Jos Pinte: «Waardeketenbenadering: open innovatie om de markt te veroveren»

Columns & Blogs 7/01/2013 11:21:05

Samenwerken met "concurrenten" is niet evident. Maar het kan lonen om bij open innovatie te kiezen voor een waardeketenbenadering.

Lees hieronder verder   
engineeringnet-tv

Verwant

Maatschappelijke impact van technologiebedrijven

Dominique Demonté wordt algemeen directeur van Agoria Wallonie

“Gaan we groeibedrijven straffen?” - opinie

België telt vijf nieuwe ’Fabrieken van de toekomst’

Technologische industrie flirt met 2% groei

Barometer technologische industrie start nieuwe jaar met positieve noot

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Club onderhoudsmanagers

Mercure Hotel - Roeselare

van 19/03/2018 tot 26/11/2018

Expert in onderhouds­management - modulair programma

Bluepoint Antwerpen

van 19/04/2018 tot 22/11/2018

Inleiding in de machinebouw

Zwijnaarde (Gent)

van 10/09/2018 tot 3/12/2018

Hydraulica

SBM Kortrijk

van 12/09/2018 tot 7/11/2018

Club Logistiek & Supply Chain Managers

Hotel-restaurant Van Der Valk Nazareth

van 19/09/2018 tot 30/04/2019

Sales Academy: verbeter uw bedrijfsresultaten

Bluepoint Brussel

van 20/09/2018 tot 22/11/2018

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Meest gelezen nieuws

Haven Gent en Zeeland Seaports fuseren tot North Sea Port

Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

LRM investeert 250.000 euro in fietsleasing-bedrijf

Vorig jaar 25% meer warmtepompen geïnstalleerd

40% meer ruimte voor groene energie dankzij slimme netten

Ecochem investeert 10 miljoen in uitbreiding Willebroekse fabriek (+video)

Keuze van de redactie

(18/10) Crowdfunding voor drie nieuwe waterkrachtcentrales in Wallonië

(17/10) Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

(15/10) Hans Casier wordt nieuwe voorzitter essenscia

(15/10) RWE haalt Nederlandse STEG-centrale van onder het stof

(11/10) Europees consortium demonstreert ondergrondse seizoensopslag zomerwarmte

(10/10) Winnaars van EIT Awards 2018 bekendgemaakt

>> Meer blikvangers

Samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot immers de kans op complementariteit en win-winsituaties.

In een vorige column had ik het over normen en hoe die vertrekkend vanuit het product en de klantenaspecten tot innovatie leiden. Innoverende bedrijven hinken natuurlijk niet op één been, maar innoveren vanuit verschillende oogpunten. Innoveren vanuit de markt, al dan niet ondersteund door normen, is nog altijd de beste garantie voor succesvolle innovatie.

De 'markt' als driver for change
Bedrijven kun je indelen in B2C en B2B. Bedrijven die rechtstreeks aan de consument leveren, brengen hun eigen producten op 'de markt'. Hun strategie is erop gericht hun marktaandeel te vergroten door de consumptie te stimuleren en nieuwe gebruikers en nieuwe toepassingen te vinden. Succesvolle bedrijven in het B2C-segment, denk maar aan Apple, innoveren bij voorkeur vanuit een ‘user driven’ aanpak. Dit betekent dat ze de (toekomstige) noden van hun klanten proberen in te schatten en zo anticiperen op veranderingen in de levenswijze en het consumptiepatroon van hun huidige en toekomstige klanten. Het bedrijf innoveert gedreven door de markt.

Strategie van B2B-technologiebedrijven
De strategie van B2B-bedrijven is doorgaans gericht op het oplossen van een specifiek klantenprobleem, waardoor ze meestal 'reactief' en technologiegedreven werken. Het opbouwen van een langetermijnrelatie met hun klanten in een beperkt aantal markten staat hierbij centraal. Door tijdig te participeren in het proces van de klant bouwt het bedrijf een goede klant-leverancierrelatie op die, in B2B meer dan in B2C, leidt tot loyale klanten en dus tot herhalingsaankopen.

In specifieke markten zijn B2B-bedrijven vaak afhankelijk van een beperkt aantal klanten. Bij een onstabiele vraag (economische terugval door de financiële crisis, concurrentie van lagelonenlanden, …) worden ze daardoor sterk getroffen. Om dit in hun traditionele markt te kunnen opvangen moet ze actief nieuwe sectoren, toepassingsdomeinen of markten verkennen en/of hun bestaande markten en doelgroepen op een andere, aanvullende manier benaderen om zo nieuwe omzetbronnen aan te boren.

Het volstaat niet langer om het businessmodel rond innovaties af te stemmen op de bestaande concurrentie en een conccurentievoordeel te zoeken in kostenreducties. Succesvolle bedrijven stellen zich dynamisch op en geven blijk van flexibiliteit ten opzichte van de de veranderende markt. Omdat niet alle kennis intern voorhanden is, is samenwerking en uitwisseling van ervaringen tussen bedrijven geboden (open innovatie).

Open innovatie: de aanpak
Open innovatie of samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot de kans op complementariteit en win-winsituaties. Agoria organiseerde o.a. een uitgebreide brainstormsessie met textielmachinefabrikanten, -producenten en vertegenwoordigers van de eindmarkten (bouw- en mobiliteitsindustrie). Deze open-innovatiegeïnspireerde brainstorm leverde heel wat ideeën op die in vervolgtrajecten met geïnteresseerde bedrijven verder uitgewerkt worden.

Een andere aanpak is bedrijven uit verschillende sectoren maar actief in dezelfde markt en met dezelfde plaats in de waardeketen samen te brengen. Zo een sectoroverschrijdende aanpak kan onverwachte synergie opleveren omdat deze bedrijven naast marktverkenning ook een gedeeld belang hebben in marktgedreven productinnovatie. Het tweejarige project dat Agoria voor zijn kunststofverwerkende bedrijven samen met de textiel- en houtproducenten opzette, resulteerde in een aantal sectoroverschrijdende bedrijfscontacten. Zo konden gezamenlijke initiatieven voor de ontwikkeling van producten voor de bouwmarkt worden genomen.

Beide open-innovatieprojecten leerden ons wel dat de aanwezigheid van een neutrale partner, zoals onze bedrijfsfederatie, een belangrijke katalysator is voor het opstarten van open innovatie. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

3.870 fotovoltaïsche panelen voor ULB

Tegen eind dit jaar zullen deze panelen met een capaciteit van 1,3 MW op verschillende campussen van de ULB geïnstalleerd worden. Het project kadert in het duurzame energiebeleid van de ULB.

Aandrijvingen: van motor- naar systeemefficiëntie? - artikel

Interessante ontwikkelingen vonden we tijdens Hannover Messe 2018 vooral bij de elektromotoren. Het voorbije decennium stonden die in het teken van efficiëntie.

Haven van Antwerpen organiseerde eerste chainPORT hackathon

Aan de hackathon deden ruim 400 deelnemers mee, waarbij het winnende team van het bedrijf Rombit een oplossing uitwerkte voor de optimalisatie van de opgegeven ‘Expected Time of Arrival’.

Verpakkingstechniek van Arburg: alles uit één hand - advertorial

In de verpakkingsbranche ligt de nadruk op precisie, reproductie, efficiëntie, lage stukprijzen en korte cyclustijden. Arburg biedt daarom specifieke verpakkingsmachines en -installaties aan

Ardo verkozen tot ‘Onderneming van het Jaar’ 2018

Ardo haalde het in deze 24ste editie van Decospan en Reynaers Group. Daarnaast won Ontoforce de ‘Prijs van de Vlaamse Regering voor de Scale-up van het Jaar’ 2018.

Bernadette Spinoy wordt algemeen directeur van Total Belgium

Total heeft Bernadette Spinoy aangesteld als algemeen directeur en bestuurder van Total Belgium. Zo komt er voor de eerste keer een vrouw aan leiding van deze afdeling van Total.

Wallonië pompt 20 miljoen euro in renovatie stuwdam

Galère (werkmaatschappij van BAM actief in Wallonië en Brussel) heeft in combinatie met Jan De Nul opdracht verworven voor de eerste fase van de renovatie van de Monsin-stuwdam in de Maas.

AirBridgeCargo vestigt Europese vrachthub op Liege Airport

De Russische luchtvaartmaatschappij gaat een vrachtcentrum van 25.000 vierkante meter in gebruik nemen op de luchthaven van Luik, waarvoor een investering nodig is van 25 miljoen euro.

Vansichen Lineairtechniek viert
haar 25e verjaardag

In oktober vierde Vansichen Lineairtechniek haar 25-jarig bestaan. Het Hasseltse bedrijf startte in 1993 met de verkoop van standaard lineaire componenten. Intussen is het ook dé Belgische specialist bij uitstek voor de bouw van robottracks en dat voor verschillende robotfabrikanten, waaronder FANUC. >>

Partners