Eerste erkende auditoren verkeersveiligheid studeren af aan UHasselt

Eerste negen cursisten van de postacademische opleiding 'Verkeersveiligheidsauditor' ontvangen getuigschrift van Universiteit Hasselt. "Vlaanderen heeft nood aan officieel erkende auditoren'

ENGINEERINGNET.BE – Aangezien grote infrastructuurprojecten op het trans-Europese wegennet sinds kort auditplichtig zijn, heeft Vlaanderen nood aan goed opgeleide auditoren. Dat stelt coördinator prof. dr. Stijn Daniels, verbonden aan de UHasselt.

De Europese Commissie verplicht sinds december 2013 de uitvoering van een verkeersveiligheidsaudit voor grote wegenbouwprojecten op het trans-Europese wegennet.

Deze audit is bedoeld om in elke fase van een wegenbouwproject potentiële veiligheidsproblemen te identificeren en aanbevelingen te doen. Het is met andere woorden een preventieve en onafhankelijke screening van een plan op potentiële gevaren voor de weggebruikers.

De audits dienen uitgevoerd te worden door gecertificeerde en onafhankelijke auditoren. Om dit certificaat te bekomen, is een getuigschrift van de postacademische opleiding 'Verkeersveiligheidsauditor' vereist.

Bij UHasselt richt de cursus zich niet enkel op toekomstige uitvoerders van audits, maar ook op klanten van dergelijke audits en andere professionals die zich willen bekwamen in verkeersveiligheid en infrastructuurontwerp.

“Dit brede profiel zien we duidelijk terug bij onze eerste afgestudeerden die tewerkgesteld zijn bij studie- en onderzoeksbureaus, het Agentschap Wegen & Verkeer, de mobiliteitsdienst van gemeenten en KMO’s”, aldus nog professor Stijn Daniels. << (Bert Belmans) (foto: UHasselt)

CITAAT
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits:“De auditoren zullen bij de aanleg van nieuwe verkeersinfrastructuur of de heraanleg van wegen op het Trans-Europese netwerk onafhankelijk verkeersveiligheidsadvies geven. Dit moet ons in staat stellen om na de (her)aanleg bijkomende technische aanpassingen uit te sluiten en het aantal verkeersongevallen op de autosnelwegen nog verder te doen dalen." <<

Engineeringnet.be