Verkiezing Maintenance Manager: Onze industrie zit in 'survival mode' - column

Columns & Blogs 13/06/2013 21:20:50

Bemas heeft zopas zijn nieuwe maintenance manager van het jaar gekozen. Opmerkelijk: qua onderhoudsstrategie blijken alle kandidaten een vrij gelijklopend pad te bewandelen. Door Wim Vancauwenberghe, Bemas.

Lees hieronder verder   
Verwant

ISO 9001:2015 voor Factory of The Future E.D.&A. in Kalmthout

Overlegplatform om België in wereldtop chemie en life sciences te houden

Atlas Copco Airpower eerste compressorbouwer met ISO 22000

RoboJob op weg naar 200ste installatie in vier jaar tijd

UNIZO reikt award uit voor beste Belgische souvenir en relatiegeschenk

Crimineel idee: niet-justitiële bestemming kelders justitiepaleis Brussel

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

The future of smart manufacturing with IIOT

Virtueel online event

donderdag 15 april 2021

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk

(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer

(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd

(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Ook de andere finalisten, Katrien Bouckaert en Peter Heyndrickx, verdienen een pluim voor het uitstekende werk dat ze bij Stora Enso verwezenlijken. Qua onderhoudstrategie bewandelen ze allemaal een vrij gelijklopende weg.

Op het eerste gezicht zijn beide bedrijven totaal verschillend. Bij Volvo Car assembleren ze auto’s, Stora Enso maakt papier. Maar toch hebben hun respectieve onderhoudsdiensten heel wat uitdagingen gemeen.

Alomtegenwoordig is natuurlijk de crisis. Die weegt op zowat elk industrieel bedrijf in ons land. Een dalende marktvraag en stijgende import uit lage loonlanden duwt onze industrie naar de grenzen van de rendabiliteit.Dit geldt ook voor de finalisten.

Zo opereert Stora Enso in een krantenpapiermarkt die sinds 2008 jaarlijks met 5% daalt. In dergelijke omstandigheden is het primordiaal om ook in ‘survival mode’ positieve ambities te hebben. CEO van Stora Enso Chris De Hollander verwoordt dit schitterend met de boutade «Wij willen de laatste krantenpapierfabriek van Europa worden».

Daling «met visie»
En ja, ook achter een dergelijk statement gaat een daling van de onderhoudsbudgetten schuil, maar dan wel mét visie. Niet het blinde wegsnijden van onderhoud, maar juist investeren in een proactieve onderhoudsorganisatie. Beide cases illustreren dat onderhoud en productiebetrouwbaarheid de sleutel zijn voor het overleven van de fabriek. En zowel Volvo Car als Stora Enso bewandelen hierin een vrij gelijklopende weg.

Een centrale coördinatie van onderhoud blijkt daarbij van groot belang. In beide bedrijven was het onderhoud tot voor enkele jaren decentraal ingericht. Toen de onderhoudspraktijken in de verschillende afdelingen teveel uit elkaar groeiden, en er teveel storingen en te hoge onderhoudskosten ontstonden, werd beslist om opnieuw een centraal gecoördineerde onderhoudsdienst op te richten.

Bij Volvo blijven er echter ook technici in de locale productieafdelingen werken. In beide gevallen werd gestart met het goed beschrijven van de onderhoudsprocessen, met focus op verbetering van de onderhoudsproductiviteit en verhoging van betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de productielijnen door het toepassen van beste praktijken, maar met een aanvaardbare kostprijs natuurlijk.

Samen met het stijgen van de betrouwbaarheid, daalt het reactieve storingsonderhoud. Dit maakt dat de onderhoudskosten dalen. Onze finalisten bewijzen dit met prima resultaten in interne benchmarks.

Omgaan met steeds oudere installaties
Naast de budgettaire druk is er in het licht van de huidige crisis echter nog een grotere uitdaging voor onze onderhoudsdiensten: hoe omgaan met steeds oudere installaties.

Op enkele uitzonderingen na, zoals de recent aangekondigde investering in de Antwerpse Total-raffinaderij, is er immers ook steeds minder budget om bestaande installaties te vervangen.

De echte 'survival'-uitdaging voor onze industrie is dan ook om in de komende jaren competitief te blijven met een verouderend machinepark. << (foto: Bemas)
door Wim Vancauwenberghe, Maintenance Evangelist




LEESTIPS

Lees meer over de Maintenance Manager van het Jaar Award:

Marc Begijn uitgeroepen tot Maintenance Manager van Jaar 2013

Stora Enso-duo deelt tweede plaats

Maintenance Managers: ‹verzorgers van kampioenspaarden›? - opiniestuk door door Eric Rensen van BraintainEr

En ook, over vroegere laureaten:

Maintenance Manager 2012: Harold Villers, ArcelorMittal

Frédéric Deleuze van CBR wordt Maintenance Manager van het Jaar 2011<<


Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuw decentraal aandrijfsysteem ontworpen voor transportbandtoepassingen

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem, dat specifiek ontworpen werd voor horizontale transport­band­toepas­singen.

Belgische milieuprestaties krijgen compliment van OESO

De OESO doet in haar rapport Environmental Performance Review voor België aanbevelingen voor het afval-, materialen- en bodembeheer, en de transitie naar een circulaire economie.

SusPhos proces leidt uiteindelijk naar volledige circulariteit

Onderzoekers van de UvA hebben een belangrijke stap gezet op weg naar volledige circulariteit van fosfaat­recycling volgens het SusPhos proces, waarbij ook magnesium is terug te winnen.

Elektrische wagens met grote autonomie - artikel

Engineeringbedrijf Exypnos uit Kruibeke ontwikkelt kant-en-klare industriële installaties op maat voor de framing en verlijming van componenten met gegoten polyurethaan.

Tracering aardbeien Coöperatie Hoogstraten met visie en RFID

Coöperatie Hoogstraten hecht veel belang aan de traceerbaarheid van haar aardbeien doorheen de keten, maar met een 200-tal telers is dit proces logistiek gezien niet eenvoudig te realiseren.

Privacy-vriendelijke data-analyse technologieën in ontwikkeling

TNO roept overheidspartijen, bedrijven, commerciële technologiepartijen en kennisinstellingen op om gezamenlijk hiervoor Multi-Party Computation en Federated Learning in te zetten.

Elia incubator stimuleert digitale innovatie

The Nest, de incubator van Elia Group, maakt het mogelijk voor medewerkers om digitale ideeën snel te ontwikkelen, om er prototypes van te maken en ze te testen in een sandboxomgeving.

Suez investeert 10 miljoen euro in nieuwe duurzame sorteerlijn

Om te voldoen aan de nieuwe milieu­regle­men­tering van de Vlaamse regering installeert afval­verwer­kend bedrijf Suez in de Gentse haven een nieuwe sorteerlijn, die 35% meer afval zal uitsorteren.

ABB breidt YuMi-cobotportfolio uit

ABB heeft haar portfolio van collaboratieve robots (cobots) uitgebreid met twee nieuwe cobotfamilies: GoFa en SWIFTI met een intuïtief ontwerp. Als aanvulling YuMi en Single Arm YuMi bieden de nieuwe cobots een hogere payload en hogere snelheden. ABB speelt met deze toename in kracht en snelheid in op vragen vanuit de markt. >>

Partners