Christian Toon: «Sociale media: angst is een slechte raadgever»

Columns & Blogs 20/06/2012 15:58:42

Bedrijven beschouwen zich als de afzender, achten zich aansprakelijk, vinden hun bedrijfsregels wisselvallig en verbieden of blokkeren het gebruik.

Lees hieronder verder   
Verwant

S. Tastenoye: 'wie betaalt schade door omgevallen hoogspanningsmast?' - column

Solange Tastenoye: «Bescherming van werknemersuitvindingen»

Solange Tastenoye: «Bedrijfsongevallen: Verzekeraar betaalt niet!»

Christian Toon: «Sociale media: angst is een slechte raadgever»

Solange Tastenoye: «De ‘wettelijke’ en de ‘commerciële’ garantieplichten'»

Solange Tastenoye: 'Verkeerd machineonderdeel geleverd!'

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Postgraduaat Coöperatief ondernemen en management

Leuven

van 20/09/2019 tot 20/12/2019

Integrale Productontwikkeling

KU Leuven Campus Kulak Kortrijk

donderdag 26 september 2019

Keuze van de redactie

(20/6) Afval- en recyclagesector lanceert website voor invulling vacatures

(20/6) Imec verdubbelt energiedichtheid vaste-stof batterijen

(18/6) 30% meer bezoekers voor Vision, Robotics & Motion (+fotoreportage)

(18/6) Ontwikkelen methodes voor voorspellen onderhoud met big data algoritmen

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

>> Meer blikvangers

Europees onderzoek van ons bedrijf, Iron Mountain, laat zien dat sociale media een hoofdpijndossier vormen binnen de zakelijke omgeving. De meeste bedrijven beschouwen uitingen via sociale media als formele bedrijfsuitingen (86% van de respondenten), en achten zich aansprakelijk voor wat er zo naar buiten komt (80%). Ruim de helft (63%) vindt de eigen bedrijfsregels over sociale media-gebruik wisselvallig en onduidelijk. Bij 87% van de bedrijven is er zelfs sprake van een zeker verbod voor persoonlijk gebruik van social media op het werk. Daarmee laat het merendeel van de bedrijven de kansen liggen die social media bieden. Bedrijven worstelen dus met sociale media, net zoals ze dat tot tien jaar geleden met e-mail deden. Sociale media zijn nieuw en genereren een boel ongestructureerde data, en dat maakt ze moeilijk beheersbaar. De snelheid en het informele karakter verhogen het risico op datalekken en ongewenste onthullingen, wat het begrijpelijk maakt dat bedrijven sociale media als een bedreiging ervaren. Maar bedrijven kunnen eigenlijk niet om sociale media heen, want die bieden veel nieuwe mogelijkheden binnen het klantcontact en helpen voeling met de markt te houden. Daarbij komt: sociale media zijn het gereedschap van de volgende generatie. Toch is angst een slechte raadgever. Het is beter de sociale media volgens de regels van het documentbeheer te behandelen. Hoe kunt u voor uw bedrijf dus sociale media benutten en tegelijkertijd uw bedrijf en zijn klanten beschermen? Hieronder alvast vijf vuistregels. 1. Informatie Terug naar de basis: de inhoud telt, niet het medium. Waardevolle informatie moet goed beheerd te worden. En goed beheer van relevante informatie is het verbeteren van de toegankelijkheid en de bruikbaarheid bij minimale risico´s en kosten, en dat binnen de juridische kaders (zoals bewaartermijnen en straks ´het recht om vergeten te worden´, zie 2). Daartoe moeten bedrijven weten over welke informatie ze beschikken, waar die zich bevindt en hoe die benut wordt ongeacht van de vorm en het medium. Sociale media maakt dat alleen wat ingewikkelder en vraagt om de juiste bedrijfscultuur (zie 3). 2. Wet Het is de snelle technologische ontwikkeling die sociale media heeft mogelijk gemaakt en daarbij loopt de wet altijd achter op de praktijk. In theorie is iedere tweet, post of blog een officiële uiting die bewaard moet worden en is het bedrijf verantwoordelijk. In de praktijk ontwikkelt de wetgeving op dit gebied zich en de toepasselijkheid is onduidelijk en wisselend. Zorg dat de laatste verplichtingen duidelijk zijn in alle landen waar een bedrijf zaken doet. 3. Beleid en draagvlak De onwetendheid hoe de risico´s van het sociale media-gebruik zijn te minimaliseren, maakt het verleidelijk om te kiezen voor een korte-termijnoplossing en de persoonlijke toegang te blokkeren. Dat is nadelig. Medewerkers zullen onmiddellijk hun eigen apparatuur gaan gebruiken, waarover geen enkele controle mogelijk is. Het is nuttiger en effectiever om praktische richtlijnen op te stellen. 4. Regie Sociale media zijn een goed hulpmiddel voor medewerkers om klanten te benaderen, maar de leiding is ervoor nodig om de regie in handen te houden en de bedrijfreputatie te beschermen. Maak onderscheid tussen persoonlijk en zakelijk gebruik door bedrijfsabonnementen aan te maken op sociale media als Facebook, LinkedIn and Twitter. Dat maakt het makkelijk om de grens te trekken tussen persoonlijk en zakelijk en om desgewenst inzage te krijgen in de uitingen en verstrekte informatie. Omgekeerd voorkomt dit het risico om in persoonlijke gegevens van medewerkers terecht te komen, wat weer nieuwe problemen oproept. 5. Werkgroep Sociale media ontwikkelen zich snel en bedrijven doen er goed aan een beleid te hanteren dat soepel meebeweegt met de veranderingen en dat helder is voor alle medewerkers. Stel een interne werkgroep in die externe expertise inroept en de intern aanwezige kennis benut. Deze werkgroep hoort de expertise te benutten die al aanwezig is op het gebied van documentbeheer, bij juridische zaken en bij personeelszaken. En de werkgroep moet alle afdelingen meenemen waar informatie wordt gegenereerd, zoals marketing en PR, verkoop en de klantafdelingen, want deze kunnen in hun werk profiteren van de inzet van sociale media. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Europese steun voor digitalisering agrovoedingsindustrie

Het S3FOOD-project stimuleert agrovoedingsbedrijven om slimme sensoren in het productieproces te gebruiken. Bedrijven kunnen tot 60.000 euro steun krijgen voor digitalisering van processen.

Druppels transporteren door middel van oppervlaktegolven

De TU Eindhoven en de Rijksuniversiteit Groningen sturen via mechanowetting individuele druppels op afstand aan, om zo onder meer zelfreinigende oppervlakken efficiënter te maken.

Southco lanceert hefboomsluiting met visuele toegangsindicator - techniek

Southco introduceert een nieuwe versie van de serie C2 hefboomsluitingen, die voorzien is van een kleurgecodeerde toegangsindicator waarmee de gebruiker kan zien of de sluiting al geopend is.

Diversificatie en specialisatie bij AGC in Mol - artikel

Tussen mei en november produceert AGC in Mol geen glas. In een grote turnaround wordt de oven en de rest van de floatlijn, die gespecialiseerd is in dun en extra dun vlakglas, vervangen.

DEME neemt nieuwste generatie sleephopperzuiger in gebruik

De sleephopperzuiger ‘Bonny River’ van DEME wordt in Vlissingen ingezet voor zijn eerste opdrachten. Het schip heeft een capaciteit van 15.000 m³ en is er één van de nieuwste generatie.

LRM en VLAIO zetten schouders onder sterk Limburgs ondernemerschap

De Limburgse Investerings­maatschappij LRM en VLAIO hebben in Hasselt een samen­werkings­akkoord ondertekend om Limburgse ondernemers beter te ondersteunen bij toekomstige uitdagingen.

KU Leuven spin-off haalt 1 miljoen euro op voor opsporen longziektes

ArtiQ helpt artsen om luchtwegaandoeningen op te sporen, te behandelen en op te volgen en haalde onlangs 1 miljoen euro binnen om hun softwareplatform ArtiQ|PFT te lanceren.

Gimv investeert in gerenommeerd coatingbedrijf

Gimv neemt het meerderheidsbelang in de Alro Group, specialist in het industrieel coaten van auto- en vrachtwagenonderdelen, over van de oprichters/familie Thijs, die wel aan boord blijven.

B&R brengt safety naar mobile automation

Het X90-besturings- en I/O-systeem voor mobile automation is nu verkrijgbaar met integrated safety technologie. Intelligente safety-functies en extreem korte responstijden zijn de sleutel tot een geheel nieuw scala aan mogelijkheden voor een safe werking van mobiele apparaten en mobiele productielocaties. >>

Partners