Jos Pinte: «Waardeketenbenadering: open innovatie om de markt te veroveren»

Columns & Blogs 7/01/2013 11:21:05

Samenwerken met "concurrenten" is niet evident. Maar het kan lonen om bij open innovatie te kiezen voor een waardeketenbenadering.

Lees hieronder verder   
Verwant

Maatschappelijke impact van technologiebedrijven

Dominique Demonté wordt algemeen directeur van Agoria Wallonie

“Gaan we groeibedrijven straffen?” - opinie

België telt vijf nieuwe ’Fabrieken van de toekomst’

Technologische industrie flirt met 2% groei

Barometer technologische industrie start nieuwe jaar met positieve noot

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Building a Future-Proof Belgium

Katoennatie Zaal E4 - Kallo

dinsdag 18 juni 2019

Siemens TIA Portal V15.1

Webinar Siemens

dinsdag 18 juni 2019

Rittal vakseminarie stroomverdeling

Lokeren

donderdag 20 juni 2019

Business Software Event 2019

Mikrocentrum, Veldhoven (NL)

donderdag 20 juni 2019

Aan de slag met de EPLAN-cloudoplossingen

Webinar

vrijdag 21 juni 2019

SENSOR+TEST 2019

Nuremberg (D)

van 25/06/2019 tot 27/06/2019

Keuze van de redactie

(13/6) Machinebouw- en mechatronicalabs voor maakbedrijven klaar voor gebruik

(13/6) 6 bedrijven genomineerd voor Leeuw van de Export 2019

(11/6) DHL Express investeert in distributiecentrum in Roeselare

(11/6) Acht EU-landen krijgen nieuwe supercomputers

(6/6) Jobhoppen mee in de hand gewerkt door werkgevers

(5/6) Ontex installeert zonnedak van 2,2 MWp

>> Meer blikvangers

Samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot immers de kans op complementariteit en win-winsituaties.

In een vorige column had ik het over normen en hoe die vertrekkend vanuit het product en de klantenaspecten tot innovatie leiden. Innoverende bedrijven hinken natuurlijk niet op één been, maar innoveren vanuit verschillende oogpunten. Innoveren vanuit de markt, al dan niet ondersteund door normen, is nog altijd de beste garantie voor succesvolle innovatie.

De 'markt' als driver for change
Bedrijven kun je indelen in B2C en B2B. Bedrijven die rechtstreeks aan de consument leveren, brengen hun eigen producten op 'de markt'. Hun strategie is erop gericht hun marktaandeel te vergroten door de consumptie te stimuleren en nieuwe gebruikers en nieuwe toepassingen te vinden. Succesvolle bedrijven in het B2C-segment, denk maar aan Apple, innoveren bij voorkeur vanuit een ‘user driven’ aanpak. Dit betekent dat ze de (toekomstige) noden van hun klanten proberen in te schatten en zo anticiperen op veranderingen in de levenswijze en het consumptiepatroon van hun huidige en toekomstige klanten. Het bedrijf innoveert gedreven door de markt.

Strategie van B2B-technologiebedrijven
De strategie van B2B-bedrijven is doorgaans gericht op het oplossen van een specifiek klantenprobleem, waardoor ze meestal 'reactief' en technologiegedreven werken. Het opbouwen van een langetermijnrelatie met hun klanten in een beperkt aantal markten staat hierbij centraal. Door tijdig te participeren in het proces van de klant bouwt het bedrijf een goede klant-leverancierrelatie op die, in B2B meer dan in B2C, leidt tot loyale klanten en dus tot herhalingsaankopen.

In specifieke markten zijn B2B-bedrijven vaak afhankelijk van een beperkt aantal klanten. Bij een onstabiele vraag (economische terugval door de financiële crisis, concurrentie van lagelonenlanden, …) worden ze daardoor sterk getroffen. Om dit in hun traditionele markt te kunnen opvangen moet ze actief nieuwe sectoren, toepassingsdomeinen of markten verkennen en/of hun bestaande markten en doelgroepen op een andere, aanvullende manier benaderen om zo nieuwe omzetbronnen aan te boren.

Het volstaat niet langer om het businessmodel rond innovaties af te stemmen op de bestaande concurrentie en een conccurentievoordeel te zoeken in kostenreducties. Succesvolle bedrijven stellen zich dynamisch op en geven blijk van flexibiliteit ten opzichte van de de veranderende markt. Omdat niet alle kennis intern voorhanden is, is samenwerking en uitwisseling van ervaringen tussen bedrijven geboden (open innovatie).

Open innovatie: de aanpak
Open innovatie of samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot de kans op complementariteit en win-winsituaties. Agoria organiseerde o.a. een uitgebreide brainstormsessie met textielmachinefabrikanten, -producenten en vertegenwoordigers van de eindmarkten (bouw- en mobiliteitsindustrie). Deze open-innovatiegeïnspireerde brainstorm leverde heel wat ideeën op die in vervolgtrajecten met geïnteresseerde bedrijven verder uitgewerkt worden.

Een andere aanpak is bedrijven uit verschillende sectoren maar actief in dezelfde markt en met dezelfde plaats in de waardeketen samen te brengen. Zo een sectoroverschrijdende aanpak kan onverwachte synergie opleveren omdat deze bedrijven naast marktverkenning ook een gedeeld belang hebben in marktgedreven productinnovatie. Het tweejarige project dat Agoria voor zijn kunststofverwerkende bedrijven samen met de textiel- en houtproducenten opzette, resulteerde in een aantal sectoroverschrijdende bedrijfscontacten. Zo konden gezamenlijke initiatieven voor de ontwikkeling van producten voor de bouwmarkt worden genomen.

Beide open-innovatieprojecten leerden ons wel dat de aanwezigheid van een neutrale partner, zoals onze bedrijfsfederatie, een belangrijke katalysator is voor het opstarten van open innovatie. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Interreg Vlaanderen-Nederland keurt vier nieuwe projecten goed

Deze projecten zijn gericht op smart farming, hernieuwbare eindproducten voor de textiel- en synthetisch rubberindustrie, en de grootschalige ontwikkeling van zeewierteelt op zee.

Rittal bouwt slimme fabriek - artikel

Rittal verstevigt zijn positie als markt- en technologieleider in de wereld van de industriële kasten. Met zijn nieuwste generatie compacte behuizingen AX en KX overstijgt deze zichzelf.

2 winnaars voor de Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek

F.-Ulrich Hartl en Arthur Horwich winnen de 2019 Dr. Paul Janssen Award voor Biomedisch Onderzoek voor hun baanbrekend inzicht in door chaperonne gemedieerde vouwing van eiwitten.

Oplossingen voor recyclage bauxietresidu

VITO start voor Emirates Global Aluminium twee nieuwe onderzoekspistes op over het duurzaam gebruik van bauxietresidu, waarvan nu nog maar 2% duurzaam wordt gerecycleerd.

Ataya & Partners benoemt Xavier Huysmans tot CEO

Xavier Huysmans is aangesteld als CEO van Ataya & Partners, de recent opgerichte joint venture van Hightech Partners en professor Georges Ataya, en gaat een team van 20 experts aansturen.

Ondertekening raamakkoord versterking CBRNe-expertisecentrum

Om België beter voor te bereiden op chemische, biologische, radiologische en nucleaire incidenten (CBRN), is een expertisecentrum opgericht in de schoot van het Nationaal Crisiscentrum.

FANC staat heropstart Tihange 2 toe

Het FANC heeft de uitgevoerde betonreparaties en aanbrenging van een nieuwe dakplaat in het bunkergebouw van Tihange 2 goedgekeurd. Uitbater ENGIE Electrabel mag deze dus terug opstarten.

Robotsoftware maakt cobots menselijker

VUB-onderzoeker Ilias El Makrini heeft een software-oplossing ontwikkeld die de samenwerking tussen mens en cobot vergemakkelijkt. Dit was onderdeel van het Claxon-onderzoeksproject.

Flexibele Ethernet-kabels CC-Link IE Field certificaat

CAT5e of CAT6 kabels zijn onmisbaar voor de implementatie van Industrie 4.0 in de automatisering. igus heeft haar flexibele Ethernet-kabels CFBUS.045 en CFBUS.049 doorontwikkeld, voor het gebruik in kabelrupsen. De nieuwe kabels zijn nu getest door onafhankelijke instituten en verkregen het certificaat voor CC-Link IE protocollen.

Partners