• 29/01/2014

De bijzondere techniek achter een hybride auto

Hybride auto's zijn trendy, schoon en zuinig. Maar hoe werkt dit voertuig precies? Achter de Hybride auto gaat echter een bijzonder opmerkelijk stukje techniek schuil.

Trefwoorden: #CO2-uitstoot, #honda, #hybride auto, #techniek

Lees verder

Productnieuws

ENGINEERINGNET.BE - Hybride wagens zijn al lang geen vreemde beeld op de weg anno 2014. Deze milieubewuste wagens, welke gebruik maken van een combinatie (hybride) van verschillende aandrijftechnieken, hebben doorgaans een zeer beperkte uitstoot van schadelijke CO2-gassen en zijn daarnaast ook erg zuinig in het gebruik.

Het valt misschien niet echt op, maar achter een hybride auto (bijvoorbeeld Honda hybrid, hier te bekijken) gaat echter een bijzonder stukje techniek schuil. Een hybride wagen wordt namelijk aangedreven door een benzine- of dieselmotor, in combinatie met een schone elektrische motor.

Juist deze slimme combinatie zorgt ervoor dat de hybrids zuiniger, stiller én schoner zijn. We nemen een kijkje onder de motorkap van een hybride auto.

De werking van een hybride auto is vrij complex. Eenvoudig uitgelegd werkt het als volgt: tijdens het rijden wordt de accu van de wagen opgeladen door een generator die op haar beurt weer energie krijgt van de benzine- of dieselmotor.

Deze energie (die bij reguliere auto's verloren gaat) wordt opgeslagen en kan een later moment gebruikt worden door de elektromotor. Een geavanceerd en slim systeem stuurt de elektromotor aan en zorgt ervoor dat deze tweede motor bijspringt op de momenten dat de verbrandingsmotor nét wat extra kracht kan gebruiken (bijvoorbeeld in heuvelachtig landschap of bij vlot optrekken).

Dit spaart de verbrandingsmotor waardoor de belasting, de uitstoot en daarmee ook het verbruik beperkt worden.

Ook de energie die tijdens het afremmen op de motor vrijkomt, wordt opgeslagen in de accu en kan, evenals de vrijgekomen energie van de verbrandingsmotor, gedoseerd vrijgegeven worden middels de elektrische motor.

Hoewel de elektromotoren in eerste instantie als hulpmotor zijn bedoeld, zijn er anno 2014 ook hybride auto's die al flinke afstanden kunnen afleggen met enkel de elektrische motor. Hoewel de hybride auto al stukken zuiniger en schoner is dan de reguliere verbrandingsmotoren, zijn de elektrische auto's momenteel de schoonste variant.

Het grote nadeel van een elektrische motor, in tegenstelling tot een hybride auto, is dat er nog slechts 250 kilometer gereden kan worden met een volle accu. In Nederland zijn er daarnaast nog slechts een zeer beperkt aantal oplaadpunten voor elektrische auto's, maar in de nabije toekomst lijkt het aantal oplaadpunten zeker toe te nemen.

Waar hybride modellen nog slechts een fractie duurder zijn dan reguliere benzine- of dieselwagens, zijn de elektrische wagens nog aanzienlijk hoger geprijsd. De wat hogere aanschafkosten van een hybride wagen zijn daarentegen in no-time terugverdiend door de forse brandstofbesparing en de belastingvoordelen die gelden voor zuinige en schone modellen.


Voor meer informatie:
Honda Belgium
Sphere Business park, Zoning 3 - Doornveld 180-184 - B-1731 Zellik
Tel.: +32 (0) 2/620 10 00 - Fax: +32 (0) 2/620 10 01

Dit gesponsorde tekstBERICHT is een realisatie van:
OMR (Online Media Relations)


Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant.