• 06/02/2014

Hoog tijd om de HoTT-visie te omarmen?

Techniekers zijn schaars, en dus moeten we zorgen dat zij beter benut worden. Dat is goed, want monteurs verliezen nog steeds veel tijd omdat hun werk vaak slecht georganiseerd is.

Trefwoorden: #BrainTainer, #Eric Rensen, #HoTT-visie

Lees verder

Columns

ENGINEERINGNET - Maar of we ons daarom meteen tot de HoTT-visie, 'Hands on Tool Time', moeten bekeren, is een heel ander paar mouwen...

Veel mensen kunnen in hun dagelijks leven volstaan met een pizza-model van de aarde: plat en rond. De complexiteit van een globe, de plek in het heelal, en de invloed van sterren en planeten hebben zij niet nodig.

Toch is de aarde geen pizza, en als we nauwkeurig grote afstanden willen berekenen of bepaalde verschijnselen willen verklaren of voorspellen, is het pizza-model van weinig waarde. Een leek erkent dat en doet dus geen uitspraken die vragen om grondige kennis van de aarde, natuurkunde, en nog wat van die moeilijke zaken.

In onderhoud ligt dat blijkbaar anders, want ik constateer regelmatig dat wij omringd zijn door mensen die complexiteit negeren. Soms nuttig, meestal niet. Als die mensen persisteren in hun eenvoud-mantra, kan dat tot ongewenste effecten leiden. Ik noem deze houding het ‘pizza-denken’ en geef een voorbeeld.

Een voorbeeld
In 2009 las ik een artikel in een vaktijdschrift met de curieuze titel ‘Slechts 42% van werktijd is HoTT’. HoTT is de afkorting van Hands on Tool Time en geniet een toenemende belangstelling van managers en gesubsidieerde instanties die zich bezig houden met onderhoudsinnovatie.

Waarom vond ik die titel zo curieus? Nou, het was het woord ‘slechts’. Dat woord wekt de indruk dat het percentage laag is, en dat het hoger kan en moet. En impliciet staat er meer: de opdracht van een technieker is sleutelen. Handen aan het gereedschap! En dat leidt tot de conclusie van de pizza-denker: de productiviteit van monteurs kan hoger, want ze sleutelen maar 42% van hun werktijd.

Iedereen die nadenkt over productiviteit weet dat het begint met te bepalen wat het eigenlijke werk is dat gedaan moet worden en wat het resultaat van dat werk moet zijn.

Verstandige mensen hebben jaren besteed om uit te leggen dat onderhoud meer is dan sleutelen en de daaraan verbonden kosten, en dat monteurs een waardevolle bron zijn van kennis, ervaring en suggesties om onderhoud te verbeteren.

En dat het eigenlijke werk van techniekers dus meer is dan sleutelen. En dat sleutelen niet het product van onderhoud is: het gaat om beschikbaarheid en bedrijfszekerheid.

Op de goede weg
We waren op de goede weg: sleutelaars werden steeds meer gezien als medewerkers met waardevolle oren, ogen, en hersenen die ons konden informeren over het gedrag van installaties en de meestal slechte organisatie daaromheen. En dus konden helpen bij het verbeteren. Totdat de pizza-denkers de HoTT-visie omarmden: ‘gij zult méér sleutelen’.

Als we nu vilein zijn: een traag werkende technicus wordt in een HoTT-meting beloond. De kans dat je hem sleutelend aantreft (misschien zelfs omdat hij werk opnieuw moet doen omdat hij eerst heeft zitten prutsen) is groter dan bij een vakbekwame monteur die zijn sleutelwerk de eerste keer trefzeker en efficiënt uitvoert, en daardoor wat meer tijd besteedt aan verplaatsingen, en het noteren van uitvoeringsgegevens en suggesties voor verbeteringen.

Productiviteit
Over productiviteit van monteurs kan ik zeker veel meer zeggen en met meer nauwkeurigheid en nuances. Daarvoor biedt een column geen ruimte. Maar ik was oprecht verbaasd toen ik in het artikel las dat 11% van de werktijd van monteurs wordt verspild doordat officiële pauzes niet worden gerespecteerd.

En ik was nog meer verbaasd toen in hetzelfde artikel werd gesteld dat er vervolgonderzoeken (gesubsidieerd) moesten komen om best practices te definiëren om de HoTT te verhogen. En verbijsterd toen ik vernam dat deze studies zijn gelanceerd.

Want managers kunnen toch wel wat tijd en aandacht besteden aan die onterechte pauzes? Daarvoor hoeven toch geen best practices te worden ontwikkeld? Maar misschien dat onze pizzabakkers liever schuilen in de comfortzone van het gesubsidieerd laten ontwikkelen van best practices. Over die pauzes heb ik namelijk na dat artikel nooit meer iets vernomen...


Eric Rensen, BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhoudsmanagement, asset management en productiviteitsverhoging.