Een uitzonderlijk overhauling-project: de Mercator - artikel

Maintenance 6/06/2016 14:34:55

De statige Mercator die de bezoekers van Oostende verwelkomt, staat sinds eind september op de site van scheepswerf IDP. Bedoeling is het opleidingsschip van 1932 ingrijpend te renoveren.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vlieg samen met Ultimo in de cloud en win een drone

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

47ste Hogere Cursus Akoestiek

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 21/09/2020 tot 8/02/2021

Energiedelen en Energiegemeenschappen

Thor Centrale Genk

dinsdag 22 september 2020

Robot and machine become one

B&R Webinar

dinsdag 22 september 2020

IoT World / MtoM

Paris Expo Porte de Versailles

van 23/09/2020 tot 24/09/2020

Geautomatiseerde logistiek in productie - live demo

Sirris - Hasselt

woensdag 23 september 2020

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Keuze van de redactie

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

(7/9) Poco Loco investeert 45 miljoen in bijkomende productiefaciliteit

(4/9) Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer blikvangers

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Eerst werd de Mercator drooggezet op dezelfde manier als alle andere schepen. Een groot stalen plateau (brugdek) met een grote kar zakt onder water, het schip vaart erop. Het plateau wordt vervolgens door middel van twintig lieren naar boven gehesen en naar de scheepswerf in Oostende getakeld.

Algemeen Directeur Philippe De Vestele: «De eerste ingreep aan de Mercator bestond uit het verwijderen van de masten, een klus die we met behulp van kranen klaarden. We hadden ze al in 2008 volledig hersteld, dus hoefde er verder niks aan te gebeuren. We hebben ervoor gekozen de romp te hydroblasten: een techniek waarbij verf via ultrahoge druk van 2.200 bar wordt verwijderd. We kiezen deze oplossing omdat zandstralen teveel stof zou opleveren, met als gevolg dat we het hele schip zouden moeten inkapselen om aan de milieuwetgeving te voldoen.

Eenmaal de verf is verwijderd, wordt de Mercator naar onze loods getransporteerd, waar de romp en het dek een primerlaag krijgt. Op die manier vermijden we dat er roestvorming aan de goede delen zou optreden. Vervolgens zullen we het volledige karkas op schade inspecteren. Alle staalplaten die door corrosie te dun zijn geworden, worden vervangen. Idem dito voor de houten dekken die aan het rotten zijn: die worden volledig vernieuwd.»

Niet evident
«Het herstellen van de romp is trouwens geen evidente opdracht, aangezien we de historische waarde van het schip moeten respecteren. Vandaar dat we op sommige plaatsen moeten klinken in plaats van te lassen, en dat is een techniek die maar weinig technici nog onder de knie hebben. Tenslotte zullen we het volledige schip van een laag glasvezelversterkte verf voorzien.»

Binnenin de Mercator worden ook alle HVAC-voorzieningen vernieuwd: verwarming en luchtdroging.Tevens zal IDP instaan voor de vervanging van alle leidingen voor het verpompen en veilig houden van het schip, alsook de water- en brandstoftanks. Aan de motoren moet niet worden gesleuteld, aangezien een groep vrijwilligers dit voor zijn rekening neemt. De Vestele: «Het schip bevat een 6-cilinder Burmeister & Wain motor van 500 pK, bij Cockeril gebouwd!: wereldwijd zijn er nog maar twee exemplaren van deze motor die functioneren. Eén keer per maand starten enkele liefhebbers de motor op om te zien of alles nog werkt. Zij zijn ook diegene die nu een ‘groot onderhoud’ aan de Burmeister zullen doorvoeren.»
 
Omdat de schrijnwerkerij van de binneninrichting eveneens voer voor specialisten is (gezien het historische karakter), wordt ook deze klus aan een expert uitbesteed. Tenslotte zijn er nog enkele kleinere reparatiewerken, zoals het vernieuwen van een aantal luchthappers, het nakijken van de patrijspoort, de uitvoering van kleine staalwerken op het dek,...

Wanneer het schip opnieuw in het Mercatordok in Oostende zal liggen, is nog niet duidelijk aangezien de omvang van het staalwerk (romp en dekken) moeilijk in te schatten valt. De Vestele: «Wanneer de expertises zijn uitgevoerd, zullen we meer duidelijkheid hebben. Maar we hopen toch om de Mercator in de loop van volgende zomer helemaal opgefrist te krijgen.»



Hydroblasten als milieuvriendelijke techniek
Het was MIC in Lier - Marine & Industrial Cleaning Services - dat instond voor het verwijderen van de oude coatings en verflagen. Het bedrijf, al 45 jaar gespecialiseerd in industriële, chemische, mechanische en scheepsreinigingen, maakte daarbij gebruik van een milieuvriendelijk alternatief voor grit- en zandstralen: hydroblasten.

Hierbij worden de oude lagen op de romp en de dekken onder een ultra hoge druk van 2.500 tot 3.000 bar gestript.Het klassieke gritstralen produceert enorm veel afval, waardoor emissies naar de omgeving onvermijdelijk zijn. Met hydroblasten is dat dat veel minder het geval: in vergelijking met traditioneel zand- of gritstralen wordt er tot 95% minder afval gegenereerd.

«Al onze operators zijn SIR- en VCA-gecertificeerd, een garantie voor kwalitatief en veilig werk», aldus MIC. Na de ultra hoge drukreiniging wordt er een conserveringslaag aangebracht. << (foto's: Rudy Laforce)
door Els Jonckheere, Maintenance Magazine

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Wordt Einstein Telescope opgenomen Europese research roadmap?

Gesteund door Nederland, België, Polen en Spanje heeft Italië een aanvraag ingediend om de Einstein Telescope op te nemen in een Europese routekaart voor grote onderzoeksinfrastructuren.

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Watson-Marlow lanceert nieuwe Certa Plus sinusoïdale pomp

Deze nieuwe pomp is een duurzame en energiezuinigere oplossing voor shear-gevoelige, stroperige farmaceutische producten en nu al de beste in zijn klasse.

Nieuwe reactor maakt waterstofproductie goedkoper en duurzamer

Waterstof wordt een belangrijke energiedrager in de toekomstige circulaire economie. Daarom werkt TU Eindhoven aan een chemische reactor om duurzamere waterstof te maken.

Grensoverschrijdend multi-event in 3D Manufacturing-wereld

Vier organisaties uit de Benelux hebben het plan gesmeed om een nieuw concept in de 3D-productie aan de wereld voor te stellen: een week onderdompeling in de wereld van 3D-manufacturing.

Zonneauto als accu op wielen: ‘altijd en overal stroom’

Een vers kopje koffie tijdens het wildkamperen? Geen probleem! Stopcontacten zijn niet meer nodig als je een zonneauto hebt. Dat bewees het Solar Team Eindhoven met dit nieuwe model.

Regio’s presenteren duurzame toekomstvisie voor chemiesector

Vlaanderen, Nederland en Noordrijn-Westfalen presenteren trilaterale chemiestrategie, die inzet op innovatie en infrastructuur voor succesvolle energie- en klimaattransitie.

IP67 Profinet switches van Helmholz

Budé Innovative Solutions heeft een unieke machine gebouwd voor in de ijsindustrie. Omdat ze veel technologie op een kleine footprint moeten integreren is er gekozen om de PROFINET deelnemers, die via M12 techniek worden aangesloten op de IP67 managed PROFINET switches van Helmholz en door de PI organisatie zijn gecertificeerd.

Partners