• 24/09/2013

Cofely Fabricom monteert gigantische vijzels in sluizencomplex Olen

“Een van uitdagingen is exact positioneren van de vijzels”, zei projectleider Björn Verbeeck deze ochtend bij het lossen van de reuzen-Archimedesvijzels in sluizencomplex op Albertkanaal.

Trefwoorden: #cofely, #cofely fabricom, #fabricom, #hye, #Mark Dirckx, #nv de scheepvaart, #olen

Lees verder

Nieuws

( Foto: Cofely Fabricom, © David Plas )

ENGINEERINGNET.BE - Deze ochtend was Olen het toneel van een spectaculair staaltje engineering, toen technisch dienstverlener Cofely Fabricom drie gigantische Archimedesschroeven installeerde in het sluizencomplex op het Albertkanaal.

Naar verluidt zijn het de grootste van Europa. De schroeven hebben een diameter van 4,3 meter en zijn 22 meter lang, 28 m met de assen erbij. De combinatie vijzel en goot weegt 85 ton. Zo komen er drie naast elkaar.

Het plaatsen heeft een speling van nauwelijks enkele centimeter. Verbeeck (36) is projectleider en al 12 jaar aan de slag bij Cofely Fabricom, dat voor dit project een tijdelijke vereniging aanging met Hye die de civiele werken verzorgde.

Constructeur Vandezande bouwde de schroeven. Twee kranen van 700 ton en 400 ton tilden de schroef/goot constructie uit het schip en legde die in zijn troch.

De schroeven, die 6 meter diep in ‘t water zullen zitten, hebben als hoofdopdracht het waterniveau van het drukke Albertkanaal stroomopwaarts op peil te houden zodat de scheepvaart geen hinder ondervindt van het waterverlies aan de sluizen.

Het kanaal wordt gevoed door de Maas die al eens heel laag komt te staan in drogere periodes. Eén versassing via de duwvaartsluis verbruikt zo’n 48.000m³ water. Elke schroef kan tot 5.000 liter water per seconde terug naar boven vijzelen. Dat vergt telkens 800kW.

Maar omgekeerd, als het waterpeil stroomopwaarts té hoog staat, kan er over de schroeven ook water geloosd worden.

De schroef, die op zelfsmerende lagers loopt, kan dan een topsnelheid halen van 22 toeren per minuut. De aandrijving trekt dat op naar 15.000tpm. De generator recupereert dan 1,2 tot 1,4 MW elektriciteit.

“Deze waterschroeven hebben een visvriendelijker karakter in tegenstelling tot de bekendere schroefpompen vanwege de grote waterkamers en de tragere rotatie”, stelt General Manager Mark Dirckx.

Bij een ‘normaal debiet’ produceert de installatie elektriciteit. Het gaat om een investering van 7 miljoen euro door nv De Scheepvaart. Op dezelfde waterweg kwamen eerder dit jaar in Ham ook al dergelijke vijzels.


(Luc De Smet)

CITAAT
Mark Dirckx, General Manager van Cofely Fabricom: "Ook bij de hertekening van de binnenstad van Harelbeke zullen we ditzelfde type vijzels gebruiken, maar daar gaan we nog een stap verder en zal de opgewekte energie ervoor zorgen dat de stuwsluizen met een minimum aan CO2-verbruik bediend kunnen worden.”


TECHNISCH
Functies van de vijzels: zowel pomp- als turbinefunctie
Diameter: 4,30 meter
Afmeting opvoergoot: 5x5 meter
Lengte: 22 meter
Totale lengte assen inbegrepen: 28 meter
Gewicht: 85.000 kilo
Debiet: 5m³ per seconde per vijzelpomp
Aandrijving: elektromotor met een vermogen van 800kW, met reductor die het toerental terugbrengt van 1.500 tot 20 toeren per minuut.