’Things to think about and do. The 2013 edition’ - column

Columns & Blogs 31/01/2014 10:29:04

Het analyseren van trends, oude en nieuwe, levert niet alleen leuke weetjes op. Het helpt om te begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn en dat helpt dan weer om wat we doen bij te sturen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

Telewerk in coronatijden - column

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Ik was dus weer blij toen ik vorige week 'Things to think about and do. The 2013 edition' in mijn mailbox vond (met dank aan ReliabilityWeb.com).

Met veel interesse had ik de vorige edities, 2010, 2011 en 2012 ook doorploegd. Ik heb er in deze column zelfs ooit iets over gezegd.

De 2010 editie
De 2010 editie was een heel serieuze editie, gevuld met doordachte teksten. Meestal zo’n pagina per topic oftewel 'thing to think' about. Geschreven door een ervaren iemand uit het werkveld. Boeiend. Idem voor de 2011 editie.

Erg visueel ook, met foto’s, cliparts en tekeningen. De 2012 versie werd gepresenteerd in een interactieve pdf. Geen probleem om te lezen op PC of tablet, maar vervelend als je het ding wil afdrukken.

Voor je het weet, krijg je een hoop papier waarop een aantal bladzijden onleesbaar zijn geworden doordat de teksten boven op elkaar staan. Vrij prominent aanwezige - althans naar mijn smaak - reclameboodschappen ook.

De editie 2013
De nieuwe aanwinst, de 2013 editie, oogt mooi. Je kunt eenvoudig door het document navigeren en bij het afdrukken krijg je één tekst op een blad, zodat het nalezen makkelijk wordt.

Ik weet niet hoe dat met u gaat, maar persoonlijk print ik nog graag teksten die ik wat nauwkeuriger wil nalezen af. Gewapend met een fluostift en balpen ga ik de tekst – voor latere referentie – te lijf.

Opvallend aan de versie is weer de reclame. Ik erger mij eerst, om dan te bedenken dat het document gratis ter beschikking wordt gesteld dus dat enige reclame dan niet ongewoon is. Bovendien gaat het ook over producten en diensten die voor een onderhoudsprofessional to-the-point zijn. Dus ok.

Een dertigtal topics. Catchy titels zoals 'Integrity affects performance', 'Share your vision', 'Align', 'Knowledge, pass it on' en zo meer. Titels die ondersteund worden door eye-candy, zoals de veelkleurige illustraties wel eens genoemd worden.

Bij de titels een kort tekstje. Ik vraag me af waar de langere opniestukjes uit de eerste edities zijn gebleven. De korte tekstjes uit deze editie lijken mij op het eerste zicht erg beperkt, sloganesk bijna. Als ik de tekstjes wat beter bekijk, groeit mijn appreciatie.

Toegegeven, het zijn geen wetenschappelijk onderbouwde artikels, het soort waar ik mij dagelijks beroepsmatig dien in te verdiepen. Maar de korte boodschappen, ook al schuwen ze hier en daar het cliché niet, spreken wel aan en voor ik het weet lees ik het hele documentje door.

Iets wat ik niet gepland had, want er ligt momenteel nogal wat (dringend, dringender, dringendst) op mijn 'to do' stapel. Ik besef dat het document net doet wat je kunt verwachten van een document met de titel 'Things to think about and do'.

Het doet je nadenken over een aantal dingen om je tot actie aan te zetten. En laat nu net dat nadenken getriggerd worden door de korte boodschappen, misschien zelfs nog meer dan door uitgesponnen, paginalange teksten.

Nadenken
Nadenken op zich is altijd een leuke bezigheid. De tekstjes zijn dan wel geen opinie- of ervaringsstukjes, maar geven wel wat levenswijsheid mee. Ik weet het wel, er zit niets wereldschokkends of verrassend innoverends tussen.

Maar dat hoeft ook niet. Het kan geen kwaad af en toe met de neus gedrukt te worden op aspecten als 'de factor mens', performantierapportering, betrouwbaarheidsprogramma’s, kennismanagement, strategie, …

Iedereen erkent het belang ervan, maar neemt vaak niet de tijd om even te reflecteren over die toch wel belangrijke management issues. Excuses als tijdsdruk en tastbare prestatiebewijzen worden aangevoerd.

Dat reflecteren hebben we niet alleen nodig om ons te bezinnen waar we mee bezig zijn (are we doing the right things and are we doing the things right?), maar ook om in actie te schieten.

De 'do' uit de titel. Uiteindelijk is het de bedoeling om onze acties voor de toekomst te plannen – en is het najaar met de aanloop naar de goede voornemens voor het nieuwe jaar daar geen geschikte periode voor? – en de impact ervan in te schatten.

Benjamin Franklin (1706-1790, Amerikaans politicus, wetenschapper, musicus, satiricus en nog veel meer, bij ons vooral bekend door zijn publicaties over elektriciteit) wist al hoe belangrijk dit was, toen hij zei «If you fail to plan, you are planning to fail!» <<

Liliane Pintelon is professor aan de KULeuven. Haar onderwijs- en onderzoeksactiviteiten richten zich op maintenance asset management in een industriële context op en medical (maintenance) logistics in een zorgcontext. Ze is auteur van o.a. het boek 'Maintenance Decision Making'. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners