Het eerste reclamebord in de ruimte zal (waarschijnlijk) Belgisch zijn

Onderzoek & Wetenschap 10/10/2014 11:49:39

Vier onderzoekers van KULeuven willen eerste reclamebord in de ruimte lanceren: een 'SpaceBillboard'. Alvast een wereldwijde première en bovendien niet Amerikaans, maar Belgisch.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuwste adaptieve spiegeltechnologie voor Europa’s grootste zonnetelescoop

Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd

Airbus en TNO ontwikkelen laser­communicatie­terminal voor vliegtuigen

UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer

ATLAS-detector maakt betere inschatting van zelfkoppeling higgsdeeltje

Astronomen brengen spinrag van kosmisch web in kaart

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Analyse van het machinepark

online seminarie: datagestuurde optimalisering van bediening en onderhoud

donderdag 29 april 2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(15/4) Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge

(14/4) Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd

(13/4) Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

(12/4) BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Je kan voor of tegen de commercialisatie van de tot nu toe nog redelijk ongerepte ruimte zijn, maar GDF Suez en Electrabel steunen alvast het SpaceBillboard-project van de KULeuven om te gaan adverteren op een satelliet. Het doel van het project is het bestuderen en het lanceren van een klein satellietje: een “CubeSat”.

Dit type ruimtetuigjes maakt opgang en wordt door velen gezien als een manier om het hele ruimtegebeuren te 'democratiseren': ze zijn klein, gebouwd met standaard materialen, worden met een heleboel tegelijk gelanceerd en zijn daarom ook een stuk betaalbaarder. Nogal wat universiteiten wereldwijd hebben plannen of zijn al volop bezig om zulke wegwerp-microtuigen voor onderzoeksdoeleinden te bouwen.

In het geval van SpaceBillboard gaat het om vier onderzoekers van de KULeuven die via een 'advertentiebord' op een minisatelliet voldoende kapitaal willen ophalen. Hun Cubesat moet de klimaatverandering gaan analyseren.

Daarvoor zijn ze bereid de logo's van sponsors op de satelliet aan te brengen. Op het eerste reclamebord in de ruimte, zeg maar.

GDF Suez en Electrabel springen alvast op de boot. Uiteraard gaat geen kat hun logo's in een baan om de aarde kunnen bewonderen, maar ze hopen zich via deze wereldwijde première in de schijnwerpers te werken van de media en zo hun ecologische ambities te kunnen etaleren.

Zo heeft GDF Suez zich geëngageerd om tegen 2020 zijn co2-uitstoot met 10% te verminderen en Electrabel slaagde er bijvoorbeeld al in de CO2-uitstoot van zijn elektrisch productiepark met 6,1 miljoen ton te verminderen. Niet toevallig is GDF Suez overigens ook actief in de ruimtevaartsector. << (Bert Belmans) (foto: ESA / A. Reyes)

 Lees méér over:  ruimtevaart   kuleuven   gdf suez   electrabel  


Leestips:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Data leiden naar DNA verspaningsproces - artikel

Eind vorig jaar organiseerde Sirris een masterclass rond het potentieel van datagebruik in de verspaning in het kader van Machining 4.0. Tom Jacobs van Sirris legt uit.

Logflow neemt intrek op O-Forty-site

Het bedrijf heeft onlangs het nieuwe hoofdkantoor op de O-Forty-site in Oostkamp in gebruik genomen. Met de investering gaat een prijskaartje van 6,5 miljoen euro gepaard.

Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

D-CRBN, gegroeid uit de onderzoeksgroep PLASMANT van de UAntwerpen, splitst schadelijke CO2-moleculen op, om er onder meer biobrandstoffen en polymeren mee te maken.

Bosch Rexroth wint de Hermes Award 2021

De Hermes Award werd gisteren uitgereikt tijdens de Hannover Messe Digital Edition. Bosch Rexroth won met hun elektrische actuator die proceskleppen onder water kan aansturen.

On-demand 3D-printen nog niet vanzelfsprekend - artikel

Toen begin vorig jaar door de coronapandemie aanvoerlijnen vanuit het Verre Oosten stilvielen, kwam additive manufacturing in veel directiekamers op de agenda. Is 3D-printen een oplossing?

Promovendus ontwikkelt slimme ramen voor glastuinbouw

Omdat de hoeveelheid invallend licht zelfs in hightech kassen nog steeds erg lastig blijkt te regelen, ontwikkelde Gilles Timmermans ‘slimme ramen’ met een fluorescerende kleurstof.

BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

BYD gaat al zijn volledig elektrische personenauto’s leveren met de ultraveilige bladbatterijen van het merk dat de spijkerpenetratietest als teststandaard aangenomen.

Intracto Group gaat internationale tour op met overname Orangedotcom

Intracto Group versterkt zich met het Amsterdamse digital marketing agency Orangedotcom, waar een team van 30 digitale experts zich richt op het realiseren van digitale groei van klanten.

Typhoon heeft eigen 'DOME' in gebruik genomen

Dit nieuwe gebouw is een hoge opslaglocatie ingericht met rolbruggen en voldoende plaatsen voor stockage en laden en lossen. Het gebouw, op een oppervlakte van 1.200 m², is 14.5 meter hoog. Het dak is uitgevoerd in doorzichtige folie waardoor er overdag geen extra verlichting nodig is. Er kunnen ook elektrische wagens opgeladen worden. >>

Partners