Christian Toon: «Sociale media: angst is een slechte raadgever»

Columns & Blogs 20/06/2012 15:58:42

Bedrijven beschouwen zich als de afzender, achten zich aansprakelijk, vinden hun bedrijfsregels wisselvallig en verbieden of blokkeren het gebruik.

Lees hieronder verder   
Verwant

S. Tastenoye: 'wie betaalt schade door omgevallen hoogspanningsmast?' - column

Solange Tastenoye: «Bescherming van werknemersuitvindingen»

Solange Tastenoye: «Bedrijfsongevallen: Verzekeraar betaalt niet!»

Christian Toon: «Sociale media: angst is een slechte raadgever»

Solange Tastenoye: «De ‘wettelijke’ en de ‘commerciële’ garantieplichten'»

Solange Tastenoye: 'Verkeerd machineonderdeel geleverd!'

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Antwerpen

dinsdag 23 april 2019

HRC & Robot Safety

Kortrijk

woensdag 24 april 2019

PLC-integratie met Siemens TIA portal

Webinar

woensdag 24 april 2019

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

(8/4) imec gaat een testomgeving uitbouwen voor zelfrijdende auto’s

(8/4) Urban Crop Solutions en Puratos testen plantgroei in ’Mars simulatie’

>> Meer blikvangers

Europees onderzoek van ons bedrijf, Iron Mountain, laat zien dat sociale media een hoofdpijndossier vormen binnen de zakelijke omgeving. De meeste bedrijven beschouwen uitingen via sociale media als formele bedrijfsuitingen (86% van de respondenten), en achten zich aansprakelijk voor wat er zo naar buiten komt (80%). Ruim de helft (63%) vindt de eigen bedrijfsregels over sociale media-gebruik wisselvallig en onduidelijk. Bij 87% van de bedrijven is er zelfs sprake van een zeker verbod voor persoonlijk gebruik van social media op het werk. Daarmee laat het merendeel van de bedrijven de kansen liggen die social media bieden. Bedrijven worstelen dus met sociale media, net zoals ze dat tot tien jaar geleden met e-mail deden. Sociale media zijn nieuw en genereren een boel ongestructureerde data, en dat maakt ze moeilijk beheersbaar. De snelheid en het informele karakter verhogen het risico op datalekken en ongewenste onthullingen, wat het begrijpelijk maakt dat bedrijven sociale media als een bedreiging ervaren. Maar bedrijven kunnen eigenlijk niet om sociale media heen, want die bieden veel nieuwe mogelijkheden binnen het klantcontact en helpen voeling met de markt te houden. Daarbij komt: sociale media zijn het gereedschap van de volgende generatie. Toch is angst een slechte raadgever. Het is beter de sociale media volgens de regels van het documentbeheer te behandelen. Hoe kunt u voor uw bedrijf dus sociale media benutten en tegelijkertijd uw bedrijf en zijn klanten beschermen? Hieronder alvast vijf vuistregels. 1. Informatie Terug naar de basis: de inhoud telt, niet het medium. Waardevolle informatie moet goed beheerd te worden. En goed beheer van relevante informatie is het verbeteren van de toegankelijkheid en de bruikbaarheid bij minimale risico´s en kosten, en dat binnen de juridische kaders (zoals bewaartermijnen en straks ´het recht om vergeten te worden´, zie 2). Daartoe moeten bedrijven weten over welke informatie ze beschikken, waar die zich bevindt en hoe die benut wordt ongeacht van de vorm en het medium. Sociale media maakt dat alleen wat ingewikkelder en vraagt om de juiste bedrijfscultuur (zie 3). 2. Wet Het is de snelle technologische ontwikkeling die sociale media heeft mogelijk gemaakt en daarbij loopt de wet altijd achter op de praktijk. In theorie is iedere tweet, post of blog een officiële uiting die bewaard moet worden en is het bedrijf verantwoordelijk. In de praktijk ontwikkelt de wetgeving op dit gebied zich en de toepasselijkheid is onduidelijk en wisselend. Zorg dat de laatste verplichtingen duidelijk zijn in alle landen waar een bedrijf zaken doet. 3. Beleid en draagvlak De onwetendheid hoe de risico´s van het sociale media-gebruik zijn te minimaliseren, maakt het verleidelijk om te kiezen voor een korte-termijnoplossing en de persoonlijke toegang te blokkeren. Dat is nadelig. Medewerkers zullen onmiddellijk hun eigen apparatuur gaan gebruiken, waarover geen enkele controle mogelijk is. Het is nuttiger en effectiever om praktische richtlijnen op te stellen. 4. Regie Sociale media zijn een goed hulpmiddel voor medewerkers om klanten te benaderen, maar de leiding is ervoor nodig om de regie in handen te houden en de bedrijfreputatie te beschermen. Maak onderscheid tussen persoonlijk en zakelijk gebruik door bedrijfsabonnementen aan te maken op sociale media als Facebook, LinkedIn and Twitter. Dat maakt het makkelijk om de grens te trekken tussen persoonlijk en zakelijk en om desgewenst inzage te krijgen in de uitingen en verstrekte informatie. Omgekeerd voorkomt dit het risico om in persoonlijke gegevens van medewerkers terecht te komen, wat weer nieuwe problemen oproept. 5. Werkgroep Sociale media ontwikkelen zich snel en bedrijven doen er goed aan een beleid te hanteren dat soepel meebeweegt met de veranderingen en dat helder is voor alle medewerkers. Stel een interne werkgroep in die externe expertise inroept en de intern aanwezige kennis benut. Deze werkgroep hoort de expertise te benutten die al aanwezig is op het gebied van documentbeheer, bij juridische zaken en bij personeelszaken. En de werkgroep moet alle afdelingen meenemen waar informatie wordt gegenereerd, zoals marketing en PR, verkoop en de klantafdelingen, want deze kunnen in hun werk profiteren van de inzet van sociale media. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Doorzichtig en UV-werend nanopapier als alternatief voor plastic verpakking

De Universiteit Utrecht ontwikkelt het volledig biologische materiaal, bestaande uit enkele nanometers dikke cellulosevezels, samen met Unilever en de Universiteit van Amsterdam.

App voor veilig vrachtverkeer binnen haven Zeebrugge

Het smart mobility-bedrijf Be-Mobile en het havenbestuur van Zeebrugge lanceerden onlangs de gratis Flux-app dat het vrachtverkeer binnen en buiten de haven vlotter en veiliger moet maken.

Vulniveau opvolgen met Industrial Internet of Things - techniek

Pepperl+Fuchs lanceert de WILSEN.sonic.level niveausensor, die de meetdata op een veilige manier verstuurd naar andere actoren in het industriële Internet of Things (IIoT).

Start it @KBC, KBC en LRM bundelen hun krachten

Accelerator Start it @KBC, bankverzekeraar KBC en de Limburgse investerings­maatschappij LRM gaan de handen in elkaar slaan om de Limburgse start-ups een betere begeleiding te kunnen bieden.

VIB krijgt vergunning voor CRISPR maïsveldproef

VIB heeft van de federale overheid een vergunning ontvangen voor haar veldproef met maïsplanten waarin met behulp van CRISPR een paar trefzekere kleine erfelijke wijzigingen zijn aangebracht

Uitbreiding Antwerpse Royerssluis vergt aangepaste afwateringsinfrastructuur

In het najaar start water-link i.s.m. Aquafin in Antwerpen met de bouw van een nieuw vijzelgemaal, omdat door de uitbreiding van de Royerssluis de huidige infrastructuur niet meer volstaat.

Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

Een interuniversitair team met onderzoekers van UAntwerpen en KU Leuven heeft een proces ontwikkeld dat vertrekt van hout, waardoor later fossiele grondstoffen kunnen vervangen worden.

DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

Het Bestuur voor Waterwegen en Scheepvaart Cuxhaven (WSA Cuxhaven) wees het contract voor de verdieping van de Elbe toe aan Nordsee Nassbagger- und Tiefbau en Dredging International.

Schneider Electric heeft nieuw webadres

Om de toegang tot de website te vereenvoudigen en de gebruikerservaring op de digitale kanalen te verbeteren, heeft Schneider Electric, wereldleider in digitale transformatie van energiebeheer en automatisering, zijn webdomein bijgewerkt van www.schneider-electric.be naar www.se.com/be en nieuwe functies werden toegevoegd.

Partners