Evolutie van onderhoud sinds 2006: Iets nieuws onder de zon? - column

Columns & Blogs 18/11/2013 14:14:38

Het is weer zover. We zijn bezig ons handboek Maintenance Decision Making te herwerken tot een nieuwe versie: 'Asset management: The maintenance perspective'.

Lees hieronder verder   
Verwant

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

Green Deal en de circulaire economie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Bouwmanager - Innovatie in de bouw

Antwerpen

van 19/01/2021 tot 16/03/2021

Intersolution 2021

Flanders Expo, Gent

van 27/01/2021 tot 28/01/2021

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

maandag 1 februari 2021

Keuze van de redactie

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Dat betekent alle oud materiaal door een kritische zeef halen en nieuw materiaal introduceren. Het allereerste boek dateert van 1995, het huidige van 2006, we zijn nu bijna 2014, dus geen slecht moment om even te reflecteren...

Eén ding is zeker. De allereerste versie van het boek in 1995 - toen wat een pioneersboek in het onderhoudsdomein - kon nog starten met een statement over hoe onderhoud stilaan van puur technisch management uitgroeide tot een volwaardige managementfunctie die (heel af en toe) ook wat aandacht kreeg van de directie.

Dat geldt duidelijk niet meer. Onderhoud is thans een volwaardige managementfunctie, naast bijvoorbeeld productie of marketing, die luistert naar de naam onderhoudsmanagement of maintenance management - of nog recenter - (physical) asset management.

Echt torenhoge verschillen tussen maintenance management en asset management zijn er in de praktijk meestal niet echt te merken. Asset management is wat breder, er is meer integratie met de rest van het bedrijf, …

Even stilstaan bij recente - lees tussen 2006 en nu - veranderingen misschien.
Er zijn niet echt dingen die grote golven maken zoals TPM of RCM dat deden in hun tijd. Wel wat uitbreidingen en accentverschuivingen naar meer business erin betrekken of beter verantwoorde risico-analyses.

Uiteraard wel een snelle evolutie is er op het vlak van e-maintenance. E-maintenance in de brede zijn van het woord, gaande van de datawarehouses waarop text mining kan toegepast worden om het kennisbeheer een boost te geven en waarop business intelligence kan worden losgelaten om betere storingsanalyses te kunnen doen tot het 'echte' e-maintenance, namelijk het prognostische installatiebeheer.

Dit laatste laat toe om via condition monitoring en slimme algoritmes (om bijvoorbeeld RUL, Remaining Useful Life, te voorspellen) zevenmijlsstappen te zetten bij het bepalen van de onderhoudsstrategie. Een ander vermeldenswaardige evolutie is PAS55:2008 die asset management armen en benen gaf en binnenkort tot ISO 55000 wordt.

Er zijn ook nieuwe dingen die niet echt nieuw zijn, maar gewoon in een nieuwe verpakking worden aangeboden. Denk maar aan 5S, dat we allang kennen uit TPM, maar nu in het 'nieuwe' pakket van Lean Maintenance wordt aangeboden.

Ik weet het wel, Lean Maintenance brengt ook andere concepten aan dan TPM. Muri-mura-muda bijvoorbeeld. Je kent allicht vooral de muda, een efficiënte manier zijn om verspillingen van tijd, materiaal en mensen op te sporen.

Maar geef toe, meer dan een handigheidje is dit niet. Wat wel extra potentieel heeft, is VSM (Value Stream Mapping). De toepassingen in een onderhoudscontext zijn echter nog eerder zeldzaam. Nochtans zou dit vooral voor de administratieve kant - zoals werkorderbeheer, spare parts management - wel een meerwaarde kunnen bieden.

Qua literatuur, kunnen we alleen maar gelukzalig glimlachen… Er zijn steeds meer uitstekende professionele tijdschriften, genre Uptime en - uiteraard ook - dit eigenste Maintenance Magazine. Er zijn volop academische journals die maintenance-artikels opnemen of zich zelfs specialiseren in het domein.

Ook een overvloed aan white papers, gratis te downloaden van websites van (meestal) consultants, die soms bedroevend oppervlakkig zijn, maar ook heel vaak uitstekend gestructureerd en getuigend van visie.

Ook qua boeken is er een positieve evolutie. Ik was blij te zien dat er nieuwe uitgaves waren van klassiekers als 'Maintenance, replacement and reliability' van Jardine en 'Practical reliability engineering' van O’Connor; beide boeken zijn én theoretisch goed onderbouwd én erg praktisch voor zowel onderzoek als industrie. Een ontdekking was 'Reliability engineering' van Elsayed, een stukje theoretischer, maar erg bevattelijk uitgelegd en geïllustreerd, een aanrader.

Tevens heel wat interessante boeken wat betreft het begrijpen van de grondoorzaken achter storingen, zoals 'Principles of loads en failure mechanisms' van Tinga. Wie twijfelt of een nostalgische kijk op onderhoudsmanagement als hierboven zin heeft, verwijs ik door naar Confucius (551-479 - Chinese politieker en filosoof): 'Study the past if you would divine the future'. <<

Liliane Pintelon is professor aan de KULeuven. Haar onderwijs- en onderzoeksactiviteiten richten zich op maintenance asset management in een industriële context op en medical (maintenance) logistics in een zorgcontext. Ze is auteur van o.a. het boek 'Maintenance Decision Making'. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Start-up TEO maakt technische opleidingen permanent toegankelijk

Met laagdrempelige technische opleidingen helpt start-up TEO (Teaching Each Other) bedrijven zoals Volvo Cars, Aviko en TVH hun medewerkers op een hands-on manier te blijven vormen.

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Het multimodale logistieke park WDPort of Ghent in North Sea Port zal, na goedkeuring van de bouwvergunning, uitgebreid worden met een mega­distributie­centrum van 150.000 m².

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Sarens kondigt zijn nieuwste elektrische ringkraan aan, de SGC-90 bijgenaamd "The Little Celeste” en ontwikkeld in volle Covid-19-pandemie.

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Op het Duitse offshore windpark Kaskasi van RWE zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van hun eigen gepatenteerde, innovatieve funderingstechnologie, de zogenaamde collars.

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Koen Bordeaud'huy (40), SHEQ-manager bij Samoco is een industrieel montage­bedrijf in Zwijndrecht, is door Agoria verkozen tot Preventie­adviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Als we de transportsector duurzamer willen krijgen dient deze sector stevig in te zetten op rijden op waterstof of elektrisch, aldus promovendus Bunyod Holmatov van Universiteit Twente.

Corona versnelt doodsstrijd van Photokina

Na het afblazen van de 2020-editie van ’s werelds belangrijkste fotografiebeurs Photokina zou Koelnmesse GmbH de volgende editie in mei 2022 houden. Eind vorige week kwam het genadeschot.

Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

Daikin Europe kiest voor Gent als nieuwe locatie voor het EMEA Development Center (EDC), omdat de huidige vestigingen in Oostende en Gent stilaan uit hun voegen barsten.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners