Cofely Fabricom monteert gigantische vijzels in sluizencomplex Olen

Economie 24/09/2013 17:53:14

“Een van uitdagingen is exact positioneren van de vijzels”, zei projectleider Björn Verbeeck deze ochtend bij het lossen van de reuzen-Archimedesvijzels in sluizencomplex op Albertkanaal.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Veilig samenwerken met Cobots

Webinar

donderdag 1 oktober 2020

Houten constructies: ontwikkelingen en rekeninzichten

Live webinar

donderdag 1 oktober 2020

Postgraduaat Corporate Finance

Leuven

van 2/10/2020 tot 6/03/2021

Postgraduaat Mens- en Milieuvriendelijk Bouwen en Wonen

Gent

van 6/10/2020 tot 29/06/2021

METAV Web Sessions: innovation

online

van 6/10/2020 tot 7/10/2020

Modular software performance

B&R Webinar

dinsdag 6 oktober 2020

Keuze van de redactie

(24/9) 8 finalisten strijden nog om Vlaamse PhD Cup 2020

(24/9) Caeleste en FAM winnen Leeuw van de Export 2020

(22/9) 10 actiepunten boosten innovatie- en groeipotentieel biotechsector

(21/9) Agoria Solar Team wint Europese Solar Challenge 2020

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Deze ochtend was Olen het toneel van een spectaculair staaltje engineering, toen technisch dienstverlener Cofely Fabricom drie gigantische Archimedesschroeven installeerde in het sluizencomplex op het Albertkanaal.

Naar verluidt zijn het de grootste van Europa. De schroeven hebben een diameter van 4,3 meter en zijn 22 meter lang, 28 m met de assen erbij. De combinatie vijzel en goot weegt 85 ton. Zo komen er drie naast elkaar.

Het plaatsen heeft een speling van nauwelijks enkele centimeter. Verbeeck (36) is projectleider en al 12 jaar aan de slag bij Cofely Fabricom, dat voor dit project een tijdelijke vereniging aanging met Hye die de civiele werken verzorgde.

Constructeur Vandezande bouwde de schroeven. Twee kranen van 700 ton en 400 ton tilden de schroef/goot constructie uit het schip en legde die in zijn troch.

De schroeven, die 6 meter diep in ‘t water zullen zitten, hebben als hoofdopdracht het waterniveau van het drukke Albertkanaal stroomopwaarts op peil te houden zodat de scheepvaart geen hinder ondervindt van het waterverlies aan de sluizen.

Het kanaal wordt gevoed door de Maas die al eens heel laag komt te staan in drogere periodes. Eén versassing via de duwvaartsluis verbruikt zo’n 48.000m³ water. Elke schroef kan tot 5.000 liter water per seconde terug naar boven vijzelen. Dat vergt telkens 800kW.

Maar omgekeerd, als het waterpeil stroomopwaarts té hoog staat, kan er over de schroeven ook water geloosd worden.

De schroef, die op zelfsmerende lagers loopt, kan dan een topsnelheid halen van 22 toeren per minuut. De aandrijving trekt dat op naar 15.000tpm. De generator recupereert dan 1,2 tot 1,4 MW elektriciteit.

“Deze waterschroeven hebben een visvriendelijker karakter in tegenstelling tot de bekendere schroefpompen vanwege de grote waterkamers en de tragere rotatie”, stelt General Manager Mark Dirckx.

Bij een ‘normaal debiet’ produceert de installatie elektriciteit. Het gaat om een investering van 7 miljoen euro door nv De Scheepvaart. Op dezelfde waterweg kwamen eerder dit jaar in Ham ook al dergelijke vijzels. << (Luc De Smet) (foto: Cofely Fabricom, © David Plas)

CITAAT
Mark Dirckx, General Manager van Cofely Fabricom: "Ook bij de hertekening van de binnenstad van Harelbeke zullen we ditzelfde type vijzels gebruiken, maar daar gaan we nog een stap verder en zal de opgewekte energie ervoor zorgen dat de stuwsluizen met een minimum aan CO2-verbruik bediend kunnen worden.” <<

TECHNISCH
Functies van de vijzels: zowel pomp- als turbinefunctie
Diameter: 4,30 meter
Afmeting opvoergoot: 5x5 meter
Lengte: 22 meter
Totale lengte assen inbegrepen: 28 meter
Gewicht: 85.000 kilo
Debiet: 5m³ per seconde per vijzelpomp
Aandrijving: elektromotor met een vermogen van 800kW, met reductor die het toerental terugbrengt van 1.500 tot 20 toeren per minuut. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Microplastics hopen zich op in zee

Tegen 2100 kan 69% van het wateroppervlak van de Middellandse Zee en 54% van het oppervlak van de Gele Zee vervuild zijn met microplastics, aldus een studie van onder meer VLIZ en UGent.

Greet Vanderheyden moet duurzaamheid Arcadis uitbouwen

Sinds begin september is Greet Vanderheyden als Senior Consultant Sustainability verantwoordelijk voor de uitbouw van duurzaamheid bij internationaal ontwerp- en consultancybureau Arcadis.

Vintecc: Digital Twin As a Service

Vintecc staat voor ‘smart & connected machines’, mobiele en industriële machines die, dankzij doorgedreven intelligentie, autonomer en/of efficiënter kunnen werken. Industrie 4.0 dus.

Octrooiaanvragen innovatieve batterijtechnologie naar nieuw record

Uitvindingen voor elektriciteitsopslag zijn de laatste dertien jaar jaarlijks met 14% toegenomen, aldus een studie van het Europees Octrooibureau en het Internationaal Energieagentschap.

Caeleste en FAM winnen Leeuw van de Export 2020

Mechels ontwikkelaar van beeldsensoren Caeleste en Kontichse snijmachineproducent FAM winnen de prijs Leeuw van de Export 2020. Deze werd uitgereikt tijdens een online awardshow.

wire and Tube zal zeer waarschijnlijk in december toch doorgaan

Verschillende Europese koepelorganisaties en grote bedrijven hebben zich uitgesproken om wire and Tube coranoproof te laten doorgaan van 7 tot 11 december in Düsseldorf.

Ambitie om van Vlaanderen industriële topregio in Europa te maken

Het Vlaams industrieforum is een samenwerking tussen de Vlaamse regering, essenscia, Agoria, Fedustria en Fevia om dit doel te bereiken.

Act&Sorb ontwikkelt recyclageoplossing voor MDF richting actief kool

Om deze nieuwe technologie, samen met de productie van hernieuwbare energie in de praktijk om te zetten, wordt met Vlaamse steun een nieuwe fabriek met laboratorium gebouwd in Genk.

Yokogawa lanceert nieuwe generatie Mixed Signal Oscilloscope

De DLM5000 is een nieuwe generatie mixed-signal-oscilloscoop met opties voor vier of acht analoge ingangen en werd ontworpen om uiterst aanpasbaar en flexibel te zijn. Met opnieuw ontworpen hardware biedt de DLM5000 belangrijke verbeteringen in zowel prestaties als bruikbaarheid. Het is de opvolger het DLM4000-model. >>

Partners