Ing Karel De Wever MSc: «Ingenieurs werven in Portugal is een pleister op de wonde»

Columns & Blogs 20/06/2012 15:47:55

In verscheidene Europese landen is er een structureel tekort aan ingenieurs. Een oplossing in eigen regio is niet direct in zicht.

Lees hieronder verder   
Verwant

Is uw (industriële) bedrijf al ‹Bring-Your-Own-Device ready›? - column

Ing Karel De Wever MSc: «Ingenieurs werven in Portugal is een pleister op de wonde»

Ing Karel De Wever MSc: 'Hoe zal het Internet er 3.000 dagen verder uitzien?'

Ing Karel De Wever MSc: 'Europa 2020: naar een slimme, duurzame en inclusieve groei'

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

In het buitenland ingenieurs gaan werven, zoals VDAB dat doet, lijkt althans op korte termijn, niet meer dan een voorlopige pleister op de wonde. De Vlaamse ingenieursvereniging ie-net waarschuwt voor overdreven optimisme en oppervlakkige symptoombestrijding. Het is zowat in alle media verschenen. België behoorde samen met Groot-Brittannië, Zweden, Noorwegen en Denemarken tot de vijf landen die door de Portugese arbeidsbemiddelingsdienst werden uitgenodigd om werkloze Portugese ingenieurs er van te overtuigen hun carrièrepad te zoeken in een ander land. En daar zijn uiteraard redenen voor. De Portugese werkloosheidscijfers zijn intussen opgelopen tot zowat 17%, bij de jeugd zelfs tot 35 procent. Dit maakt dat zo’n 16.000 hoogopgeleide Portugezen, waaronder heel wat ingenieurs en IT’ers, thans werkloos zijn en in eigen land weinig vooruitzichten heeft. Geen wonder dat ze dan hun heil in het buitenland gaan zoeken. Onze VDAB is op het voorstel ingegaan en heeft met een aantal Belgische ondernemingen begin mei deelgenomen aan de jobbeurs in Lissabon. VIK-directeur Paul Bertels, ook bestuurder van ie-net, de overkoepelende Vlaamse vereniging van ingenieurs gevormd door VIK en KVIV, werd aangezocht om aanwezig te zijn om het ingenieursberoep in Vlaanderen toe te lichten waar nodig. Ingenieurs te kort In België vermindert het aantal afgestudeerde ingenieurs aan onze universiteiten en hogescholen van jaar tot jaar. Gelukkig is die daling vorig jaar gestopt maar van groei kunnen we helaas nog niet spreken. Dit heeft alles te maken met de instroom. Steeds minder schoolverlaters kiezen na hun middelbare studies voor een opleiding tot ingenieur. En daar zijn zo zijn redenen voor. Onze jongeren, thans in het hoger onderwijs, komen nog uit de periode dat alles kon zonder al te veel zorgen. Waarom je echt druk maken? Meer nog, waarom kiezen voor een moeilijke richting met kans om één jaartje, of zelfs meerdere, te moeten overdoen? Inderdaad behoren studies voor burgerlijk of industrieel ingenieur, om het nog even bij de oude bekende benamingen te houden, niet tot de gemakkelijkste. Ze vereisen van de kandidaat ingenieur een constante studie inzet en slechts een beperkt aantal 18-jarige schoolverlaters beschikt over de nodige intellectuele capaciteiten. Maar zelfs die hebben hun twijfels. Slechts een beperkte groep heeft een juist beeld van wat het beroep van ingenieur inhoudt. En meisjes schrikt een technische omgeving af. Daartegenover staat dan weer dat zij zich wel thuis voelen in de richtingen scheikunde en bio. Dit tekort is overigens niet nieuw en doet zich al enkele decennia voor. Schaarste heeft ook zijn positieve kant. Het is altijd beter om gegeerde partij te zijn. Dit verhoogt de kansen om een baan te vinden die je ligt. Natuurlijk mag men niet naar uitersten overhellen. Denk maar aan de eeuwwisseling. IT’ers hebben het toen hun werkgevers behoorlijk moeilijk gemaakt. ‘Veel’ was zelden genoeg. De weerslag is begin de jaren 2000 gekomen toen velen hun job verloren. Ondertussen is er terug een tekort aan IT’ers maar inmiddels hebben tal van bedrijven via het internet hun weg gevonden naar buitenlandse hulp van o. a. Indië. In productieomgeving, waar de leidende aanwezigheid van de ingenieur wordt verwacht, liggen de zaken nog moeilijker.Oudere generaties zijn dikwijls té honkvast, een eigenschap die zowat in onze genen zit ingebakken. Daartegenover staat dat mobiliteit in onze globaliserende wereld niet meer weg te denken is. Door het vrije verkeer van goederen en diensten in Europa, is arbeidsmobiliteit alsmaar meer voorkomend. Ingenieurs maken daar geen uitzondering op. ie-net waarschuwt Het inschakelen van buitenlandse ingenieurs in onze economie kan volgens ie-net het probleem op korte termijn wel verminderen maar er is meer nodig. Van de overheid wordt meer inspanning verwacht om technische beroepen te promoten. Hans Romain: «Eenzelfde inspanning zou moeten gebeuren om wetenschap, techniek en ingenieursstudies bij jongeren meer te promoten zodat de instroom van jonge ingenieurs toeneemt.» Er bestaat wel het project ‘De wereld aan je voeten’, gesponsord door de Vlaamse Overheid en gecoördineerd door ie-net. Dit wil jongeren doen nadenken over hun bijdrage aan de maatschappij en de rol van wetenschap, technologie en ondernemen in onze globaliserende wereld. Het project richt zich naar leerlingen van de derde graad secundair onderwijs (ASO en TSO) en hun leerkrachten en helpt leerlingen om een bewuste studiekeuze te maken.. Toch is dit maar een druppel in een plas water als het erop aan komt om een ingewortelde mentaliteit te veranderen. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Jan De Nul haalt opnieuw Deens contract binnen

Jan De Nul Group heeft een contract getekend met Vattenfall Vindkraft Kriegers Flak voor het vervoer en de installatie van windturbines voor het Deense Kriegers Flak Offshore windmolenpark.

Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

Het Nederlandse studententeam Forze kwam tijdens de Supercar Challenge op het TT Circuit in Assen als tweede over de finish en versloegen verschillende conventionele benzine racewagens.

Onderzoek: Zwaartekracht beschrijven, zonder zwaartekracht

Recent vond een grote verschuiving plaats in de manier waarop natuurkundigen denken over de quantumzwaartekracht: de gecombineerde theorie van quantummechanica en zwaartekracht.

Autoruiten en zonnepanelen gaan zichzelf reinigen

De Wageningse universiteit (NL) werkt aan dunne coatings van vloeibare kristallen, die met elektra van vorm en functie veranderen, zodat vuil en zanddeeltjes van zonnepanelen afglijden.

Onderzoekers zetten nieuwe stap in strijd tegen taaislijmziekte

Via gencorrectie kunnen KU Leuven en de Universiteit van Trento twee mutaties die mucoviscidose veroorzaken permanent herstellen. Dat gebeurde met 3D-celculturen afkomstig van mucopatiënten.

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners