Vrachtwagen had klapband, machine beschadigd: wie betaalt? - column

Columns & Blogs 3/10/2014 8:38:41

U koopt een nieuwe machine aan voor uw productielijn, maar tijdens het transport van deze machine loopt het fout. Door een ongeval wordt de machine beschadigd. Wie betaalt?

Lees hieronder verder   
Verwant

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

Green Deal en de circulaire economie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Keuze van de redactie

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Onze wetgeving stelt dat men aansprakelijk is, niet alleen voor de schade welke men veroorzaakt door zijn eigen daad, maar ook voor die welke veroorzaakt wordt door zaken die men onder zijn bewaring heeft (art. 1384 Burgerlijk Wetboek).

De 'bewaarder van de zaak'
In België is het zo dat er moet aangetoond worden dat er een gebrek aan de zaak is opdat de bewaarder ervan aansprakelijk kan gesteld worden. Binnen de grenzen van artikel 1384, lid 1 BW berust de aansprakelijkheid op de schouders van de bewaarder van de zaak en dit zelfs zonder dat er een schuld van zijnentwege moet bewezen worden.

Er ontstaat ten opzichte van hem een 'onweerlegbaar vermoeden van aansprakelijkheid'. De bewaarder is meestal de persoon die in feite, voor eigen rekening, van de zaak gebruik maakt. Hij heeft er bovendien de macht, bewaking en leiding over. Dit betekent dat, wanneer er zich een schadegeval voordoet, zal moeten nagegaan worden wie de effectieve bewaarder van de zaak op dat ogenblik was.

Kortom houdt dit in dat de bewaarder van de zaak zich alleen maar van zijn aansprakelijkheid kan ontdoen indien hij kan aantonen dat de zaak geen gebrek vertoonde of indien blijkt dat de schade te wijten is aan bijvoorbeeld overmacht, de fout van een derde of de fout van het slachtoffer zelf.

Verder moet de veroorzaakte schade haar oorsprong vinden in een gebrek aan de zaak. Dit begrip 'gebrek aan een zaak' is niet eenvoudig. Van groot belang is het feit dat het gebrek een afwijkend kenmerk van de zaak moet zijn.

Een zaak is 'gebrekkig' indien ze een abnormaal kenmerk heeft dat haar ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe ze in normale omstandigheden moet dienen en waardoor zij aan anderen schade kan toebrengen. Onze wetgeving geeft geen definitie van dit begrip.

Er wordt aangenomen dat als 'abnormaal' moet beschouwd worden elk element dat er voor kan zorgen dat een zaak niet meer op een normale manier kan gebruikt worden.

Maar er wordt ook gekeken naar het feit of een normaal aandachtig en voorzichtig persoon het gebrek had kunnen opmerken. Het is aan de rechter in de praktijk om zich hierover uit te spreken.

Een praktijkgeval
Miel is vrachtwagenchauffeur bij de firma Willems. Op een bepaalde dag rijdt hij met zijn vrachtwagen naar een klant om er goederen te leveren. Maar spijtig genoeg komt Miel daar nooit aan!

Onderweg heeft hij een klapband, veroorzaakt hij hierdoor een ongeval waarbij een paar personen gewond geraken en er heel wat materiële schade ontstaat.

De rechter spreekt zich uit over de eventuele aansprakelijkheid van de firma Willems, die aanzien wordt als de bewaarder van de zaak (hier de vrachtwagen met klapband) en het feit of de vrachtwagen een gebrek vertoonde. Er wordt een deskundige aangesteld door de rechter, maar uit dit verslag kan niet opgemaakt worden hoe de klapband precies is ontstaan!

Er kan dus niet aangetoond worden of de band een abnormaal kenmerk, een gebrek vertoonde. Wel wordt aangenomen dat in een dergelijk geval het bewijs van het gebrek kan geleverd worden door afleiding.

Dit betekent dat de rechter in deze zaak aanneemt dat een band die klapt wel effectief een abnormaal kenmerk heeft en dus gebrekkig is voor zover de rechter alle andere oorzaken kan uitsluiten.

De rechter meent dat al deze andere oorzaken kunnen uitgesloten worden en hij baseert zich hiervoor op het verslag van zowel de politie als van de deskundige. Uit deze verslagen blijkt dat er niets op de weg aanwezig was dat de klapband kon veroorzaken. Bovendien was volgens de deskundige niets te merken aan de buitenzijde van de band.

De rechter concludeert dat het bewezen is dat de band van de vrachtwagen wel degelijk een gebrek vertoonde. Daar de firma Willems de bewaarder is van de vrachtwagen met klapband, moet zij volgens de rechter aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

De firma Willems die de goederen vervoerde, moet alle schade betalen, dus ook deze die ontstond aan de vervoerde goederen! <<

Als zelfstandig juriste verzorgt Solange Tastenoye algemene juridische dienstverlening voor bedrijven, particulieren en zelfstandigen en verenigingen. Haar specialisatie is burgerlijk recht. <<

 Lees méér over:  onderhoud   maintenance   Tastenoye   juridisch  
Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Sterrenkundigen ontdekken meest metaalarme bolhoop

Het internationale team van sterrenkundigen staan voor een raadsel, omdat tot nu toe werd gedacht dat grote bolvormige sterrenhopen behoorlijk wat metalen moesten bevatten.

Bluswatersystemen waarop u kan rekenen

Bluswatersystemen hebben maar één taak, maar het is wel een vitale: functioneren wanneer ze nodig zijn. Kenbri zet hierbij in op duurzame producten, technisch advies en deskundig onderhoud.

Start Europese aanbesteding rond één walstroomsysteem

Port of Antwerp, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, North Sea Port, Drechtsteden en de Vlaamse Waterweg willen komen tot één uniform walstroomsysteem voor de binnenvaart.

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Niemand kan nog zonder computer. En dus evenmin zonder software. Maar soms raken softwareproblemen maar niet opgelost. Als ondernemer kan u dit aardig wat schade berokkenen.

Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

KUL bio-ingenieurs hebben een nieuwe methode gevonden om schadelijke geperfluoreerde chemicaliën uit het water te filteren. De zogenaamde PFAS breken niet af en stapelen zich op in het milieu.

Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

Generaal-majoor Lutgardis Claes werd de eerste vrouwelijke rector van de Brusselse Koninklijke Militaire School (KMS). Ze is Burgerlijk Ingenieur in de vliegtuigbouw en bewapening-ballistiek

State-of-the-art batterijtester voor testlabo EnergyVille

Het batterijtestlabo van EnergyVille werd onlangs uitgebreid met een state-of-the-art batterijtester van de fabrikant PEC. Tegelijkertijd werd ook een temperatuurkamer in gebruik genomen.

Iconische brug bindmiddel voor Antwerpen-Noord

Sinds juli 2016 vormt de Parkbrug over de Italiëlei een verkeersveilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Park Spoor Noord, het oude stadscentrum en het Eilandje.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners