Op hol geslagen VITO-drone krijgt escorte van militaire vliegtuigen

Dat het toenemende gebruik van UAV's ook risico's met zich meebrengt, bewijst een testvlucht op het militair vliegveld van Weelde. Daar sloeg een drone van VITO op hol.

ENGINEERINGNET.BE - Gisteren is een drone - een UAV of 'onbemand luchtvaartuig' - aan de controle van de grondcrew ontsnapt. Dat meldt het Vlaamse onderzoeksinstituut VITO.

De drone werd getest boven het afgesloten luchtruim van het militair vliegveld in Weelde maar verloor om nog onbekende reden het contact met het grondstation.

"De aanwezige crew heeft meteen alle voorgeschreven stappen van de veiligheidsprocedure gevolgd", aldus VITO. "In het toestel zijn ook veiligheidsprocedures geprogrammeerd om bij contactverlies een noodlanding te maken."

"Het toestel heeft de noodlanding echter niet uitgevoerd. Via de transponder kon de militaire luchtverkeersleiding het toestel permanent blijven lokaliseren."

"De luchtverkeersleiding heeft vervolgens de noodprocedure gestart met inbegrip van het inzetten van militaire vliegtuigen om het onbemande toestel te escorteren."

De drone is uiteindelijk in Noord-Frankrijk in een weide geland, ongeveer 2 uur na het opstijgen. De lokale autoriteiten hebben het toestel vervolgens in veiligheid gebracht.

"Het toestel heeft gelukkig geen lichamelijke noch materiële schade aangericht. Wij waren de hele tijd in overleg met de Belgische en Franse autoriteiten om de operatie in goede banen te leiden."

Het was nochtans niet de eerste vlucht met dit toestel, noch van de crew. VITO: "FOD Mobiliteit en Transport heeft voor deze drone een risicoanalyse uitgevoerd voorafgaand aan de ingebruikname."

Eens de Franse autoriteiten het toestel vrijgeven, kunnen de VITO-experten samen met de fabrikant en FOD Mobiliteit en Transport onderzoeken wat er juist is mis gegaan.

"Voorlopig voeren geen testvluchten meer uit met dit type", aldus het onderzoeksinstituut. <<(Bert Belmans) (foto: VITO)

UPDATE
Het gaat om twee Cruiser-drones van het Spaanse bedrijf UAV Navigation, bevestigt VITO. Van dat type heeft het onderzoeksinstituut er twee aangekocht en uitgerust met sensoren zoals hyperspectrale sensoren, high definition videocamera’s en andere apparatuur.

De UAV's hebben een gewicht van 35 kg en een spanwijdte van 4 meter, en kunnen 4 à 6 uur in de lucht blijven. Ze halen een hoogte van 3 à 4 km en kunnen tot 50 km ver aangestuurd worden.

"De Cruisers hebben dezelfde technologie aan boord als een sportvliegtuig en zijn dus volledig uitgerust om tussen het normale vliegverkeer te opereren", stelde VITO in 2014, toen het de twee toestellen voor het eerst het Belgische luchtruim instuurde. <<

Engineeringnet.be