Hoe zou het zijn met... het project ’Liefkenshoek spoorverbinding’?

Bedrijfsnieuws 28/02/2014 11:28:53

Na 1,5 jaar is Infrabel bezig het laatste stuk van Liefkenshoek spoorverbinding af te werken. "Over minder dan 10 maanden kan de verbinding in gebruik worden genomen".

Lees hieronder verder   
Verwant

Engineeringnet Magazine 151 is onlangs verschenen

Wereldprimeur: IO-Link master met PROFINET S2 systeemredundantie

Imec/UGent spin-off start productie social distancing wearable

Ontwikkeling zeer nauwkeurige bewegingssystemen op de nanometer

Primeur: succesvolle installatie eerste onderwater Slip Joint

Seek Thermal cameras tonen ook verhoogde lichaams­temperaturen (update)

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Keuze van de redactie

(4/6) Vydraulics neemt Doedijns Group International over

(3/6) Lantis gunt realisatie Scheldetunnel aan consortium THV COTU

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – De afwerking van het 16,2 km lange traject van de Liefkenshoek spoorverbinding zit in de eindfase, zo meldt de Belgische beheerder van de spoorinfrastructuur Infrabel.

Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de infrastructuur in de geboorde tunnelkokers én op Antwerpen-Rechteroever.

Sinds meer dan 1,5 jaar werkt Infrabel aan het technische project. Het gaat over ongeveer 18 km aan sporen en bovenleidingen op bedding én 15,5 km aan sporen en bovenleidingen in de tunnels. Alles samen goed voor bijvoorbeeld 50 seinen en 244 km aan kabels.

De laatste bouwkundige werken waren in het najaar 2013 al door het bouwconsortium THV Locobouw - bestaande uit MBG, CEI-De Meyer, Vinci Construction Grands Projets én Wayss & Freytag Ingenieurbau - voltooid.

Belangrijke mijlpaal
Het einde van de uitrustingswerken vormt een belangrijke mijlpaal in het project. In de volgende fase volgen er de testen, inclusief die van het Europese seininrichtingssysteem ETCS, de verschillende veiligheidssystemen en de onderlinge integratie van al deze technieken.

De planning is na de vereiste certificatie de verbinding in december 2014 ter beschikking stellen van de spooroperatoren. Hiervoor dient de infrastructuurbeheerder nog eerst de toelating tot ingebruikname te verkrijgen van DVIS, de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen.

Publiek-private samenwerking
De realisatie van de spoorverbinding verloopt via een publiek-private samenwerking volgens de gekende “DBFM-formule” (Design, Build, Finance, Maintain).

De PPS slaat op een financiering van 690 miljoen euro, enerzijds door eigen middelen van de private partner Locorail en anderzijds uit bankleningen. Het Vlaamse Gewest heeft een inbreng van 107 miljoen euro gedaan om de financieringslast binnen de PPS te beperken tijdens de bouwfase.

Buiten de PPS investeert Infrabel zelf in de spoor- en seininstallaties over het volledige traject. Deze werken worden momenteel uitgevoerd en deze investering werd destijds geschat op 75 miljoen euro, maar de kostprijs "evolueert met de inflatie en is onderhevig aan aanpassingen en verbeteringswerken op het terrein".

De nieuwe spoorverbinding moet naar verluidt de groei van de Antwerpse haven ondersteunen en past in de strategie van een optimale intermodaliteit tussen het spoor en het water.

Infrabel wil naar eigen zeggen 'het aandeel van het spoorvervoer (de containertrafiek) in de Antwerpse haven verder verhogen van de huidige 10% naar ongeveer 15% tegen 2030. << (Bert Belmans) (foto: Infrabel)


LEESTIPS

Heijmans haalt installatiecontract voor spoortunnel Liefkenshoek binnen

Infrabel van start met spooraanleg Liefkenshoek­spoorverbinding

Diabolo-project: voorbeeld voor alle toekomstige tunnels... - artikel

Diabolo-spoorinfrastructuur van Infrabel in finale testfase

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer TU Delft, heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee batterijloze apparaten tijdens korte stroomonderbrekingen de tijd kunnen onthouden.

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Sinds kort is David De Schutter de nieuwe Global Vice President van het Global Innovation & Technology Center (GITEC) van AB InBev in Leuven, hun wereldwijde R&D-centrum.

Nieuwe ‘wervelende’ magnetische toestand in puur element periodiek systeem

De Radboud Universiteit en de Universiteit van Uppsala hebben ontdekt dat neodymium bestaat uit een zee van wervelende magneetjes die op diverse snelheden draaien en steeds veranderen.

LUMC bouwt grote stamcelfaciliteit voor Europese partners

In deze nieuwe faciliteit zal onderzoek gedaan worden op het gebied van regeneratieve geneeskunde, zoals gekweekte insuline producerende bètacellen voor diabetespatiënten.

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners