Jos Pinte: «Waardeketenbenadering: open innovatie om de markt te veroveren»

Columns & Blogs 7/01/2013 11:21:05

Samenwerken met "concurrenten" is niet evident. Maar het kan lonen om bij open innovatie te kiezen voor een waardeketenbenadering.

Lees hieronder verder   
Verwant

Maatschappelijke impact van technologiebedrijven

Dominique Demonté wordt algemeen directeur van Agoria Wallonie

“Gaan we groeibedrijven straffen?” - opinie

België telt vijf nieuwe ’Fabrieken van de toekomst’

Technologische industrie flirt met 2% groei

Barometer technologische industrie start nieuwe jaar met positieve noot

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hygiënische stoom voedingsmiddelenindustrie

door Spirax Sarco - Gent

donderdag 25 april 2019

Elimineer overbodige onderhoudskosten

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Quick response manufacturing

Zwijnaarde (Gent)

donderdag 25 april 2019

Avondlezing Françoise Chombar (CEO Melexis)

VIA Don Bosco - Brussel

donderdag 25 april 2019

Orde & netheid en visueel management

Antwerpen (Cepa)

maandag 29 april 2019

Bouwstenen van geïntegreerd aanwezigheidsbeleid

Zwijnaarde (Agoria Academy)

maandag 6 mei 2019

Engineeringnet Mobile



Scan de QR-code
of klik hier om mobiel te surfen.

Tip: maak zelf een sneltoets op de startpagina van je smartphone. Voor Android: “Sneltoets Startpagina” of "Toevoegen aan startscherm". Voor iPhone: “Zet in beginscherm”.

Keuze van de redactie

(18/4) AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

(17/4) Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

(15/4) Nieuw proces maakt productie kankermedicijnen efficiënter en duurzamer

(15/4) DEME-dochters halen Duits contract van 197 miljoen euro binnen

(11/4) ALEGrO-hoog­spannings­verbinding via microtunnel onder Albertkanaal en Maas

(10/4) EU-initiatief ontwikkelt blockchain oplossingen en wereldwijde standaarden

>> Meer blikvangers

Samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot immers de kans op complementariteit en win-winsituaties.

In een vorige column had ik het over normen en hoe die vertrekkend vanuit het product en de klantenaspecten tot innovatie leiden. Innoverende bedrijven hinken natuurlijk niet op één been, maar innoveren vanuit verschillende oogpunten. Innoveren vanuit de markt, al dan niet ondersteund door normen, is nog altijd de beste garantie voor succesvolle innovatie.

De 'markt' als driver for change
Bedrijven kun je indelen in B2C en B2B. Bedrijven die rechtstreeks aan de consument leveren, brengen hun eigen producten op 'de markt'. Hun strategie is erop gericht hun marktaandeel te vergroten door de consumptie te stimuleren en nieuwe gebruikers en nieuwe toepassingen te vinden. Succesvolle bedrijven in het B2C-segment, denk maar aan Apple, innoveren bij voorkeur vanuit een ‘user driven’ aanpak. Dit betekent dat ze de (toekomstige) noden van hun klanten proberen in te schatten en zo anticiperen op veranderingen in de levenswijze en het consumptiepatroon van hun huidige en toekomstige klanten. Het bedrijf innoveert gedreven door de markt.

Strategie van B2B-technologiebedrijven
De strategie van B2B-bedrijven is doorgaans gericht op het oplossen van een specifiek klantenprobleem, waardoor ze meestal 'reactief' en technologiegedreven werken. Het opbouwen van een langetermijnrelatie met hun klanten in een beperkt aantal markten staat hierbij centraal. Door tijdig te participeren in het proces van de klant bouwt het bedrijf een goede klant-leverancierrelatie op die, in B2B meer dan in B2C, leidt tot loyale klanten en dus tot herhalingsaankopen.

In specifieke markten zijn B2B-bedrijven vaak afhankelijk van een beperkt aantal klanten. Bij een onstabiele vraag (economische terugval door de financiële crisis, concurrentie van lagelonenlanden, …) worden ze daardoor sterk getroffen. Om dit in hun traditionele markt te kunnen opvangen moet ze actief nieuwe sectoren, toepassingsdomeinen of markten verkennen en/of hun bestaande markten en doelgroepen op een andere, aanvullende manier benaderen om zo nieuwe omzetbronnen aan te boren.

Het volstaat niet langer om het businessmodel rond innovaties af te stemmen op de bestaande concurrentie en een conccurentievoordeel te zoeken in kostenreducties. Succesvolle bedrijven stellen zich dynamisch op en geven blijk van flexibiliteit ten opzichte van de de veranderende markt. Omdat niet alle kennis intern voorhanden is, is samenwerking en uitwisseling van ervaringen tussen bedrijven geboden (open innovatie).

Open innovatie: de aanpak
Open innovatie of samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot de kans op complementariteit en win-winsituaties. Agoria organiseerde o.a. een uitgebreide brainstormsessie met textielmachinefabrikanten, -producenten en vertegenwoordigers van de eindmarkten (bouw- en mobiliteitsindustrie). Deze open-innovatiegeïnspireerde brainstorm leverde heel wat ideeën op die in vervolgtrajecten met geïnteresseerde bedrijven verder uitgewerkt worden.

Een andere aanpak is bedrijven uit verschillende sectoren maar actief in dezelfde markt en met dezelfde plaats in de waardeketen samen te brengen. Zo een sectoroverschrijdende aanpak kan onverwachte synergie opleveren omdat deze bedrijven naast marktverkenning ook een gedeeld belang hebben in marktgedreven productinnovatie. Het tweejarige project dat Agoria voor zijn kunststofverwerkende bedrijven samen met de textiel- en houtproducenten opzette, resulteerde in een aantal sectoroverschrijdende bedrijfscontacten. Zo konden gezamenlijke initiatieven voor de ontwikkeling van producten voor de bouwmarkt worden genomen.

Beide open-innovatieprojecten leerden ons wel dat de aanwezigheid van een neutrale partner, zoals onze bedrijfsfederatie, een belangrijke katalysator is voor het opstarten van open innovatie. <<

Abonneer op onze nieuwsbrief

Reageer of publiceer aanvullende informatie
Mis ook dit niet...

Vrouwelijke ingenieurs bezig aan een inhaaloperatie - artikel

Vrouw en ingenieur in één adem noemen, het is nog steeds niet evident. Slechts 20% ingenieurs, die in 2014 afstudeerden, is een vrouw. Slechts de helft oefent het beroep ook effectief uit.

Maak kennis met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld

Tijdens de Stoomtechniekdag (8 mei) kan men kennis maken met 8 gerenommeerde bedrijven actief in de stoomwereld: Armstrong, BBC, Deconinck-Wanson, E-on, Merford, Spie, Spirax Sarco en Veolia.

AcademicLabs connecteert Europese en Japanse wetenschappers

De EU-Japan Technology Transfer Helpdesk van het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation lanceert samenwerking met Gentse start-up AcademicLabs voor realisatie R&D-intensieve organisaties

Botsende zwarte gaten spotten met Heisenbergs onzekerheid

Het beroemde onzekerheidsprincipe dat Werner Heisenberg, een quantumtheorie-pionier, ooit formuleerde wordt gebruikt om metingen van zwaarte­krachts­golf­detectoren nog nauwkeuriger te maken.

Energie-efficiëntere warmtenetten door slimme controller

Het H2020 STORM project werd onlangs afgesloten. Binnen dit project werd een innovatieve warmtenetwerk controller ontwikkeld, gebaseerd op zelflerende algoritmes en succesvol getest.

UZ Gent test exoskelet in operatiezaal

Het UZ Gent gebruikt als eerste Belgisch ziekenhuis een exoskelet in de zorg. Dit hulpmiddel werd door de werkgroep ergonomie ingevoerd bij de instrumentisten in het operatiecomplex.

Energiesector kwetsbaar voor cyberspionage en -sabotage

Uit een onderzoeksrapport van F-Secure blijkt dat energiebedrijven gebruik blijven maken van verouderde technologie. Dergelijke gebrekkige beveiligingsmechanismen spelen hackers in de kaart.

Lichtgevoelige schakelaar controleert bacteriën

De Rijksuniversiteit Groningen heeft een door licht gecontroleerde schakelaar ingebouwd in een molecuul waarmee bacteriën informatie uitwisselen, voor de behandeling van ernstige infecties.

Partners