Asset Management is (ook) kleur bekennen - column

Columns & Blogs 17/05/2013 8:38:44

De afgelopen maanden heeft de Fyra-hogesnelheidstrein (de 'HS250') van politici en topmanagers van de spoorwegen het uiterste van hun manoeuvreerkunsten gevraagd.

Lees hieronder verder   
Verwant

Asset Management is (ook) kleur bekennen - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Keuze van de redactie

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Voor niet-sporende krantenlezers werd een vermakelijk en doorzichtig massaspel opgevoerd. Passagiers van de trein zullen het eerder als een beschamende vertoning karakteriseren. Inmiddels zijn de oorzaken van de problemen vakkundig in nevelen gehuld. Onverwacht hoge onderhoudskosten vormen zonder twijfel de volgende episode van dit drama.

De nieuwste hype
De nieuwste hype in onderhoud is Asset Management. Ik vind dat raar, want Asset Management gaat over veel meer dan onderhoud. Grote bedrijven hebben dat ingezien en een afdeling Asset Management opgericht. Zo’n afdeling bestaat uit medewerkers die al in de techniek werkzaam waren.

Pientere bedrijven hebben daaraan mensen toegevoegd met verstand van strategie en geld. 'Holistisch en duurzaam denken' is de opdracht, iets dat daarvoor blijkbaar niet werd gedaan. Al vraag ik mij regelmatig af waarom zij, mensen én bedrijven, dat eerst niet deden en nu dan wél.

Aanhangers van Asset Management zullen stellen dat het HS250-drama was voorkomen als er te werk was gegaan met een degelijke asset management filosofie. Ik steun hen van harte, maar de praktijk maakt mij voorzichtig.

Asset Management concept
In tegenstelling tot wat men wel eens denkt, stelt het in de Angelsaksische wereld ontwikkelde Asset Management concept (PAS-55) de manager(s) centraal en niet de assets. Zo kan het ons beschermen tegen de gevolgen van politiek gekonkel, vaagheden, onkunde, eigenbelang, opportunisme, en soms zelfs elementair gebrek aan fatsoen.

Dat is het bijzondere en nieuwe van dit concept: de leiding moet haar normen en waarden expliciet maken, achterhalen wat de verwachtingen zijn van allen die belang hebben bij goed functionerende assets en nadenken over de risico’s van haar besluiten.

Bij het ontwikkelen en implementeren van allerlei asset management methoden is het goed ons dat te realiseren. Laat ik ten overvloede nog stellen dat we in onderhoud al decennia lang beschikken over adequate technieken om ongewenst falen van assets te voorkomen en te voorspellen. Daarvoor is PAS-55 dus niet nodig.

Dilemma's
Ik word zelf regelmatig betrokken bij asset management kwesties. Ik merk dan dat opdrachtgevers verwachten dat de aandacht zal uitgaan naar risico-analyses, data-kwaliteit, en onderhoud.

Veel adviseurs en asset managers doen daaraan mee, maar ik weet dat zij daarmee de essentie van asset management uit de weg gaan omdat de bedrijfsleiding eerst indringende en moeilijke vragen moet beantwoorden, en lastige dilemma’s waarvoor zij zich gesteld ziet expliciet moet maken. Dat is niet eenvoudig en soms zelfs vervelend of spannend, en altijd tijdrovend.

Angelsaksische manier
De Angelsaksische manier van denken en doen en zeker ook privatisering, hebben het helaas nodig gemaakt de leiding expliciete en controleerbare uitspraken te ontlokken over assets en redenen en consequenties van keuzes.

De daardoor onvermijdelijke top-down benadering is daarbij de grootste valkuil, en dat blijkt ook bij veel implementaties: de werkvloer is weinig betrokken en asset management blijft ongewild een elitair feest van asset managers, gericht op methodiek.

Met het risico dat het PAS-55 traject leidt tot een afstandelijke, mechanistische en descriptieve modellering van de wereld, zonder relatie met de werkelijkheid en hoe mensen zich gedragen.

Asset Management systeem
Een formeel Asset Management systeem is te vaak een triest medicijn voor organisaties met onvoldoende gedeelde én in praktijk gebrachte normen en waarden. Bij de effectiviteit van het medicijn plaats ik kanttekeningen.

Zeker als ik zie dat meer geld en energie worden gestoken in systematiek dan in het uitdagen van beleids-makers. Want alleen eerlijke en grondige antwoorden op lastige vragen zijn de basis voor verbetering en betrouwbaarheid, los van welk concept dan ook.

Oprecht Asset Management start daarom met kleur bekennen en duldt geen vrijblijvendheid van de top. <<

Eric Rensen, BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhoudsmanagement, asset management, en productiviteitsverhoging. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Sterrenkundigen ontdekken meest metaalarme bolhoop

Het internationale team van sterrenkundigen staan voor een raadsel, omdat tot nu toe werd gedacht dat grote bolvormige sterrenhopen behoorlijk wat metalen moesten bevatten.

Bluswatersystemen waarop u kan rekenen

Bluswatersystemen hebben maar één taak, maar het is wel een vitale: functioneren wanneer ze nodig zijn. Kenbri zet hierbij in op duurzame producten, technisch advies en deskundig onderhoud.

Start Europese aanbesteding rond één walstroomsysteem

Port of Antwerp, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, North Sea Port, Drechtsteden en de Vlaamse Waterweg willen komen tot één uniform walstroomsysteem voor de binnenvaart.

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Niemand kan nog zonder computer. En dus evenmin zonder software. Maar soms raken softwareproblemen maar niet opgelost. Als ondernemer kan u dit aardig wat schade berokkenen.

Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

KUL bio-ingenieurs hebben een nieuwe methode gevonden om schadelijke geperfluoreerde chemicaliën uit het water te filteren. De zogenaamde PFAS breken niet af en stapelen zich op in het milieu.

Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

Generaal-majoor Lutgardis Claes werd de eerste vrouwelijke rector van de Brusselse Koninklijke Militaire School (KMS). Ze is Burgerlijk Ingenieur in de vliegtuigbouw en bewapening-ballistiek

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Het batterijtestlabo van EnergyVille werd onlangs uitgebreid met een state-of-the-art batterijtester van de fabrikant PEC. Tegelijkertijd werd ook een temperatuurkamer in gebruik genomen.

Iconische brug bindmiddel voor Antwerpen-Noord

Sinds juli 2016 vormt de Parkbrug over de Italiëlei een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord, het oude stadscentrum en het Eilandje.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners