Is Noors continentaal plat nog interessant voor Belgische toeleveranciers?

Economie 11/08/2014 10:53:33

Markus Naevestad van consultancybedrijf Rystad Energy: "Hoewel Statoil investeringsgewijs op rem staat, is er nog ruimte voor nieuwe technische spelers in de Noorse gas- en olieproductie.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Electrical Safety in Industrial Installations

Pilz Academy - Herentals

woensdag 2 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Keuze van de redactie

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

(19/11) Proximus, SkeyDrone en DroneMatrix ontwikkelen drone-platform

(18/11) 600.000 euro voor 25 innovatieve West-Vlaamse samenwerkingsprojecten

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Noorwegen is de grootste olieproducent van Europa en de op twee na grootste uitvoerder van aardgas wereldwijd. Het is dan ook een bijzonder belangrijk land op het vlak van koolstofenergie.

Om de zakelijke kansen op deze vruchtbare maar veeleisende markt toe te lichten, nodigde de Carbon Energy Club van de Belgische techfederatie Agoria de bedrijven Cofely Fabricom - één van de vijf grootste offshore contractors van Noorwegen - en het Noorse consultancybedrijf Rystad Energy uit op zijn zomerevent.

Hoewel de offshoreproductie over het geheel genomen lichtjes is afgenomen, gaf Markus Naevestad van Rystad Energy meteen aan dat er wereldwijd nieuwe offshore ontwikkelingen nodig zullen zijn om de wereldwijde vraag in 2020 op te kunnen vangen.

“Al het nodige volume is al ontdekt, we moeten het alleen nog tot ontwikkeling brengen. Wij zijn ervan overtuigd dat de wereldwijde offshoreproductie groei tegemoet gaat, vooral dankzij ontwikkelingen in zeer diepe wateren.”

Zware investeringen nodig
Naevestad ziet nog mogelijkheden voor Belgische bedrijven op het Noors continentaal plat (NCS, Norwegian Continental Shelf), waar de oliewinning zo’n vijftig jaar geleden van start ging. Veel van de eerste ontdekte velden zijn nog altijd productief.

Naevestad: “Vandaag telt de NCS de grootste platformen ter wereld, 83 in totaal. Meer dan 40% daarvan is ouder dan twintig jaar en doet het nog altijd prima. Verwacht wordt dat ze nog ten minste twintig jaar zullen produceren. Tegelijk worden nieuwe en kleinere velden ontdekt en ontwikkeld, waardoor de Noorse productie over een groter aantal velden wordt verdeeld."

"Deze toename komt grotendeels voor rekening van onderzeese ‘tiebacks’, waarbij nieuwe ontdekkingen worden verbonden met bestaande faciliteiten waardoor de levenscyclus van oudere productie-infrastructuur wordt verlengd. "

"Die tiebacks worden zowel technisch als economisch steeds meer haalbaar. Als je alles in beschouwing neemt, wordt snel duidelijk dat de komende jaren zware investeringen nodig zijn, enerzijds om de vele nieuwe ontdekkingen te ontwikkelen en anderzijds om de ouder wordende, bestaande platforms aan te passen en te onderhouden.”

Tekort aan middelen bij Statoil
Ongeveer 60% van de totale productie is in handen van Statoil, veruit de grootste speler op het Noors plat is. Maar dat bedrijf kampt momenteel met een gebrek aan middelen, stelt Naevestad, 'vooral door een vertraging in zijn investeringen'. In 2013 daalden de inkomsten, terwijl de investeringen toenamen. Daarbij komt nog dat Statoil grote gebieden heeft verworven in Afrika en Noord- en Midden-Amerika.

Om de aandeelhouders een hoog dividend te kunnen blijven uitkeren, heeft het bedrijf besloten om te snoeien in de kosten, voornamelijk de facilitykosten voor nieuwe projecten, minder te besteden aan aanpassingen en de efficiëntie te verhogen.

Kansen dienen zich aan
“Maar”, aldus Naevestad, “afhankelijk van hoe snel Statoil de kosten kan terugdringen, verwachten we nog steeds groei op de lokale offshoremarkt. Nu Statoil op de rem staat, worden verschillende projecten uitgesteld en dat zal leiden tot meer werk dat moet worden uitgevoerd."

"Er moet ook op worden gewezen dat de dominante positie van Statoil in de regio wat is verzwakt aangezien het bedrijf heeft gedesinvesteerd in de NCS, waardoor er ruimte wordt gecreëerd voor nieuwe spelers.”

Zakendoen op het Noors plat
Dat het Noors continentaal plat nog kansen biedt voor Belgische bedrijven om technische infrastructuur te leveren, stelt ook Cofely Fabricom, één van de grootste dienstaanbieders in zowel de Noorse upstream-, midstream- als downstreamsector.

Bjarne Hartvedt, Tender Manager bij Cofely Fabricom Norway, in dat verband: “Wanneer we leveranciers zoeken, gebruiken we het Achilles-systeem. Het is dan ook zeker nuttig om je bedrijf in het systeem te registreren."

"Ervaring met de NORSOK-normen is een troef maar compliance met ten minste ISO 9001-2008 is noodzakelijk. En vooral: bied ons gewoon een product aan dat we nodig hebben.”

Hoe dan ook: "Als je deze markt wil betreden, kan nooit genoeg belang worden gehecht aan HSE&Q (Health, Safety, Environment & Quality, redactie).” << (bron: Agoria) (foto: Harald Pettersen / Statoil, Oseberg-veld)

CITAAT
Deelnemer Bruno Crets, International Sales Manager bij TCI Environment International:“Mijn bedrijf biedt specifieke technologie aan om de levensduur van platformen in bedrijf te verlengen. Het was dan ook goed te horen dat best veel platformen op de Noorse plaat aanpassingen en maintenance kunnen gebruiken. Aangezien de Noordzee een nieuwe markt voor ons is, was het een bijzonder boeiende kennismaking met die regio.”

ACHTERGROND
Het Noors continentaal plat is een gebied vier keer zo groot als Noorwegen dat alle olie- en gasvoorraden van het land herbergt. Het allereerste veld dat werd geëxploiteerd was Ekofisk in de Noorse Noordzee, waar de productie in 1971 van start ging en naar verwachting nog tot 2050 zal doorgaan.

In de jaren die daarop volgden werden verschillende nieuwe ontdekkingen gedaan. Velden zoals Statfjord, Oseberg, Gullfaks en Troll waren – en zijn nog altijd – heel belangrijk voor de uitbouw van de olieactiviteiten in het land.

De voorbije jaren kwamen daar heel wat kleinere velden bij, waardoor Noorwegen behoort tot de top drie van landen waar de afgelopen vier jaar nieuwe olievoorraden werden ontdekt. <<

 Lees méér over:  statoil   agoria   olie   fabricom   offshore  
Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Goedkope en groene waterstof op industriële schaal

TNO en andere vooraanstaande kennisinstellingen in Europa lanceren voorstellen om elektrolyse van waterstof met duurzame energie op grotere schaal snel te introduceren, tegen lagere kosten.

Toekomstig hoorapparaat luistert naar hersengolven

KU Leuven heeft een techniek ontwikkeld, dat op basis van hersengolven binnen de seconde bepaalt naar wie je luistert, en ruis weg filtert. Dit moet leiden tot betere hoorapparaten.

Consortium met DEME wint contract voor bouw Italiaanse haven

Een consortium met Dredging International (dochter van DEME) en het Italiaanse bouwbedrijf Consorzio Stabile Grandi Lavori gaat de Ravenna Port Hub in Italië bouwen.

Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

TU Delft gaat zonnecellen zo ontwerpen dat er sprake is van een nieuwe component die naast elektriciteitsopwekking ook informatie kan verwerken en delen.

Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

In het Oost-Vlaamse Assenede produceert ECA sinds juli chirurgische mondmaskers. Daarvoor zette het Belgische autobekledingsbedrijf een volledig nieuwe afdeling op.

Europees herstelplan: 10 voorstellen van Agoria voor Belgisch digitaal plan

In het Europees herstelplan staat dat minstens 20% van het budget van de 'faciliteit voor herstel en veerkracht' wordt aangewend voor digitaal. Dit is ruim 1 miljard euro voor België.

Biodiesel uit afval helpt CO2-emissies te verminderen

In de transportsector wordt bij het verlagen van CO2-emissies vaak richting elektrische trucks gekeken, maar biodiesel HVO, gemaakt uit afvalstoffen, is eveneens een valabel alternatief.

Elektrisch aangedreven locomotief milieuvriendelijker en kostenefficiënter

Siemens Mobility ontwikkelde de Vectron Dual Mode-locomotief, die de voordelen van elektrische aandrijving gebruikt waar mogelijk en overschakelt naar diesel waar nodig.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners