Autobouwers zetten ontwikkeling elektrische wagen terug in vooruit

Bedrijfsnieuws 7/10/2013 14:11:28

General Motors neemt in de VS handschoen op tegen succesvolle Tesla. Maar op termijn hangen autobouwers af van chemische bedrijven en laboratoria voor ontwikkeling van krachtiger batterijen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Meerderheid Britten staat achter kernenergie, claimt NNWE

Is Noors continentaal plat nog interessant voor Belgische toeleveranciers?

Siemens kiest Groot-Brittannië voor nieuwe windturbinefabriek

Ex-Siemens CEO Peter Löscher wordt voorzitter van Sulzer-groep

Umicore opent Chinese katalysatorenfabriek

Google gaat Foxconn helpen om robots versneld in te voeren

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Bouwmanager - Innovatie in de bouw

Antwerpen

van 19/01/2021 tot 16/03/2021

Intersolution 2021

Flanders Expo, Gent

van 27/01/2021 tot 28/01/2021

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

maandag 1 februari 2021

Keuze van de redactie

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het populaire Model S is een grote reden voor het succes van Tesla in 2013. De elektrische sedan is uitgerust met een krachtige Lithium-ion batterij, met maximaal vermogen tot 270kW.

Dit vermogen laat een versnelling toe van 0 tot 100 km/u in maar 4,2 seconden. Deze snelheid kan de auto zo’n 320 kilometer behouden, beduidend meer dan zijn concurrentie.

General Motors wilt nu, naast de elektrische Chevy Volt, een nieuw concurrerende auto op de markt brengen, die voor slechts 30.000 dollar hetzelfde rijbereik als dat van het Model S zal hebben.

Ter vergelijking: het basispakket van het Model S, uitgerust met een 60kWh accu en 306pk, kost algauw 62.800 dollar.

Maar terwijl General Motors nog geen einddatum op haar plannen kan plakken, blijven de verkoopcijfers van Tesla in Californië stijgen. Er werden dit jaar al 4.714 Tesla-modellen verkocht tegenover 4.586 Porsches en 1.258 Jaguars. Een opvallende overwinning van de elektrische markt op de traditionele brandstofmotoren en -voertuigen.

Wees Leaf
Nissan, die andere concurrent, houdt nog steeds de controle over de markt. De Nissan Leaf ging wereldwijd al 50.000 keer over de toonbank, een stuk meer dan het Model S. Nissan is trouwens zeker van haar product en beweert dat Leaf gebruikers niet meer dan 120 kilometer per dag rijden, wat haar de hoge kosten van een sterkere batterij bespaart.

Can you supercharghe that?
In Europa begint ook een en ander te bewegen op het elektrische circuit. Volkswagen AG heeft begin deze maand aangekondigd dat het alles in het werk zal stellen om de elektrische automarkt tegen 2018 te veroveren.

Met merknamen als Porsche, Audi en BMW, dat eind juli de productie van de elektrisch aangedreven i3 en de sportwagen i8 bekend maakte, is deze berichtgeving zeker niet te onderschatten.

Daarnaast werkt Mercedes-Benz ook aan een eigen project, 'e-mobility' genoemd. Op het autosalon van Parijs werden de SLS AMG Coupé Electric Drive en de B-Klasse E-Drive voorgesteld.

De SLS Coupé is meteen de sterkste elektrische auto ooit gemaakt: vier elektrisch bestuurde elektromotoren, één voor elk wiel, produceren 522kW vermogen, 709pk en slechts 0 g/km CO2. Volgens het bedrijf zullen de eerste exemplaren van de luxueuze sportwagen midden volgend jaar verschijnen.

Nochtans is Tesla zich goed aan het bewapenen. Volgens het jaarlijks verslag van financieel onderzoeksbureau Investors’ Report, dat 5.000 bedrijven wereldwijd volgt, werkt Tesla aan een uitbreiding van het Supercharging netwerk in Europa, een netwerk elektrische tankstations voor haar eigen Lithium-ion accu’s.

Zo zou, volgens het rapport, in Duitsland, België, Nederland, Oostenrijk, Denemarken en Luxemburg de afstand tussen elke inwoner en een elektrisch tankstation maximaal 320 km bedragen, binnen het bereik van het Model S.

Goedkopere batterij
Tesla is, ondanks de 68 miljoen dollar aan premies dat het in het eerste kwartaal van 2012 ontving omwille van het duurzame beleid van de staat Californië, nog steeds verlieslatend. Het kostplaatje van een 1kWh batterijpakket loopt gemakkelijk op tot 500 dollar. Het Model S heeft gemiddeld zeventig kWh nodig, wat de minimale kostprijs op 35.000 dollar brengt, zonder een chassis of wielen.

Tesla's Chief Technical Officer, JB Straubel, beweert echter dat ze batterijen maken voor een lagere kostprijs dan die van de industrie. Maar om over de technologie van veiligere en krachtigere batterijen te kunnen beschikken, hangt Tesla nog steeds af van de chemische bedrijven en laboratoria.

Het ontwikkelen van betere Lithium-ion batterijen, met grotere energiedensiteit en verbeterde levensduur, is één van de belangrijke projecten waarnaar wereldwijd onderzoek wordt verricht.

Eind augustus maakten technologieconcern General Electric en het Lawerence Berkley nationaal labo in de VS bekend dat ze volgend jaar een prototype voor een goedkopere, veiligere en sterkere batterij zullen maken, op basis van water en anorganische bestanddelen. Dit kan op termijn de kostprijs van Tesla modellen behoorlijk doen afnemen, en de verkoopcijfers doen stijgen. << (bron: C.H.I.P.S. StampMedia , Daniel Choukroun) (foto: Tesla)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Start-up TEO maakt technische opleidingen permanent toegankelijk

Met laagdrempelige technische opleidingen helpt start-up TEO (Teaching Each Other) bedrijven zoals Volvo Cars, Aviko en TVH hun medewerkers op een hands-on manier te blijven vormen.

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Het multimodale logistieke park WDPort of Ghent in North Sea Port zal, na goedkeuring van de bouwvergunning, uitgebreid worden met een mega­distributie­centrum van 150.000 m².

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Sarens kondigt zijn nieuwste elektrische ringkraan aan, de SGC-90 bijgenaamd "The Little Celeste” en ontwikkeld in volle Covid-19-pandemie.

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Op het Duitse offshore windpark Kaskasi van RWE zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van hun eigen gepatenteerde, innovatieve funderingstechnologie, de zogenaamde collars.

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Koen Bordeaud'huy (40), SHEQ-manager bij Samoco is een industrieel montage­bedrijf in Zwijndrecht, is door Agoria verkozen tot Preventie­adviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Als we de transportsector duurzamer willen krijgen dient deze sector stevig in te zetten op rijden op waterstof of elektrisch, aldus promovendus Bunyod Holmatov van Universiteit Twente.

Corona versnelt doodsstrijd van Photokina

Na het afblazen van de 2020-editie van ’s werelds belangrijkste fotografiebeurs Photokina zou Koelnmesse GmbH de volgende editie in mei 2022 houden. Eind vorige week kwam het genadeschot.

Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

Daikin Europe kiest voor Gent als nieuwe locatie voor het EMEA Development Center (EDC), omdat de huidige vestigingen in Oostende en Gent stilaan uit hun voegen barsten.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners