Eind 2020 nieuwe Antwerpse CityHub voor DHL Express

Dit wordt meteen de grootste en groenste vestiging van DHL Express in België. Blue Gate Antwerp ligt op fietsafstand van het centrum en op termijn kunnen hier 115 mensen aan de slag.

Trefwoorden: #Antwerpen, #bestelwagens, #Blue Gate Antwerp, #BREEAM, #cargofiets, #Cubicycle, #DHL Express, #drones, #elektrisch, #goederen, #Go Green Program, #hybride, #pakketten, #waterstof, #zonnepanelen

Lees verder

Techniek

( Foto: DHL Express )

ENGINEERINGNET.BE - Het vormt dan ook de uitgelezen locatie aan de rand van de stad om deze te beleveren met de Cubicycle, een elektrische cargofiets met vier wielen die tot 125 kilo goederen kan vervoeren.

Hiermee komt DHL een stap dichter bij hun doelstelling om tegen 2025 70% van de eerste en laatste kilometers af te leggen met ‘propere’ alternatieven. Daarnaast schakelt DHL in het kader van het Go Green Program om naar hybride en elektrische bestelwagens en wordt de inzet van voertuigen op waterstof en van drones bij het leveren en ophalen van pakketten onderzocht.

Blue Gate Antwerp Building ontwikkelt de gebouwen op het bedrijventerrein. DHL Express komt met een 4.260 m² logistiek radarwerk met 3 logistieke ‘vingers’ voor de verdeling van en naar de maximaal 90 bestelwagens centraal op het terrein te liggen.

Een vinger is een lange rechthoek met een breedte van 4 meter, die tegen de loods wordt aangebouwd. Hier zullen per zijde 15 bestelwagens worden geparkeerd. Omdat de poorten op ongeveer 60 centimeter hoogte worden voorzien, kunnen koeriers tijdens het laad- en losproces meteen van de vinger in de laadvloer van de bestelwagen stappen.

De duurzaamheidsambities van het gebouw borgen, gebeurt aan de hand van de BREEAM standards. De ambities worden zowel in concept-, bouw- als gebruiksfase meegenomen. Hier wordt een BREEAM Excellent score nagestreefd.

Zo wordt het gebouw met het oog op toekomstige functiewijzigingen met extra vrije hoogte opgetrokken. Tijdens de bouwfase zal de prefab constructie via het water aangevoerd worden om extra wegtransport tijdens de bouw uit te sluiten.

Het volledige dakoppervlak wordt met fotovoltaïsche panelen bekleed. Het elektrisch restvermogen wordt aangewend om de elektrische voertuigen te laden.