• 07/01/2013
  • |     BB

Nieuw elektrisch aandrijfsysteem voor hybride haven-AGV's

VDL werkt samen met ECT Delta Terminals en Siemens tijdens ontwikkeling diesel-elektrische AGV voor zeecontainertransport in haven.

Trefwoorden: #agv, #ect data terminal, #siemens, #vdl

Lees verder

Nieuws

( Foto: VDL )

ENGINEERINGNET -- VDL – u weet wel, de bedrijvengroep die begin oktober 2012 Nedcar overnam - laat weten dat het een miljoenenorder in de wacht heeft gesleept van opdrachtgever ECT Data Terminal voor in totaal 22 'haven-AGV's', met een optie op bijbestelling van nogmaals 62 stuks. De AGV’s zullen worden gebruikt bij het transport van zeecontainers in haventerminals.

Het ontwerp en de ontwikkeling van die gloednieuwe AGV's, wat staat voor Automatic Guided Vehicles, mag een mooi staaltje van co-engineering genoemd worden.

Zo ging het bedrijf bijvoorbeeld een samenwerking aan met Siemens voor een nieuw aandrijfsysteem. Dat werkt op basis van elektrische motoren, waarbij een kleine dieselmotor zorgt voor de aandrijving van een generator die vervolgens kracht geeft aan de motoren. Wanneer piekvermogen nodig is – wat courant voorvalt bij containertransport – zorgen condensatoren voor de extra energie.

Het technisch ontwerp van het AGV-voertuig zelf is dan weer quasi op maat van de opdrachtgever. Bij de ontwikkeling lag de focus naar verluidt op kostenreductie en een verbeterde betrouwbaarheid, met zo min mogelijk belasting van het milieu.

De AGV is in staat om zonder chauffeur volledig computergestuurd zeecontainers van diverse afmetingen (maximaal 45 voet; ongeveer 14 meter lang) te transporteren. Het voertuig kan maar liefst 70 ton gewicht aan en beweegt zich voort met een maximum snelheid van 21 km per uur.

Een eerste prototype was al in oktober 2011 geleverd aan ECT. Dat voertuig werd vervolgens drie maanden lang, 24 uur per dag, getest op kwaliteit en prestatievermogen.

Wat dus succesvol bleek, en intussen uitmondde in een bestelling. 'De hele ontwikkeling heeft slechts 12 maanden tijd gevergd', aldus nog VDL.

VDL is ook actief in België: het mocht in het verleden bijvoorbeeld productielijnen leveren aan Ford Genk.


ACHTERGROND
De VDL Groep, met het hoofdkantoor in Eindhoven, is een internationale industriële onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie en verkoop van halffabrikaten, bussen en eindproducten. De groep telt 83 werkmaatschappijen verspreid over 18 landen en circa 9.000 medewerkers