Nieuw elektrisch aandrijfsysteem voor hybride haven-AGV's

Economie 7/01/2013 10:35:04

VDL werkt samen met ECT Delta Terminals en Siemens tijdens ontwikkeling diesel-elektrische AGV voor zeecontainertransport in haven.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw elektrisch aandrijfsysteem voor hybride haven-AGV's

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Electrical Safety in industrial installations

Pilz Zonhoven

dinsdag 4 juni 2019

Ceci n'est pas un congres

Brussels Expo

dinsdag 4 juni 2019

Overzicht van HL7/IHE/DICOM

BluePoint Brussels (Agoria Academy)

dinsdag 4 juni 2019

Energie Platform Vlaanderen

Antwerp Expo

dinsdag 4 juni 2019

Safety Validation Training

Pilz Zonhoven

woensdag 5 juni 2019

Eerstelijns onderhoud op industriële tandwielkasten

Locatie in Rotterdam (NL)

donderdag 6 juni 2019

Keuze van de redactie

(23/5) Endress+Hauser kende sterke groei in 2018 - advertorial

(22/5) BAM start bouw langste 3D-geprinte brug ter wereld (+video)

(20/5) Jobbarometer van de chemie en life sciences staat op groei

(20/5) Elia installeerde met succes eerste stopcontact op zee (+video)

(15/5) Volvo Car Gent gaat batterijen elektrische wagens produceren

(15/5) Farma- en biotechsector plant eigen opleidingscentrum

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- VDL – u weet wel, de bedrijvengroep die begin oktober 2012 Nedcar overnam - laat weten dat het een miljoenenorder in de wacht heeft gesleept van opdrachtgever ECT Data Terminal voor in totaal 22 'haven-AGV's', met een optie op bijbestelling van nogmaals 62 stuks. De AGV’s zullen worden gebruikt bij het transport van zeecontainers in haventerminals.

Het ontwerp en de ontwikkeling van die gloednieuwe AGV's, wat staat voor Automatic Guided Vehicles, mag een mooi staaltje van co-engineering genoemd worden.

Zo ging het bedrijf bijvoorbeeld een samenwerking aan met Siemens voor een nieuw aandrijfsysteem. Dat werkt op basis van elektrische motoren, waarbij een kleine dieselmotor zorgt voor de aandrijving van een generator die vervolgens kracht geeft aan de motoren. Wanneer piekvermogen nodig is – wat courant voorvalt bij containertransport – zorgen condensatoren voor de extra energie.

Het technisch ontwerp van het AGV-voertuig zelf is dan weer quasi op maat van de opdrachtgever. Bij de ontwikkeling lag de focus naar verluidt op kostenreductie en een verbeterde betrouwbaarheid, met zo min mogelijk belasting van het milieu.

De AGV is in staat om zonder chauffeur volledig computergestuurd zeecontainers van diverse afmetingen (maximaal 45 voet; ongeveer 14 meter lang) te transporteren. Het voertuig kan maar liefst 70 ton gewicht aan en beweegt zich voort met een maximum snelheid van 21 km per uur.

Een eerste prototype was al in oktober 2011 geleverd aan ECT. Dat voertuig werd vervolgens drie maanden lang, 24 uur per dag, getest op kwaliteit en prestatievermogen.

Wat dus succesvol bleek, en intussen uitmondde in een bestelling. 'De hele ontwikkeling heeft slechts 12 maanden tijd gevergd', aldus nog VDL.

VDL is ook actief in België: het mocht in het verleden bijvoorbeeld productielijnen leveren aan Ford Genk. << (BB) (foto: VDL)

ACHTERGROND
De VDL Groep, met het hoofdkantoor in Eindhoven, is een internationale industriële onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabrikaten, bussen en eindproducten. De groep telt 83 werkmaatschappijen verspreid over 18 landen en circa 9.000 medewerkers <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Nabeschouwing Hannover Messe - artikel

Het was één groot technologiefeest. Meer dan 215.000 bezoekers namen bij 6.500 exposanten de pols en focusten op artificiële intelligentie, robotica, 5G, Industrie 4.0, energie-transitie, …

BAM start bouw langste 3D-geprinte brug ter wereld (+video)

De komende weken printen BAM Infra en Weber Beamix bijna 100 onderdelen van de brug die als een legpuzzel in elkaar passen, compleet met uitsparingen om het beton te kunnen spannen.

AP Hogeschool lanceert duaal leren op bachelor niveau

AP Hogeschool pakt als eerste uit met een volwaardige bacheloropleiding werkplekleren en studeren. In het secundair onderwijs bestaat duaal leren al een tijdje met zo’n 1.026 leerlingen.

Ontwikkeling duurzamer asfalt met ’verjongingsmiddelen’

Afgefreesd asfalt wordt opnieuw in de productiecyclus van asfalt gebracht als granulaat. Een verjongingsmiddel zorgt er voor dat dit oude bitumen duurzamer gedrag vertoont bij recycling.

Lancering Interreg project voor opschaling 5G warmtenetten in Europa

Het project D2Grids zet vijf pilootsites op met 5G warmtenetten in Parijs-Saclay, de Duitse plaats Bochum, de Nederlandse stad Brunssum en de Engelse steden Glasgow en Nottingham.

Start it @KBC en Jobat.be sluiten partnershap

Accelerator Start it @KBC en jobplatform Jobat.be hebben besloten om de krachten te bundelen. De komende zes maanden moeten bijna 1.000 extra vacatures ingevuld worden.

Gentse ML6 opent ook kantoor in Berlijn

Met de opening van dit kantoor zet de Gentse scale-up ML6 een volgende stap om in Europa uit te groeien tot een referentie op het gebied van AI en machine learning.

Nieuwe STM32MP1 MPU-serie krijgt systeem­geheugen­oplossing - techniek

Rutronik, distributeur van elektronische componenten, kondigt een systeem­geheugen­oplossing aan voor de onlangs geïntroduceerde STM32MP1 multicore micro­processor­serie.

Schneider Electric breidt UPS-productlijn uit met Galaxy VS

Schneider Electric introduceert de Galaxy VS. Deze zeer efficiënte, modulaire, driefase Uninterruptible Power Supply (UPS) met capaciteiten van 10-100 kW is eenvoudig te installeren. De UPS is ontwikkeld om aan de kritieke vermogensvereisten in IT-, commerciële of industriële omgevingen te voldoen. >>

Partners