«Asset Management: The Maintenance Perspective» - column

Columns & Blogs 19/06/2014 9:02:18

Het is af en gedrukt. Het is ons nieuwe onderhoudsboek, Asset Management: The Maintenance Perspective (ACCO, 2013).

Lees hieronder verder   
Verwant

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

Green Deal en de circulaire economie - column

Robotgebruikers kunnen profiteren van kunstmatige intelligentie

Een windturbine achter uw bedrijf ? - column

Met waterstof de lucht in voor zero-emission - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Basiskennis bedrijfsfinanciën

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 24/08/2020 tot 31/08/2020

Onderhandelen met impact (online)

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/08/2020 tot 27/08/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Piping en Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 2/09/2020 tot 21/01/2020

Big data in the cloud

Het ingenieurshuis - Antwerpen

donderdag 3 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Keuze van de redactie

(13/7) Verwerking afvalstof lignine tot groene olie in proeffabriek

(7/7) ArcelorMittal zoekt partner voor warmtenet in North Sea Port

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het boek is ondertussen al enige weken op de markt en de reacties beginnen binnen te lopen. Het is over deze reacties dat ik het hier wil hebben, want ze zijn, volgens ons althans, tekenend voor de status van onderhoudsmanagement binnen de (meeste) industriële bedrijven en dienstenorganisaties.

Ons eerste onderhoudsboek uit 1995 kon op heel wat interesse rekenen. De reacties – ik veralgemeen – waren in de trant van 'interessant, maar die mathematische modellen, academische Spielerei toch?'

De modellen hadden het moeilijk om zichzelf te verkopen, want er waren weinig overtuigende case studies voorhanden. Beetje het kip en ei probleem: geen (voorbeeld)cases, dus bijna geen gebruik van modellen en geen gebruik van modellen, dus bijna geen cases. De cases in het 1995-boek werden dan ook met veel ijver bijeengeschraapt.

Onderhoudswereld is veranderd
Ook in het nieuwe boek staan er cases, meer dan in het eerste boek. Bedrijven zijn er hoe langer hoe meer van overtuigd dat beslissingsmodellen inderdaad kunnen helpen bij het uitzetten van een onderhoudsstrategie of het uitwerken van de meeste geschikte onderhoudspolitieken.

Onderhoudsmanagers en techniekers zijn beter opgeleid. Dat betekent meer vertrouwen in wetenschappelijke beslissingsondersteuning en meer open om zelf daadwerkelijk die modellen eens uit te proberen. Deze oprechte interesse vanuit de praktijk is een opsteker. Maar, er is altijd een maar… Het op grote schaal toepassen van deze modellen in de praktijk botst nog steeds tegen een aantal beperkingen aan, zoals doctoraatsonderzoek aantoont.

Over een aantal van deze beperkingen hebben we het hier al gehad trouwens. De startvraag is «wat wilt u precies optimaliseren?» Simpelweg zeggen «kosten minimaliseren» werkt niet. Eén van mijn oude professoren placht te zeggen: «niets is simpeler dan kosten minimaliseren, ga uit business en alle kosten verdwijnen.» Een boutade, maar u begrijpt het wel.

Er zijn bij kostenminimalisatie altijd eisen: kijk over de hele levensduur van de machine, zorg dat een bepaalde betrouwbaarheid gegarandeerd is, zorg ervoor dat de machine consistent kwaliteitsvolle producten aflevert, etc. Misschien zijn kosten zelfs niet eens de hoofdbekommernis, maar is maximale beschikbaarheid het allerbelangrijkste of het minimaliseren van risico op arbeids- of milieuongevallen, etc.

De basis van elke optimalisatie is het bepalen van de doelfunctie en daar mangelt het momenteel in praktijk nog vaak aan, niet in het minst door een gebrek aan communicatie aangaande de strategische bedrijfsdoelstellingen naar de onderhoudsdienst toe.

Het dataprobleem blijft
Een rem op het grootscheeps toepassen van deze modellen is nog steeds het dataprobleem. U zou misschien denken dat dit met alle IT (SCADA, MES, PCS, ERP, en dies meer) geen probleem meer mag zijn. Dit klopt niet.

Het is uiteraard zo dat er een hele weg is afgelegd. Waar vroeger storingsdistributies nauwelijks beschikbaar waren, zijn die nu wel te berekenen; mits betrouwbare software-ondersteuning uiteraard. Maar als u echt wilt gaan optimaliseren is een storingsdistributie slechts een eerste stap.

Er zou ook geweten moeten zijn om welke falingswijzen (failure modes) het precies gaat. Daarbij liefst ook nog informatie over de productie-omstandigheden waarbij de storing optrad en ook iets over het al dan niet optreden van secundaire schade.

Tja, en als we toch bezig zijn, dan graag ook ineens iets over de impact van de respectievelijke onderhoudsinterventies op het voorkomen van de 'failure modes'. U ziet, hoe meer u verwacht van de beslissingsmodellen, hoe meer de modellen van u data verwachten.

Onze ervaring is dat er nog maar erg weinig bedrijven in staat zijn dit soort informatie op statistisch verantwoorde manier uit hun computersysteem te halen. Expertise en 'educated guesses' dienen voorlopig als lapmiddel. Een analoog verhaal kan verteld worden voor MRO-optimalisatie, maar genoeg gezeurd voor deze column. Wie weet wat we binnen nog eens tien jaar kunnen voorleggen aan onderhoudsoptimalisatie … <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Haar onderwijs- en onderzoeks-activiteiten richten zich op maintenance asset management in een industriële context op en medical (maintenance) logistics in een zorgcontext. Ze is auteur van o.a. het boek 'Maintenance Decision Making'. <<

 Lees méér over:  onderhoud   maintenance   pintelon   asset  
Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Festo toont nieuwe bionic-projecten op virtuele Hannover Messe

Deze bionics zijn steevast publiekstrekkers op de Hannover Messe. Het bedrijf, sterk in pneumatische en elektrische automatiseringstechnologie, stelt ze dit keer voor op het online corona-alternatief.

Clinchen onder stroom - artikel

Elektrificatie is niet meer te stoppen. Niet alleen in de automobielindustrie, ook elders vind je steeds vaker elektrische aandrijvingen, gevoed door batterijsystemen.

Verwerking afvalstof lignine tot groene olie in proeffabriek

De groene olie dient als grondstof voor bioplastics, chemicaliën en brandstof. De installatie van Vertoro, een spin-off van TU Eindhoven, is deel van een unieke Multi Purpose Pilot Plant.

Afstand houden en volgen ... - artikel

Nog maar kort geleden leek onze overheid een contacttracing-app op je smartphone te willen installeren als een manier om te sturen in de strijd tegen de verspreiding van Covid-19.

Tom Hautekiet aangesteld als nieuwe CEO Port of Zeebrugge

Na een selectieprocedure en een screening van een 110 potentiële kandidaten door een onafhankelijk extern selectiekantoor, werd Tom Hautekiet gekozen als opvolger van Joachim Coens.

Composieten op zoek naar nieuwe toepassingen - artikel

Nu JEC World in Parijs toch niet doorgaat, klopten we aan bij Linde De Vriese, Team Lead Composites bij het SLC-Lab van Sirris in Heverlee, om te vernemen welke trends de sector beheersen.

ArcelorMittal zoekt partner voor warmtenet in North Sea Port

ArcelorMittal Belgium start deze zoektocht samen met Provincie Oost-Vlaanderen, POM Oost-Vlaanderen, Psychiatrisch Centrum Sint-Jan-Baptist Zelzate en gemeente Zelzate.

Onderzoekers brengen luchtcirculatie Covid-19 beter in kaart

Een unieke luchtopstelling maakt luchtstroom real-time zichtbaar. Dit om het effect van mondkapjes te meten en ventilatie-oplossingen voor het openbaar vervoer en theaters te testen.

Leybold breidt Turbovac i/iX-familie verder uit

Vacuümspecialist Leybold heeft zijn Turbovac i/iX-serie uitgebreid met de maten 850 i/iX en 950 i/iX tot zes modellen. De twee nieuwe turbomoleculaire pompvarianten worden voornamelijk gekenmerkt door een langere, probleemloze werking, een langere levensduur van het systeem en lagere bedrijfskosten.

Partners