«Het geheime recept voor succes op de smeermiddelenmarkt» - advertorial

Technisch nieuws 5/01/2016 10:54:25

Het complexe karakter van de huidige industriële machines vraagt om een gespecialiseerde aanpak op het vlak van smeermiddelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Hoe u uw EAM-systeem het beste kunt promoten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Hannover Messe Digital Days

Online

van 14/07/2020 tot 15/07/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Warmtewende voor industrie

Havenhuis Antwerpen

maandag 7 september 2020

Asset Performance 4.0

ICC Gent

van 15/09/2020 tot 17/09/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 15/09/2020 tot 24/09/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 16/09/2020 tot 18/09/2020

Keuze van de redactie

(1/7) Nieuw investeringsfonds van 42 miljoen euro voor start-ups en scale-ups

(1/7) Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

(29/6) Vlaamse bedrijven krijgen 14,8 miljoen euro voor technologische begeleiding

(29/6) Innovatief zonnepaneel voor grootschalige productie op komst

(25/6) Primeur: netgekoppelde buurtbatterij

(24/6) Nieuw project om plasticvervuiling in rivieren op te ruimen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Om op deze ontwikkelingen in te spelen, heeft Shell, globaal marktleider op het vlak van de distributie van smeermiddelen, voor België en Luxemburg gekozen voor twee deskundigen op het vlak van smeermiddelen en distributie: La Maison du Moteur (Luik) voor Wallonië, Duitstalig België en Luxemburg, en de Vlaamse Oliecentrale (Herentals) voor Vlaanderen en Brussel. Samen zijn ze een vruchtbare samenwerking aangegaan, die de kracht van een globale marktleider combineert met de troeven van familiebedrijven.

Voor Olivier Heine, verantwoordelijke bij La Maison du Moteur, is een betrouwbare samenwerking met een gezamenlijke langetermijnvisie zeer belangrijk. Een bewijs hiervan is dat La Maison du Moteur reeds 25 jaar met succes verdeler is van Shell-smeermiddelen.

Patrick Pynaerts van de Vlaamse Oliecentrale, heeft zelf meer dan 15 jaar voor Shell gewerkt. Nadat hij de Vlaamse Oliecentrale in 2007 overnam, was Shell voor hem een logische keuze voor de verkoop van smeermiddelen.

Volgens hem biedt Shell de ‘knowhow’ en structuur aan waar een distributeur op kan bouwen: «Deze samenwerking met Shell zorgt voor een ideale balans tussen onze familiale aanpak en de specifieke structuur van een internationale organisatie.»

Paul de Heij, Commercial Manager Lubricants van Shell Benelux, licht toe: «Shell ziet België en Luxemburg als belangrijke markten voor smeermiddelen. Wij hebben er gekozen voor twee distributeurs die innovatieve oplossingen aanbieden en die wij bijstaan op heel wat vlakken, zoals marketing, techniek, marktanalyse en verkoop, om hun ontwikkeling te verzekeren.»

Zo is er de tool Shell LubeMatch, dat het juiste product uit het Shell-gamma voorstelt op basis van de gegevens van uw industrieel materiaal die u in deze applicatie ingeeft. Deze hulpmiddelen worden voortdurend geraadpleegd door de distributeurs en hun klanten om tegemoet te komen aan de meest uiteenlopende behoeften.

Daarnaast is er ook de Shell LubeAnalyst, waarmee een ‘check-up’ van uw smeermiddelen en uitrustingen kan worden uitgevoerd om ze in perfecte staat te houden.



Lokale aanpak en flexibiliteit: een service op maat voor de klant
De Vlaamse Oliecentrale en La Maison du Moteur hebben elk ongeveer twintig mensen in dienst. Beide zijn familiezaken en hebben een lokale, flexibele en persoonlijke aanpak.

Ze geven advies en leveren smeermiddelen aan bedrijven in verschillende sectoren: industrie, transport, garages, bouw en landbouw. Dankzij hun vaardigheden kunnen distributeurs oplossingen aanreiken die de kosten verlagen en tevens de levensduur en betrouwbaarheid van de apparatuur ten goede komen.

Hun aanpak begint met een eerste analyse, meer bepaald een gepersonaliseerde audit. Op basis van deze analyse worden praktische oplossingen aan de klant aangeboden om de kosten, reserves en milieurisico’s te beperken en om hun rentabiliteit te verhogen.

Flexibiliteit is ook een essentiële kwaliteit van de distributeurs. Olivier Heine illustreert: «Onlangs werd de productie van een bedrijf dat actief is in de industriële chemiesector op een zaterdagmorgen onderbroken.

Een olielek lag aan de basis van een motorstoring van een zeer specifieke turbine. Dit was een groot probleem aangezien deze industrie volgens het ‘just in time’-principe werkt. De klant kon zijn gebruikelijke leverancier niet bereiken, omdat deze laatste gesloten is tijdens het weekend.

De klant wist wel onze afgevaardigde te bereiken, die onmiddellijk met een oplossing voor de dag kwam. We slaagden erin om binnen drie uur 2000 liter Shell-olie bij de klant te leveren, ondanks de schaarste van het product en de vraag ernaar.

Door onze 25 jaar ervaring in smeermiddelen en een voorraad van 300.000 liter konden we de hele productieketen herstarten en een verlies van duizenden euro’s en problemen naar de klanten toe voorkomen.»

Patrick Pynaerts van de Vlaamse Oliecentrale licht toe: «Onze grote kracht is het meedenken met de klant. Een jaar geleden kregen we te horen van een klant dat ze genoodzaakt waren om een erg dure olie te gebruiken voor de smering van een groot aantal van hun machines omdat deze al enige werd voorgeschreven door de producent van de machines.

We hebben onmiddellijk contact opgenomen met de producent om een alternatief product van Shell voor te stellen, zodoende de keuze vrijheid van onze klant te vergroten.

Door het ontbreken van tijd bij de producent om een goedkeuringsproces aan te gaan, hebben we, in absolute transparantie met de producent, een testfase geïnitieerd bij onze klant, en rapporteren we al de resultaten naar de vervaardiger.

Nu, een jaar verder, bevinden we ons in de laatste fase, namelijk het verkrijgen van een officiële goedkeuring van de producent, die onze klant meer dan 50% besparingen zal opleveren op de smering van zijn machines.»

Vruchtbare samenwerking voor alle partijen
Dankzij hun expertise kunnen de twee distributeurs hun klanten technische begeleiding en ondersteuning aanbieden. Zo groeien en denken ze steeds met de klant mee. Deze dienst met toegevoegde waarde wordt door hun trouwe klanten erg gewaardeerd en resulteert in zeer positieve resultaten. Het is dankzij deze samenwerking dat Shell weet te groeien op een krimpende markt (afgelopen jaar -3% in België).

Paul de Heij besluit: «Met La Maison du Moteur en de Vlaamse Oliecentrale zijn we erin geslaagd om een samenwerking aan te gaan die voldoet aan de eisen van de markt.

Een samenwerking die de kracht van het merk van de wereldwijde marktleider combineert met de sterke punten van lokale bedrijven die service- en klantgericht zijn. Dit alles in het voordeel van uw industriële uitrustingen.» << (foto's: Shell)

Meer informatie:
Vlaamse Oliecentrale - Lierseweg 310 - 2200 Herentals
Tel : 014/21.89.27 - www.v-o-c.be - info@v-o-c.be

La Maison du Moteur - Quai de Coronmeuse 63 - 4000 Liège
Tel : 04/227.19.77 - www.mdmlub.com - infolub@mdmpower.com

Vraag snel méér informatie via de Direct Contact-service van Engineeringnet

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Koningin Paolaprijs voor KIKS-project rond Artificiële intelligentie

Leerlingen onderzoeken de relatie tussen huidmondjes van planten en klimaatverandering, om zo meer te leren over AI, diepe neurale netwerken en Python, een toegankelijke programmeertaal.

Gentse biotech start-up ontwikkelt universeel Covid-19 vaccin

Door slim gebruik te maken van bestaande technologie voor kankerbehandeling, mikt het Covid-19 vaccin van myNEO op een lange termijn bescherming bij meer dan 80% van de globale populatie.

Onbeperkt betaald verlof: geluk op de werkvloer wint aan belang - artikel

Leidt onbeperkt verlof tot meer geluk op de werkvloer? “Inzetten op welzijn van de medewerkers is een zeer verstandige keuze”, meent professor in Omgeving en Gezondheid Lode Godderis (KUL).

Van lignine bijproducten tot duurzame betonplastificeermiddelen

Een Europees consortium, met onder meer VITO, ontwikkelde een kostenefficiënt alkali-oxidatieproces om technische en bioraffinage-lignines om te zetten in diverse dispergeermiddelen.

Compacte kracht op de edge

Met de ultra-compacte industriële PC C7015 biedt Beckhoff een industriële PC aan die direct op de machine of het systeem gemonteerd kan worden (op de edge).

Bart Steukers zal Marc Lambotte opvolgen bij Agoria

Bart Steukers (58) zal in april 2021 de nieuwe CEO van technologiefederatie Agoria worden. Hij volgt dan Marc Lambotte op, die op 65-jarige leeftijd met pensioen zal gaan.

Gimv wordt belangrijke aandeelhouder van Televic

Gimv heeft een deelneming verworven in Televic, leverancier van hoog­technologische en kwalitatieve communicatie­systemen voor specifieke markten zoals de zorg, onderwijs, ...

Programma Hannover Messe Digital Days bekend

De Hannover Messe Digital Days op 14 juli zijn gevuld met een divers en zeer interessant programma, startende met een paneldiscussie "Forward to the New ? New Opportunities for Progress?"

Partners