Exit kloppend hart van onderhoudsberoep? - column

Columns & Blogs 4/08/2016 10:03:09

Het gaat snel in de wereld van de 'slimme' productie. De hamvraag voor maintenance is dan: «Is de onderhoudsafdeling hierbij gebaat?»

Lees hieronder verder   
Verwant

Overmacht en corona - column

Slimmer automatiseren in industrie met AI-gestuurde robots - column

Coronamaatregelen en privacy - column

‘The 7 Transformations Experience’ - column

Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

Telewerk in coronatijden - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Analyse van het machinepark

online seminarie: datagestuurde optimalisering van bediening en onderhoud

donderdag 29 april 2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(15/4) Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge

(14/4) Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd

(13/4) Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

(12/4) BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Ongetwijfeld wel, althans tegen de achtergrond van de onafwendbare evolutie naar steeds meer automatisering.

Maar tegelijkertijd betekent het dat de maintenancemanager méér moet waarmaken, met minder budget en een team met andere technische competenties.

Helaas is het vandaag al een realiteit: minder budget en mankracht om hetzelfde of zelfs méér te doen dan een tiental jaar geleden, zeg maar voor de crisis. In de vakliteratuur las ik onlangs dat de budgetten weer terug zijn van weggeweest. «Maar anders», liet een technisch manager van ENGIE in Nederland optekenen in het vakblad iMaintain.

«Het volume van het onderhoudswerk is niet meer zo groot als voorheen, en zal dat ook nooit meer worden.» Ondanks een snel seniel wordend installatie- en machinepark is «onder druk van de crisis de afgelopen jaren het mes gezet in veel werkpakketten voor onderhoud.»

Vanuit dat oogpunt is nieuwe 'smart' technologie een zegen. Omdat het de overblijvers de nodige slimme tools aanreikt om ondanks alles hun installaties fit te houden. De schaduwzijde - want die is er bij elke nieuwe ontwikkeling - is dat de competenties moeten volgen. En laat het nu net steeds maar moeilijker worden mensen met het juiste kennisprofiel te vinden.

Dat is meteen een discussie die vandaag klaarblijkelijk niemand (al) wil voeren: Industrie 4.0, 'smart' zus en zo, of hoe je het ook wil noemen, gaat over méér automatisering die onvermijdelijk zal gepaard gaan met minder jobs. Wat er aan banen bijkomt, zal een hoger technologisch gehalte hebben.

Daardoor zullen heel wat 'gewone' technische functies voor de bijl gaan, wegens 'niet de juiste competenties'. Ook 3D-printing, de wonderoplossing die de massaproductie gaat terughalen uit de lageloonlanden, is in hetzelfde bedje ziek: amper nieuwe banen, en quasi allemaal hightech.

Wie dat alvast zéér goed begrepen heeft, zijn de multinationals. Bij de aankondiging in een testopstelling met cobots - collaboratieve robots die samenwerken met mensen - in één van zijn Duitse autofabrieken, legde de directie van Audi iets te nadrukkelijk het accent op de boodschap: «De mens is en blijft onvervangbaar in onze fabrieken.»

Een uitspraak die overduidelijk bedoeld was om de bonden gerust te stellen. Intussen had Audi de hele omkadering voor het duo mens/cobot al wel netjes uitgewerkt, en zelfs de nodige contracten afgesloten met de verzekeraars.

In Nederland dook enkele maanden geleden het eerste interimkantoor op dat robots detacheert naar de werkvloer. «Inclusief ervaren operator en met 30 dagen opzeg voor het koppel.» Ze hebben er al vijf geplaatst...

Dat Toyota in één van zijn plants industrierobotten aan de deur zet, wordt door velen dan weer als een positieve wending ervaren. «Een triomf voor het vakmanschap!» Helaas er zit veel ruis op dat signaal: de doorontwikkeling van de huidige industrierobot is niet iets waar de ontwikkelaars reikhalzend naar uitkijken.

Zij leggen hun eieren in de mand van de collaboratieve robots die werkstations moeten vormen met goed geschoolde operators. Met de nadruk op een nog hogere productiviteit en méér flexibiliteit, iets wat de klassieke robot niet te bieden heeft, maar de nieuwe constellatie mens-cobot/machine wel. Want het zal niet langer om 'zwaar werk' gaan...

Nooit is de drive naar steeds méér automatisering zo groot geweest als vandaag. Ook in de productie, waar in de zero default 'smart' fabriek de machines onderling het werk zullen verdelen, en aan een robot of smeersysteem laten weten dat ze een lekje olie nodig hebben.

Toekomstmuziek? SKF heeft nu al draadloos communicerende lagers die meteen ook continu de conditie van de hen omgevende machine of installatie monitoren. «We willen ons Insight-programma bovendien koppelen aan een smeersysteem om op het juiste ogenblik met de juiste hoeveelheid na te smeren.

Automatisch, manloos en zonder productieverlies», is de betrachting van de ontwikkelaars in Nieuwegein. Daar gaan alvast de smeerrondes, die eeuwenlang het kloppende hart van het onderhoudsberoep waren... <<
Bert Belmans, hoofdredacteur Maintenance Magazine

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Data leiden naar DNA verspaningsproces - artikel

Eind vorig jaar organiseerde Sirris een masterclass rond het potentieel van datagebruik in de verspaning in het kader van Machining 4.0. Tom Jacobs van Sirris legt uit.

Logflow neemt intrek op O-Forty-site

Het bedrijf heeft onlangs het nieuwe hoofdkantoor op de O-Forty-site in Oostkamp in gebruik genomen. Met de investering gaat een prijskaartje van 6,5 miljoen euro gepaard.

Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

D-CRBN, gegroeid uit de onderzoeksgroep PLASMANT van de UAntwerpen, splitst schadelijke CO2-moleculen op, om er onder meer biobrandstoffen en polymeren mee te maken.

Bosch Rexroth wint de Hermes Award 2021

De Hermes Award werd gisteren uitgereikt tijdens de Hannover Messe Digital Edition. Bosch Rexroth won met hun elektrische actuator die proceskleppen onder water kan aansturen.

On-demand 3D-printen nog niet vanzelfsprekend - artikel

Toen begin vorig jaar door de coronapandemie aanvoerlijnen vanuit het Verre Oosten stilvielen, kwam additive manufacturing in veel directiekamers op de agenda. Is 3D-printen een oplossing?

Promovendus ontwikkelt slimme ramen voor glastuinbouw

Omdat de hoeveelheid invallend licht zelfs in hightech kassen nog steeds erg lastig blijkt te regelen, ontwikkelde Gilles Timmermans ‘slimme ramen’ met een fluorescerende kleurstof.

BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

BYD gaat al zijn volledig elektrische personenauto’s leveren met de ultraveilige bladbatterijen van het merk dat de spijkerpenetratietest als teststandaard aangenomen.

Intracto Group gaat internationale tour op met overname Orangedotcom

Intracto Group versterkt zich met het Amsterdamse digital marketing agency Orangedotcom, waar een team van 30 digitale experts zich richt op het realiseren van digitale groei van klanten.

Typhoon heeft eigen 'DOME' in gebruik genomen

Dit nieuwe gebouw is een hoge opslaglocatie ingericht met rolbruggen en voldoende plaatsen voor stockage en laden en lossen. Het gebouw, op een oppervlakte van 1.200 m², is 14.5 meter hoog. Het dak is uitgevoerd in doorzichtige folie waardoor er overdag geen extra verlichting nodig is. Er kunnen ook elektrische wagens opgeladen worden. >>

Partners