Autobouwers zetten ontwikkeling elektrische wagen terug in vooruit

Bedrijfsnieuws 7/10/2013 14:11:28

General Motors neemt in de VS handschoen op tegen succesvolle Tesla. Maar op termijn hangen autobouwers af van chemische bedrijven en laboratoria voor ontwikkeling van krachtiger batterijen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Meerderheid Britten staat achter kernenergie, claimt NNWE

Is Noors continentaal plat nog interessant voor Belgische toeleveranciers?

Siemens kiest Groot-Brittannië voor nieuwe windturbinefabriek

Ex-Siemens CEO Peter Löscher wordt voorzitter van Sulzer-groep

Umicore opent Chinese katalysatorenfabriek

Google gaat Foxconn helpen om robots versneld in te voeren

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 11/11/2020 tot 19/11/2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 13/11/2020 tot 27/11/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het populaire Model S is een grote reden voor het succes van Tesla in 2013. De elektrische sedan is uitgerust met een krachtige Lithium-ion batterij, met maximaal vermogen tot 270kW.

Dit vermogen laat een versnelling toe van 0 tot 100 km/u in maar 4,2 seconden. Deze snelheid kan de auto zo’n 320 kilometer behouden, beduidend meer dan zijn concurrentie.

General Motors wilt nu, naast de elektrische Chevy Volt, een nieuw concurrerende auto op de markt brengen, die voor slechts 30.000 dollar hetzelfde rijbereik als dat van het Model S zal hebben.

Ter vergelijking: het basispakket van het Model S, uitgerust met een 60kWh accu en 306pk, kost algauw 62.800 dollar.

Maar terwijl General Motors nog geen einddatum op haar plannen kan plakken, blijven de verkoopcijfers van Tesla in Californië stijgen. Er werden dit jaar al 4.714 Tesla-modellen verkocht tegenover 4.586 Porsches en 1.258 Jaguars. Een opvallende overwinning van de elektrische markt op de traditionele brandstofmotoren en -voertuigen.

Wees Leaf
Nissan, die andere concurrent, houdt nog steeds de controle over de markt. De Nissan Leaf ging wereldwijd al 50.000 keer over de toonbank, een stuk meer dan het Model S. Nissan is trouwens zeker van haar product en beweert dat Leaf gebruikers niet meer dan 120 kilometer per dag rijden, wat haar de hoge kosten van een sterkere batterij bespaart.

Can you supercharghe that?
In Europa begint ook een en ander te bewegen op het elektrische circuit. Volkswagen AG heeft begin deze maand aangekondigd dat het alles in het werk zal stellen om de elektrische automarkt tegen 2018 te veroveren.

Met merknamen als Porsche, Audi en BMW, dat eind juli de productie van de elektrisch aangedreven i3 en de sportwagen i8 bekend maakte, is deze berichtgeving zeker niet te onderschatten.

Daarnaast werkt Mercedes-Benz ook aan een eigen project, 'e-mobility' genoemd. Op het autosalon van Parijs werden de SLS AMG Coupé Electric Drive en de B-Klasse E-Drive voorgesteld.

De SLS Coupé is meteen de sterkste elektrische auto ooit gemaakt: vier elektrisch bestuurde elektromotoren, één voor elk wiel, produceren 522kW vermogen, 709pk en slechts 0 g/km CO2. Volgens het bedrijf zullen de eerste exemplaren van de luxueuze sportwagen midden volgend jaar verschijnen.

Nochtans is Tesla zich goed aan het bewapenen. Volgens het jaarlijks verslag van financieel onderzoeksbureau Investors’ Report, dat 5.000 bedrijven wereldwijd volgt, werkt Tesla aan een uitbreiding van het Supercharging netwerk in Europa, een netwerk elektrische tankstations voor haar eigen Lithium-ion accu’s.

Zo zou, volgens het rapport, in Duitsland, België, Nederland, Oostenrijk, Denemarken en Luxemburg de afstand tussen elke inwoner en een elektrisch tankstation maximaal 320 km bedragen, binnen het bereik van het Model S.

Goedkopere batterij
Tesla is, ondanks de 68 miljoen dollar aan premies dat het in het eerste kwartaal van 2012 ontving omwille van het duurzame beleid van de staat Californië, nog steeds verlieslatend. Het kostplaatje van een 1kWh batterijpakket loopt gemakkelijk op tot 500 dollar. Het Model S heeft gemiddeld zeventig kWh nodig, wat de minimale kostprijs op 35.000 dollar brengt, zonder een chassis of wielen.

Tesla's Chief Technical Officer, JB Straubel, beweert echter dat ze batterijen maken voor een lagere kostprijs dan die van de industrie. Maar om over de technologie van veiligere en krachtigere batterijen te kunnen beschikken, hangt Tesla nog steeds af van de chemische bedrijven en laboratoria.

Het ontwikkelen van betere Lithium-ion batterijen, met grotere energiedensiteit en verbeterde levensduur, is één van de belangrijke projecten waarnaar wereldwijd onderzoek wordt verricht.

Eind augustus maakten technologieconcern General Electric en het Lawerence Berkley nationaal labo in de VS bekend dat ze volgend jaar een prototype voor een goedkopere, veiligere en sterkere batterij zullen maken, op basis van water en anorganische bestanddelen. Dit kan op termijn de kostprijs van Tesla modellen behoorlijk doen afnemen, en de verkoopcijfers doen stijgen. << (bron: C.H.I.P.S. StampMedia , Daniel Choukroun) (foto: Tesla)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

In de jaren negentig ontdekte de verpakkingsindustrie het Ei van Columbus. Sensoren openden de deur naar ‘slimme’ oplossingen. Anno 2020 blijven we toch enigszins op onze honger zitten.

Ondanks coronacrisis blijft farma- en chemiesector aanwerven

Met minstens 3.200 aanwervingen dit jaar en zo’n 1.000 openstaande vacatures blijft de farma- en chemiesector zelfs in tijden van corona toch heel wat joboppartuniteiten bieden.

Johan Paul is nieuwe managing director bij Hupico

Sinds begin oktober is Johan Paul als nieuwe managing director en partner van start gegaan bij Hupico. Hij moet de groei van het bedrijf in de maakindustrie bestendigen.

Snel en nauwkeurig meten voor alle taken

Meettechnologie is onontbeerlijk om informatie te bekomen over de toestand van de machine en haar kritische componenten. Beckhoff levert al jaren meetklemmen.

Rampenbestrijding eenvoudiger met 3D-kaarten van complexe gebouwen

Promendus Shayan Nikoohemat van UTwente creëerde een algoritme dat nauwkeurig 3D-modellen kan maken van de binnenkant van grote gebouwen uit puntwolken, voor eerste hulpverleners bij rampen.

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

Disruptieve e-motortechnologie - artikel

Mirmex Motor nv uit Mont-Saint-Guibert bij Louvain-la-Neuve ontwerpt, bouwt en verhandelt kleine elektromotoren, zo groot als een batterij of sigaar, met diameters van 8 tot 60 mm.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners