Nieuw elektrisch aandrijfsysteem voor hybride haven-AGV's

Economie 7/01/2013 10:35:04

VDL werkt samen met ECT Delta Terminals en Siemens tijdens ontwikkeling diesel-elektrische AGV voor zeecontainertransport in haven.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw elektrisch aandrijfsysteem voor hybride haven-AGV's

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Waterstof Dagen

RNSYC - Oostende

van 26/08/2019 tot 30/08/2019

Robots-Cobots: vriend op het werk, vriend in huis

UAntwerpen Campus Groenenborger

donderdag 5 september 2019

Bouwstenen geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

BluePoint Antwerpen (Agoria Academy)

maandag 9 september 2019

Rittal vakseminarie industriële systeemkasten

Laakdal

donderdag 12 september 2019

EMO Hannover

Messegelände - Hannover (D)

van 16/09/2019 tot 21/09/2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

MGH Servicecenter Machelen

dinsdag 17 september 2019

Keuze van de redactie

(19/8) VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

(19/8) Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

(12/8) Indaver scoort Schots afvalenergiecontract van 400 miljoen euro

(6/8) Masterproeffilmpje bezorgt ingenieur job bij Amazon

(15/7) Onderzoekers verhogen energiecapaciteit uit zonnepanelen

(3/7) Onthulling eerste hyperloopsysteem in Europa (+video)

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- VDL – u weet wel, de bedrijvengroep die begin oktober 2012 Nedcar overnam - laat weten dat het een miljoenenorder in de wacht heeft gesleept van opdrachtgever ECT Data Terminal voor in totaal 22 'haven-AGV's', met een optie op bijbestelling van nogmaals 62 stuks. De AGV’s zullen worden gebruikt bij het transport van zeecontainers in haventerminals.

Het ontwerp en de ontwikkeling van die gloednieuwe AGV's, wat staat voor Automatic Guided Vehicles, mag een mooi staaltje van co-engineering genoemd worden.

Zo ging het bedrijf bijvoorbeeld een samenwerking aan met Siemens voor een nieuw aandrijfsysteem. Dat werkt op basis van elektrische motoren, waarbij een kleine dieselmotor zorgt voor de aandrijving van een generator die vervolgens kracht geeft aan de motoren. Wanneer piekvermogen nodig is – wat courant voorvalt bij containertransport – zorgen condensatoren voor de extra energie.

Het technisch ontwerp van het AGV-voertuig zelf is dan weer quasi op maat van de opdrachtgever. Bij de ontwikkeling lag de focus naar verluidt op kostenreductie en een verbeterde betrouwbaarheid, met zo min mogelijk belasting van het milieu.

De AGV is in staat om zonder chauffeur volledig computergestuurd zeecontainers van diverse afmetingen (maximaal 45 voet; ongeveer 14 meter lang) te transporteren. Het voertuig kan maar liefst 70 ton gewicht aan en beweegt zich voort met een maximum snelheid van 21 km per uur.

Een eerste prototype was al in oktober 2011 geleverd aan ECT. Dat voertuig werd vervolgens drie maanden lang, 24 uur per dag, getest op kwaliteit en prestatievermogen.

Wat dus succesvol bleek, en intussen uitmondde in een bestelling. 'De hele ontwikkeling heeft slechts 12 maanden tijd gevergd', aldus nog VDL.

VDL is ook actief in België: het mocht in het verleden bijvoorbeeld productielijnen leveren aan Ford Genk. << (BB) (foto: VDL)

ACHTERGROND
De VDL Groep, met het hoofdkantoor in Eindhoven, is een internationale industriële onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabrikaten, bussen en eindproducten. De groep telt 83 werkmaatschappijen verspreid over 18 landen en circa 9.000 medewerkers <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

VUB en ULB starten proefproject met zelfrijdende shuttlebus

Onderzoekers van de VUB en de ULB starten vrijdag op Brussels Health Campus met dit innoverende proefproject om relatie tussen mens en machine te bestuderen.

Pilz introduceert veilig radarsysteem voor zonebewaking - techniek

Het LBK-systeem van Pilz voor de beveiliging van gevarenzones is gebaseerd op radartechnologie. Het LBK-systeem is ongevoelig voor externe invloeden, zoals stof, regen, licht, vonken, ... .

Jan De Nul haalt opnieuw Deens contract binnen

Jan De Nul Group heeft een contract getekend met Vattenfall Vindkraft Kriegers Flak voor het vervoer en de installatie van windturbines voor het Deense Kriegers Flak Offshore windmolenpark.

Primeur: Nederlandse waterstofwagen verslaat benzine racewagens

Het Nederlandse studententeam Forze kwam tijdens de Supercar Challenge op het TT Circuit in Assen als tweede over de finish en versloegen verschillende conventionele benzine racewagens.

Onderzoek: Zwaartekracht beschrijven, zonder zwaartekracht

Recent vond een grote verschuiving plaats in de manier waarop natuurkundigen denken over de quantumzwaartekracht: de gecombineerde theorie van quantummechanica en zwaartekracht.

Autoruiten en zonnepanelen gaan zichzelf reinigen

De Wageningse universiteit (NL) werkt aan dunne coatings van vloeibare kristallen, die met elektra van vorm en functie veranderen, zodat vuil en zanddeeltjes van zonnepanelen afglijden.

Onderzoekers zetten nieuwe stap in strijd tegen taaislijmziekte

Via gencorrectie kunnen KU Leuven en de Universiteit van Trento twee mutaties die mucoviscidose veroorzaken permanent herstellen. Dat gebeurde met 3D-celculturen afkomstig van mucopatiënten.

Satelliet met nieuwe generatie zonnepanelen gelanceerd

De net gelanceerde, hypermoderne Europese lasercommunicatiesatelliet EDRS-C krijgt energie van een nieuwe generatie zonnepanelen: de ARA Mark 4, ontwikkeld door Airbus Defence and Space.

Kontron lanceert COM Express Compact Type 6 met nieuwste Intel processoren

Kontron heeft nieuwe COM Express Compact Type 6 modules, die de 8ste generatie Intel-processoren bevatten, toegevoegd aan zijn gamma. De processoren verbruiken slechts 15 Watt. De nieuwe modules laten tot 24 GB DDR4-geheugen toe en zijn optioneel voor het eerst beschikbaar in Compact-formaat met snelle NVMe SSD. >>

Partners