• 17/01/2012

VDAB: "Bedrijfswereld moet knelpuntberoepen interessant maken"

Anneke Ernon, woordvoerster van de VDAB: "Bedrijfswereld en onderwijs moeten knelpuntberoepen interessanter maken voor jongeren."

Trefwoorden: #beroep, #bio-ingenieur, #ict, #ingenieur, #job, #knelpuntberoep, #techniek, #technisch, #vacature, #vdab

Lees verder

HR

( Foto: ABB )

ENGINEERINGNET.BE -- Ook in 2012 worstelt de VDAB met een hele lijst aan knelpuntberoepen. Vooral de technische beroepen worden niet ingevuld. "De bedrijfswereld en het onderwijs moeten deze beroepen interessanter maken voor jongeren", zegt Anneke Ernon, woordvoerster van de VDAB.

Er zijn drie redenen waarom beroepen knelpuntberoepen zijn of worden. Dat kan omdat er te weinig interesse en dus te weinig mensen zijn die het beroep beoefenen (kwantitatief), omdat ze niet de nodige of voldoende opleiding kregen (kwalitatief) of omdat de werkomstandigheden slecht zijn (te laag loon, onregelmatige uren, …).

"Het loon verhogen is echter geen oplossing", zegt Ernon. "Dat is heel moeilijk voor een bedrijf dat net winst maakt en dan ook nog eens de werknemers extra moet betalen."

De jeugd interesseert zich niet in de technische beroepen, ze willen maatschappelijk relevante studies doen. "Ook ouders gaan er niet altijd mee akkoord als hun kind iets technisch wil doen. Dat is de tijdgeest van nu. Maar zo blijven vacatures voor technische beroepen openstaan", zegt Ernon.

De VDAB probeert het probleem op te lossen door voldoende informatie te geven en ervoor te zorgen dat de bedrijven het beroep aantrekkelijker maken.

"Laatst werd geprobeerd het beroep van bio-ingenieurs populairder te maken met het nieuws dat zij kunstgrasmatten voor FC Barcelona maken. Dat klinkt heel aanlokkelijk in jonge oren."

Jongeren houden niet van wiskunde, daarom zijn bijvoorbeeld informatica en ingenieur geen populaire studierichtingen. "Maar als de bedrijven jongeren verzekeren dat ze in de informatica of als ingenieur werk zullen vinden, worden ze een stuk populairder."

Kristof Aerts, student toegepaste informatica, keek wél naar werkmogelijkheden: "Toen ik moest kiezen wat ik ging verder studeren heb ik vooral gekeken naar waar ik een toekomst in heb en waar ik werkzekerheid heb. Ook een goedbetaalde job telt uiteraard mee."

Ernon vindt dat jongeren vooral moeten studeren waar hun passie en interesse liggen. "Als ik een robot was, zou ik zeggen: studeer waar werk in te vinden is. Maar dat ben ik niet, dus studeer wat je graag doet, maar denk wel aan de gevolgen. Je moet er rekening mee houden dat je als student archeologie of fotografie minder snel aan de bak komt."


(auteur Jody Boeckx, StampMedia, 2012)