Het eerste reclamebord in de ruimte zal (waarschijnlijk) Belgisch zijn

Onderzoek & Wetenschap 10/10/2014 11:49:39

Vier onderzoekers van KULeuven willen eerste reclamebord in de ruimte lanceren: een 'SpaceBillboard'. Alvast een wereldwijde première en bovendien niet Amerikaans, maar Belgisch.

Lees hieronder verder   
Verwant

LHCb-experiment werpt licht op veelbesproken tetraquarks

Nieuwe inzichten op zonnevlammen dankzij supercomputers

Donkere-materiedetector xenon ziet meer activiteit dan verwacht

Sonaca en Celestia Antwerp werken mee aan bemande maanvlucht

Nieuwe satellietmissie monitort broeikasgasuitstoot

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Je kan voor of tegen de commercialisatie van de tot nu toe nog redelijk ongerepte ruimte zijn, maar GDF Suez en Electrabel steunen alvast het SpaceBillboard-project van de KULeuven om te gaan adverteren op een satelliet. Het doel van het project is het bestuderen en het lanceren van een klein satellietje: een “CubeSat”.

Dit type ruimtetuigjes maakt opgang en wordt door velen gezien als een manier om het hele ruimtegebeuren te 'democratiseren': ze zijn klein, gebouwd met standaard materialen, worden met een heleboel tegelijk gelanceerd en zijn daarom ook een stuk betaalbaarder. Nogal wat universiteiten wereldwijd hebben plannen of zijn al volop bezig om zulke wegwerp-microtuigen voor onderzoeksdoeleinden te bouwen.

In het geval van SpaceBillboard gaat het om vier onderzoekers van de KULeuven die via een 'advertentiebord' op een minisatelliet voldoende kapitaal willen ophalen. Hun Cubesat moet de klimaatverandering gaan analyseren.

Daarvoor zijn ze bereid de logo's van sponsors op de satelliet aan te brengen. Op het eerste reclamebord in de ruimte, zeg maar.

GDF Suez en Electrabel springen alvast op de boot. Uiteraard gaat geen kat hun logo's in een baan om de aarde kunnen bewonderen, maar ze hopen zich via deze wereldwijde première in de schijnwerpers te werken van de media en zo hun ecologische ambities te kunnen etaleren.

Zo heeft GDF Suez zich geëngageerd om tegen 2020 zijn co2-uitstoot met 10% te verminderen en Electrabel slaagde er bijvoorbeeld al in de CO2-uitstoot van zijn elektrisch productiepark met 6,1 miljoen ton te verminderen. Niet toevallig is GDF Suez overigens ook actief in de ruimtevaartsector. << (Bert Belmans) (foto: ESA / A. Reyes)

 Lees méér over:  ruimtevaart   kuleuven   gdf suez   electrabel  


Leestips:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Koningin Paolaprijs voor KIKS-project rond Artificiële intelligentie

Leerlingen onderzoeken de relatie tussen huidmondjes van planten en klimaatverandering, om zo meer te leren over AI, diepe neurale netwerken en Python, een toegankelijke programmeertaal.

Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

Door slim gebruik te maken van bestaande technologie voor kankerbehandeling, mikt het Covid-19 vaccin van myNEO op een lange termijn bescherming bij meer dan 80% van de globale populatie.

Onbeperkt betaald verlof: geluk op de werkvloer wint aan belang - artikel

Leidt onbeperkt verlof tot meer geluk op de werkvloer? “Inzetten op welzijn van de medewerkers is een zeer verstandige keuze”, meent professor in Omgeving en Gezondheid Lode Godderis (KUL).

Van lignine bijproducten tot duurzame betonplastificeermiddelen

Een Europees consortium, met onder meer VITO, ontwikkelde een kostenefficiënt alkali-oxidatieproces om technische en bioraffinage-lignines om te zetten in diverse dispergeermiddelen.

Compacte kracht op de edge

Met de ultra-compacte industriële PC C7015 biedt Beckhoff een industriële PC aan die direct op de machine of het systeem gemonteerd kan worden (op de edge).

Bart Steukers zal Marc Lambotte opvolgen bij Agoria

Bart Steukers (58) zal in april 2021 de nieuwe CEO van technologiefederatie Agoria worden. Hij volgt dan Marc Lambotte op, die op 65-jarige leeftijd met pensioen zal gaan.

Gimv wordt belangrijke aandeelhouder van Televic

Gimv heeft een deelneming verworven in Televic, leverancier van hoog­technologische en kwalitatieve communicatie­systemen voor specifieke markten zoals de zorg, onderwijs, ...

Programma Hannover Messe Digital Days bekend

De Hannover Messe Digital Days op 14 juli zijn gevuld met een divers en zeer interessant programma, startende met een paneldiscussie "Forward to the New ? New Opportunities for Progress?"

Partners