• 05/03/2012

Solange Tastenoye: 'Hoe uw wanbetalers aansporen tot betaling?' (vervolg)

In onze vorige bijdrage bespraken we een eerste belangrijk middel om uw wanbetaler aan te sporen tot betaling, nl. de ingebrekestelling. Naast deze mogelijkheid bestaan er nog tal van andere oplossingen. We zetten er hier een paar op een rij.

Lees verder

Columns

De laatste tijd zit ‘bemiddeling’ in de lift. Niet alleen is het een gemakkelijker manier dan naar de rechtbank te stappen om tot een akkoord te komen met uw wanbetaler, maar het kan ook sneller en goedkoper gebeuren. ‘Bemiddeling’ is een efficiënte, eenvoudige en snelle procedure om een geschil op te lossen.

Wanneer er een geschil bestaat tussen partijen dan kunnen zij op vrijwillige basis beslissen om hun geschil via bemiddeling op te lossen. Partijen kunnen dus niet verplicht worden om tot bemiddeling over te gaan.

Bovendien wordt een bemiddeling op een strikt vertrouwelijke manier afgehandeld. Dit betekent concreet dat alles wat er tijdens een bemiddeling gezegd wordt en alle documenten die er worden voorgelegd, vertrouwelijk blijven. Zowel de betrokken partijen, de bemiddelaars als eventuele derden moeten op een vertrouwelijke manier handelen. Onze wetgeving voorziet twee vormen van bemiddeling, nl. de vrijwillige en de gerechtelijke bemiddeling.

De vrijwillige bemiddeling gebeurt volledig buiten elke gerechtelijke procedure om. Het zijn de betrokken partijen die beroep doen op een bemiddelaar naar hun keuze, om hun geschil proberen op te lossen. Daarnaast is er ook nog de gerechtelijke bemiddeling. Deze kan aanbevolen worden door de rechter op vraag van één der partijen of indien de partijen ermee akkoord gaan.

Er kan op een ‘bemiddeling’ beroep worden gedaan voor allerhande zaken, dus ook voor sociale zaken en handelszaken. Dit houdt in dat u ook een bemiddeling tot stand kunt brengen indien een klant zijn factuur niet betaalt. Ook voor geschillen met aandeelhouders kan bemiddeling een oplossing brengen.

De gerechtsdeurwaarder
Bij het horen van de term ‘gerechtsdeurwaarder’ denken de meesten onmiddellijk aan de strenge man die dagvaardingen aan huis brengt! Toch bestaat de mogelijkheid om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen, onder andere om uw schulden bij uw klant te laten betalen. Verder kan deze ook optreden bij het vaststellen van bepaalde feiten, bij bemiddeling, enz.…Dit betekent dat u een beroep kunt doen op een gerechtsdeurwaarder en dat deze laatste een aanmaningsbrief kan sturen naar uw wanbetaler en zo kan proberen de betaling van uw achterstallige facturen te bekomen.

Het spreekt voor zich dat u de deurwaarder zal moeten vergoeden voor zijn tussenkomst. Gaat het om het versturen van een aanmaning, dan bestaan hier wettelijke tarieven voor. Voor bijvoorbeeld huisbezoeken van de deurwaarder bestaan er echter geen wettelijke tarieven en is het dus best dat u de vergoeding hieromtrent met hem bespreekt.

Het incassobureau
Naast bemiddeling en de gerechtsdeurwaarder, kunt u ook beroep doen op een ‘incassobureau’. Over deze incassobureaus deden vroeger nogal wilde verhalen de ronde waardoor deze bureaus geen al te goede reputatie kregen. Dit kwam echter ook door het feit dat de incassobureaus niet wettelijk gereglementeerd waren. Hier kwam echter verandering in en voortaan zijn de activiteiten van de incassobureaus gereglementeerd.

Wat zijn de mogelijkheden van een ‘incassobureau’?
Er kan geen activiteit van minnelijke invordering van schulden worden uitgeoefend, zonder voorafgaandelijk bij het Ministerie van Economische Zaken te zijn ingeschreven. Dit houdt in dat elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die de activiteit van minnelijke invordering van schulden wil uitoefenen, zal moeten ingeschreven zijn bij het ministerie.

Verder mag het incassobureau aan de consument geen enkele vergoeding vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument.

Wat raden wij aan?
Dek u zo goed mogelijk in tegen eventuele wanbetalers. Neem in uw algemene voorwaarden op hoe u tewerk zal gaan bij wanbetaling en welke kosten en vergoedingen u in dat geval zal aanrekenen.