De bijzondere techniek achter een hybride auto - techniek

Technisch nieuws 29/01/2014 16:12:07

Hybride auto's zijn trendy, schoon en zuinig. Maar hoe werkt dit voertuig precies? Achter de Hybride auto gaat echter een bijzonder opmerkelijk stukje techniek schuil.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vynova zet restwarmte in voor stoomproductie

Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

Grensregio zet verder in op energie- en klimaatneutrale gebouwen

Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

Eerste turbines grootste Belgisch offshore windpark geïnstalleerd

Energie-efficiëntie productieprocessen dankzij ELGi Compressoren

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Hybride wagens zijn al lang geen vreemde beeld op de weg anno 2014. Deze milieubewuste wagens, welke gebruik maken van een combinatie (hybride) van verschillende aandrijftechnieken, hebben doorgaans een zeer beperkte uitstoot van schadelijke CO2-gassen en zijn daarnaast ook erg zuinig in het gebruik.

Het valt misschien niet echt op, maar achter een hybride auto (bijvoorbeeld Honda hybrid, hier te bekijken) gaat echter een bijzonder stukje techniek schuil. Een hybride wagen wordt namelijk aangedreven door een benzine- of dieselmotor, in combinatie met een schone elektrische motor.

Juist deze slimme combinatie zorgt ervoor dat de hybrids zuiniger, stiller én schoner zijn. We nemen een kijkje onder de motorkap van een hybride auto.

De werking van een hybride auto is vrij complex. Eenvoudig uitgelegd werkt het als volgt: tijdens het rijden wordt de accu van de wagen opgeladen door een generator die op haar beurt weer energie krijgt van de benzine- of dieselmotor.

Deze energie (die bij reguliere auto's verloren gaat) wordt opgeslagen en kan een later moment gebruikt worden door de elektromotor. Een geavanceerd en slim systeem stuurt de elektromotor aan en zorgt ervoor dat deze tweede motor bijspringt op de momenten dat de verbrandingsmotor nét wat extra kracht kan gebruiken (bijvoorbeeld in heuvelachtig landschap of bij vlot optrekken).

Dit spaart de verbrandingsmotor waardoor de belasting, de uitstoot en daarmee ook het verbruik beperkt worden.

Ook de energie die tijdens het afremmen op de motor vrijkomt, wordt opgeslagen in de accu en kan, evenals de vrijgekomen energie van de verbrandingsmotor, gedoseerd vrijgegeven worden middels de elektrische motor.

Hoewel de elektromotoren in eerste instantie als hulpmotor zijn bedoeld, zijn er anno 2014 ook hybride auto's die al flinke afstanden kunnen afleggen met enkel de elektrische motor. Hoewel de hybride auto al stukken zuiniger en schoner is dan de reguliere verbrandingsmotoren, zijn de elektrische auto's momenteel de schoonste variant.

Het grote nadeel van een elektrische motor, in tegenstelling tot een hybride auto, is dat er nog slechts 250 kilometer gereden kan worden met een volle accu. In Nederland zijn er daarnaast nog slechts een zeer beperkt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's, maar in de nabije toekomst lijkt het aantal oplaadpunten zeker toe te nemen.

Waar hybride modellen nog slechts een fractie duurder zijn dan reguliere benzine- of dieselwagens, zijn de elektrische wagens nog aanzienlijk hoger geprijsd. De wat hogere aanschafkosten van een hybride wagen zijn daarentegen in no-time terugverdiend door de forse brandstofbesparing en de belastingvoordelen die gelden voor zuinige en schone modellen. <<

Voor meer informatie:
Honda Belgium
Sphere Business park, Zoning 3 - Doornveld 180-184 - B-1731 Zellik
Tel.: +32 (0) 2/620 10 00 - Fax: +32 (0) 2/620 10 01

Dit gesponsorde tekstBERICHT is een realisatie van:
OMR (Online Media Relations)
<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Koningin Paolaprijs voor KIKS-project rond Artificiële intelligentie

Leerlingen onderzoeken de relatie tussen huidmondjes van planten en klimaatverandering, om zo meer te leren over AI, diepe neurale netwerken en Python, een toegankelijke programmeertaal.

Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

Door slim gebruik te maken van bestaande technologie voor kankerbehandeling, mikt het Covid-19 vaccin van myNEO op een lange termijn bescherming bij meer dan 80% van de globale populatie.

Onbeperkt betaald verlof: geluk op de werkvloer wint aan belang - artikel

Leidt onbeperkt verlof tot meer geluk op de werkvloer? “Inzetten op welzijn van de medewerkers is een zeer verstandige keuze”, meent professor in Omgeving en Gezondheid Lode Godderis (KUL).

Van lignine bijproducten tot duurzame betonplastificeermiddelen

Een Europees consortium, met onder meer VITO, ontwikkelde een kostenefficiënt alkali-oxidatieproces om technische en bioraffinage-lignines om te zetten in diverse dispergeermiddelen.

Compacte kracht op de edge

Met de ultra-compacte industriële PC C7015 biedt Beckhoff een industriële PC aan die direct op de machine of het systeem gemonteerd kan worden (op de edge).

Bart Steukers zal Marc Lambotte opvolgen bij Agoria

Bart Steukers (58) zal in april 2021 de nieuwe CEO van technologiefederatie Agoria worden. Hij volgt dan Marc Lambotte op, die op 65-jarige leeftijd met pensioen zal gaan.

Gimv wordt belangrijke aandeelhouder van Televic

Gimv heeft een deelneming verworven in Televic, leverancier van hoog­technologische en kwalitatieve communicatie­systemen voor specifieke markten zoals de zorg, onderwijs, ...

Programma Hannover Messe Digital Days bekend

De Hannover Messe Digital Days op 14 juli zijn gevuld met een divers en zeer interessant programma, startende met een paneldiscussie "Forward to the New ? New Opportunities for Progress?"

Partners