«Asset Management: The Maintenance Perspective» - column

Columns & Blogs 19/06/2014 9:02:18

Het is af en gedrukt. Het is ons nieuwe onderhoudsboek, Asset Management: The Maintenance Perspective (ACCO, 2013).

Lees hieronder verder   
Verwant

Overmacht en corona - column

Slimmer automatiseren in industrie met AI-gestuurde robots - column

Coronamaatregelen en privacy - column

‘The 7 Transformations Experience’ - column

Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

Telewerk in coronatijden - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Analyse van het machinepark

online seminarie: datagestuurde optimalisering van bediening en onderhoud

donderdag 29 april 2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(15/4) Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge

(14/4) Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd

(13/4) Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

(12/4) BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het boek is ondertussen al enige weken op de markt en de reacties beginnen binnen te lopen. Het is over deze reacties dat ik het hier wil hebben, want ze zijn, volgens ons althans, tekenend voor de status van onderhoudsmanagement binnen de (meeste) industriële bedrijven en dienstenorganisaties.

Ons eerste onderhoudsboek uit 1995 kon op heel wat interesse rekenen. De reacties – ik veralgemeen – waren in de trant van 'interessant, maar die mathematische modellen, academische Spielerei toch?'

De modellen hadden het moeilijk om zichzelf te verkopen, want er waren weinig overtuigende case studies voorhanden. Beetje het kip en ei probleem: geen (voorbeeld)cases, dus bijna geen gebruik van modellen en geen gebruik van modellen, dus bijna geen cases. De cases in het 1995-boek werden dan ook met veel ijver bijeengeschraapt.

Onderhoudswereld is veranderd
Ook in het nieuwe boek staan er cases, meer dan in het eerste boek. Bedrijven zijn er hoe langer hoe meer van overtuigd dat beslissingsmodellen inderdaad kunnen helpen bij het uitzetten van een onderhoudsstrategie of het uitwerken van de meeste geschikte onderhoudspolitieken.

Onderhoudsmanagers en techniekers zijn beter opgeleid. Dat betekent meer vertrouwen in wetenschappelijke beslissingsondersteuning en meer open om zelf daadwerkelijk die modellen eens uit te proberen. Deze oprechte interesse vanuit de praktijk is een opsteker. Maar, er is altijd een maar… Het op grote schaal toepassen van deze modellen in de praktijk botst nog steeds tegen een aantal beperkingen aan, zoals doctoraatsonderzoek aantoont.

Over een aantal van deze beperkingen hebben we het hier al gehad trouwens. De startvraag is «wat wilt u precies optimaliseren?» Simpelweg zeggen «kosten minimaliseren» werkt niet. Eén van mijn oude professoren placht te zeggen: «niets is simpeler dan kosten minimaliseren, ga uit business en alle kosten verdwijnen.» Een boutade, maar u begrijpt het wel.

Er zijn bij kostenminimalisatie altijd eisen: kijk over de hele levensduur van de machine, zorg dat een bepaalde betrouwbaarheid gegarandeerd is, zorg ervoor dat de machine consistent kwaliteitsvolle producten aflevert, etc. Misschien zijn kosten zelfs niet eens de hoofdbekommernis, maar is maximale beschikbaarheid het allerbelangrijkste of het minimaliseren van risico op arbeids- of milieuongevallen, etc.

De basis van elke optimalisatie is het bepalen van de doelfunctie en daar mangelt het momenteel in praktijk nog vaak aan, niet in het minst door een gebrek aan communicatie aangaande de strategische bedrijfsdoelstellingen naar de onderhoudsdienst toe.

Het dataprobleem blijft
Een rem op het grootscheeps toepassen van deze modellen is nog steeds het dataprobleem. U zou misschien denken dat dit met alle IT (SCADA, MES, PCS, ERP, en dies meer) geen probleem meer mag zijn. Dit klopt niet.

Het is uiteraard zo dat er een hele weg is afgelegd. Waar vroeger storingsdistributies nauwelijks beschikbaar waren, zijn die nu wel te berekenen; mits betrouwbare software-ondersteuning uiteraard. Maar als u echt wilt gaan optimaliseren is een storingsdistributie slechts een eerste stap.

Er zou ook geweten moeten zijn om welke falingswijzen (failure modes) het precies gaat. Daarbij liefst ook nog informatie over de productie-omstandigheden waarbij de storing optrad en ook iets over het al dan niet optreden van secundaire schade.

Tja, en als we toch bezig zijn, dan graag ook ineens iets over de impact van de respectievelijke onderhoudsinterventies op het voorkomen van de 'failure modes'. U ziet, hoe meer u verwacht van de beslissingsmodellen, hoe meer de modellen van u data verwachten.

Onze ervaring is dat er nog maar erg weinig bedrijven in staat zijn dit soort informatie op statistisch verantwoorde manier uit hun computersysteem te halen. Expertise en 'educated guesses' dienen voorlopig als lapmiddel. Een analoog verhaal kan verteld worden voor MRO-optimalisatie, maar genoeg gezeurd voor deze column. Wie weet wat we binnen nog eens tien jaar kunnen voorleggen aan onderhoudsoptimalisatie … <<

Liliane Pintelon is professor aan de KU Leuven. Haar onderwijs- en onderzoeks-activiteiten richten zich op maintenance asset management in een industriële context op en medical (maintenance) logistics in een zorgcontext. Ze is auteur van o.a. het boek 'Maintenance Decision Making'. <<

 Lees méér over:  onderhoud   maintenance   pintelon   asset  
Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Data leiden naar DNA verspaningsproces - artikel

Eind vorig jaar organiseerde Sirris een masterclass rond het potentieel van datagebruik in de verspaning in het kader van Machining 4.0. Tom Jacobs van Sirris legt uit.

Logflow neemt intrek op O-Forty-site

Het bedrijf heeft onlangs het nieuwe hoofdkantoor op de O-Forty-site in Oostkamp in gebruik genomen. Met de investering gaat een prijskaartje van 6,5 miljoen euro gepaard.

Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

D-CRBN, gegroeid uit de onderzoeksgroep PLASMANT van de UAntwerpen, splitst schadelijke CO2-moleculen op, om er onder meer biobrandstoffen en polymeren mee te maken.

Bosch Rexroth wint de Hermes Award 2021

De Hermes Award werd gisteren uitgereikt tijdens de Hannover Messe Digital Edition. Bosch Rexroth won met hun elektrische actuator die proceskleppen onder water kan aansturen.

On-demand 3D-printen nog niet vanzelfsprekend - artikel

Toen begin vorig jaar door de coronapandemie aanvoerlijnen vanuit het Verre Oosten stilvielen, kwam additive manufacturing in veel directiekamers op de agenda. Is 3D-printen een oplossing?

Promovendus ontwikkelt slimme ramen voor glastuinbouw

Omdat de hoeveelheid invallend licht zelfs in hightech kassen nog steeds erg lastig blijkt te regelen, ontwikkelde Gilles Timmermans ‘slimme ramen’ met een fluorescerende kleurstof.

BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

BYD gaat al zijn volledig elektrische personenauto’s leveren met de ultraveilige bladbatterijen van het merk dat de spijkerpenetratietest als teststandaard aangenomen.

Intracto Group gaat internationale tour op met overname Orangedotcom

Intracto Group versterkt zich met het Amsterdamse digital marketing agency Orangedotcom, waar een team van 30 digitale experts zich richt op het realiseren van digitale groei van klanten.

Typhoon heeft eigen 'DOME' in gebruik genomen

Dit nieuwe gebouw is een hoge opslaglocatie ingericht met rolbruggen en voldoende plaatsen voor stockage en laden en lossen. Het gebouw, op een oppervlakte van 1.200 m², is 14.5 meter hoog. Het dak is uitgevoerd in doorzichtige folie waardoor er overdag geen extra verlichting nodig is. Er kunnen ook elektrische wagens opgeladen worden. >>

Partners