«Het geheime recept voor succes op de smeermiddelenmarkt» - advertorial

Technisch nieuws 5/01/2016 10:54:25

Het complexe karakter van de huidige industriële machines vraagt om een gespecialiseerde aanpak op het vlak van smeermiddelen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw baggercontract uit Bangladesh voor Jan De Nul

Assetmanagement voor en na corona - artikel

Een feilloze en integere Rittal Service

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kennismanagement

online via Zoom

van 17/06/2021 tot 24/06/2021

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

Werken na Corona

ORI webinar

vrijdag 25 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Keuze van de redactie

(14/6) VIL-tool helpt bedrijven bij technologiekeuze

(14/6) 500 sensoren monitoren aardappelteelt

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

(7/6) Maakt of kraakt de pandemie nu carrières van techvrouwen? - artikel

(7/6) Umicore benoemt Mathias Miedreich tot nieuwe CEO

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Om op deze ontwikkelingen in te spelen, heeft Shell, globaal marktleider op het vlak van de distributie van smeermiddelen, voor België en Luxemburg gekozen voor twee deskundigen op het vlak van smeermiddelen en distributie: La Maison du Moteur (Luik) voor Wallonië, Duitstalig België en Luxemburg, en de Vlaamse Oliecentrale (Herentals) voor Vlaanderen en Brussel. Samen zijn ze een vruchtbare samenwerking aangegaan, die de kracht van een globale marktleider combineert met de troeven van familiebedrijven.

Voor Olivier Heine, verantwoordelijke bij La Maison du Moteur, is een betrouwbare samenwerking met een gezamenlijke langetermijnvisie zeer belangrijk. Een bewijs hiervan is dat La Maison du Moteur reeds 25 jaar met succes verdeler is van Shell-smeermiddelen.

Patrick Pynaerts van de Vlaamse Oliecentrale, heeft zelf meer dan 15 jaar voor Shell gewerkt. Nadat hij de Vlaamse Oliecentrale in 2007 overnam, was Shell voor hem een logische keuze voor de verkoop van smeermiddelen.

Volgens hem biedt Shell de ‘knowhow’ en structuur aan waar een distributeur op kan bouwen: «Deze samenwerking met Shell zorgt voor een ideale balans tussen onze familiale aanpak en de specifieke structuur van een internationale organisatie.»

Paul de Heij, Commercial Manager Lubricants van Shell Benelux, licht toe: «Shell ziet België en Luxemburg als belangrijke markten voor smeermiddelen. Wij hebben er gekozen voor twee distributeurs die innovatieve oplossingen aanbieden en die wij bijstaan op heel wat vlakken, zoals marketing, techniek, marktanalyse en verkoop, om hun ontwikkeling te verzekeren.»

Zo is er de tool Shell LubeMatch, dat het juiste product uit het Shell-gamma voorstelt op basis van de gegevens van uw industrieel materiaal die u in deze applicatie ingeeft. Deze hulpmiddelen worden voortdurend geraadpleegd door de distributeurs en hun klanten om tegemoet te komen aan de meest uiteenlopende behoeften.

Daarnaast is er ook de Shell LubeAnalyst, waarmee een ‘check-up’ van uw smeermiddelen en uitrustingen kan worden uitgevoerd om ze in perfecte staat te houden.



Lokale aanpak en flexibiliteit: een service op maat voor de klant
De Vlaamse Oliecentrale en La Maison du Moteur hebben elk ongeveer twintig mensen in dienst. Beide zijn familiezaken en hebben een lokale, flexibele en persoonlijke aanpak.

Ze geven advies en leveren smeermiddelen aan bedrijven in verschillende sectoren: industrie, transport, garages, bouw en landbouw. Dankzij hun vaardigheden kunnen distributeurs oplossingen aanreiken die de kosten verlagen en tevens de levensduur en betrouwbaarheid van de apparatuur ten goede komen.

Hun aanpak begint met een eerste analyse, meer bepaald een gepersonaliseerde audit. Op basis van deze analyse worden praktische oplossingen aan de klant aangeboden om de kosten, reserves en milieurisico’s te beperken en om hun rentabiliteit te verhogen.

Flexibiliteit is ook een essentiële kwaliteit van de distributeurs. Olivier Heine illustreert: «Onlangs werd de productie van een bedrijf dat actief is in de industriële chemiesector op een zaterdagmorgen onderbroken.

Een olielek lag aan de basis van een motorstoring van een zeer specifieke turbine. Dit was een groot probleem aangezien deze industrie volgens het ‘just in time’-principe werkt. De klant kon zijn gebruikelijke leverancier niet bereiken, omdat deze laatste gesloten is tijdens het weekend.

De klant wist wel onze afgevaardigde te bereiken, die onmiddellijk met een oplossing voor de dag kwam. We slaagden erin om binnen drie uur 2000 liter Shell-olie bij de klant te leveren, ondanks de schaarste van het product en de vraag ernaar.

Door onze 25 jaar ervaring in smeermiddelen en een voorraad van 300.000 liter konden we de hele productieketen herstarten en een verlies van duizenden euro’s en problemen naar de klanten toe voorkomen.»

Patrick Pynaerts van de Vlaamse Oliecentrale licht toe: «Onze grote kracht is het meedenken met de klant. Een jaar geleden kregen we te horen van een klant dat ze genoodzaakt waren om een erg dure olie te gebruiken voor de smering van een groot aantal van hun machines omdat deze al enige werd voorgeschreven door de producent van de machines.

We hebben onmiddellijk contact opgenomen met de producent om een alternatief product van Shell voor te stellen, zodoende de keuze vrijheid van onze klant te vergroten.

Door het ontbreken van tijd bij de producent om een goedkeuringsproces aan te gaan, hebben we, in absolute transparantie met de producent, een testfase geïnitieerd bij onze klant, en rapporteren we al de resultaten naar de vervaardiger.

Nu, een jaar verder, bevinden we ons in de laatste fase, namelijk het verkrijgen van een officiële goedkeuring van de producent, die onze klant meer dan 50% besparingen zal opleveren op de smering van zijn machines.»

Vruchtbare samenwerking voor alle partijen
Dankzij hun expertise kunnen de twee distributeurs hun klanten technische begeleiding en ondersteuning aanbieden. Zo groeien en denken ze steeds met de klant mee. Deze dienst met toegevoegde waarde wordt door hun trouwe klanten erg gewaardeerd en resulteert in zeer positieve resultaten. Het is dankzij deze samenwerking dat Shell weet te groeien op een krimpende markt (afgelopen jaar -3% in België).

Paul de Heij besluit: «Met La Maison du Moteur en de Vlaamse Oliecentrale zijn we erin geslaagd om een samenwerking aan te gaan die voldoet aan de eisen van de markt.

Een samenwerking die de kracht van het merk van de wereldwijde marktleider combineert met de sterke punten van lokale bedrijven die service- en klantgericht zijn. Dit alles in het voordeel van uw industriële uitrustingen.» << (foto's: Shell)

Meer informatie:
Vlaamse Oliecentrale - Lierseweg 310 - 2200 Herentals
Tel : 014/21.89.27 - www.v-o-c.be - info@v-o-c.be

La Maison du Moteur - Quai de Coronmeuse 63 - 4000 Liège
Tel : 04/227.19.77 - www.mdmlub.com - infolub@mdmpower.com

Vraag snel méér informatie via de Direct Contact-service van Engineeringnet

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Verbeterde membranen voor blauwe energie

Met positief en negatief geladen zoutionen in rivier- en zeewater kun je energie opwekken via speciale membranen. TU Eindhoven ontwikkelde technologie om dit proces te verbeteren.

Betonprinters en metselrobots: opmars van automatisering in bouw - artikel

Op Kamp C in Westerlo heeft de grootste 3D-betonprinter van Europa vorig jaar in één stuk een volledig huis met verdieping geprint. Dat was een wereldprimeur.

CTG lanceert zomerklassen om IT basiskennis bij te brengen

IT-dienstenleverancier CTG lanceert zomerklassen om alle werknemers (van HR-verantwoordelijke tot boekhouder) basisvaardigheden aan te leren om IT-systemen en softwareprogramma’s te testen.

Trends in de maakindustrie in kaart gebracht

Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots, en Carine Lucas van technologiefederatie Agoria nemen de belangrijkste digitale trends binnen de maakindustrie onder de loep.

Nieuwe investering versnelt test voor vroege kankerdiagnose

De Nederlandse WUR spin-off Surfix ontvangt 8,5 miljoen euro voor de ontwikkeling van nanocoatings voor biosensoren die buiten het lichaam biologisch materiaal kunnen meten.

Vlaanderen onderzoekt uitrol Hyperloop netwerk

Onze Vlaamse industrie en universiteiten kunnen hier mee koploper zijn. Daarom heeft minister Crevits de opdracht gegeven aan VIL om te onderzoeken wat de mogelijkheden in Vlaanderen zijn.

Toegang op maat met modulair heksysteem

Elke toepassing stelt andere eisen aan het veiligheidsconcept. De keuze varieert dan ook. Denk bijvoorbeeld aan het beveiligen van gevarenzones met veilig­heids­heksys­temen.

Basware behaalt ISO 9001:2015-certificering

Het Basware quality management system is gecertificeerd volgens de ISO 9001:2015-norm, de meest algemeen erkende internationale norm voor kwaliteitsmanagement.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners