent namen de groepen het tegen elkaar op in een competitie.”

“We waren aangenaam verrast door de variatie van hun creaties: katapulten, trebuchets, veerkanonnen, ballista’s, slingerhamers ...”, zegt lector elektromechnica Gert Vanhees (KU Leuven). “Elk team wist minstens één keer het doel te raken. Sommige groepen waren ook erg spitsvondig in het uitrichten van hun opstelling met behulp van een richtlaser.”

“De taakverdeling binnen de groepen verliep verrassend goed. De meer theoretisch aangelegde studenten leerden van de meer praktisch ingestelde collega’s en andersom”, zegt Kellens.

“We hebben inderdaad veel bijgeleerd”, zegt student Thomas Swennen. “En niet enkel technisch. We hebben zeker evenveel opgestoken over organisatie en projectmatig werken: duidelijke afspraken maken, taken verdelen op basis van talent en helder communiceren. Kortom, het was een goede voorbereiding op de latere beroepspraktijk, en dat al in de eerste fase van onze opleiding.”

De opdracht voor dit jaar blijft nog even geheim. “Ik kan wel al meegeven dat we een aantal middelbare scholen hebben uitgedaagd om dezelfde opdracht uit te werken en eind mei mee in competitie te gaan”, zegt Kellens.

“Op die manier willen we de knappe koppen in het secundair onderwijs al warm maken voor de ingenieursopleiding.”