Veel onderhoudsdiensten missen complete onderhoudsstuklijsten - column

Columns & Blogs 12/08/2016 8:46:47

In deze tijden zouden wij beter niet spreken over bommen. Een recente ervaring gaf mij aanleiding om toch te schrijven over incomplete en daarmee doelloze bommen: Bills of Materials.

Lees hieronder verder   
Verwant

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

Green Deal en de circulaire economie - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Stel: u wenst fietsen te fabriceren. U heeft installaties en gereedschappen nodig, en mensen om de installaties te bedienen. En wat u ook nodig heeft is een stuklijst.

Per type fiets vermeldt de stuklijst welke onderdelen u nodig heeft om 1 fiets te maken. En per onderdeel ook hoeveel er in 1 fiets gemonteerd gaan worden. Wij denken bijvoorbeeld aan twee wielen.

En aan 1 zadel. Denk bij een fiets aan 250 tot 1.000 componenten, afhankelijk of u deels reeds geassembleerde onderdelen inkoopt, of werkelijk alles zelf wenst op te bouwen. En ook afhankelijk van hoe complex uw te fabriceren fiets is.

Zonder stuklijst is het vrijwel onmogelijk een product te vervaardigen, want je weet niet welke onderdelen je moet inkopen. Geen wonder dat in informatiesystemen van een bedrijf een belangrijke plek is ingeruimd voor de productstuklijsten. En deze stuklijsten worden goed bewaakt, en up to date, juist, en compleet gehouden.

Kijk nu eens naar het onderhoud van een fiets. U zult tot de conclusie komen dat de meeste componenten voor het onderhoud van een fiets niet echt relevant zijn. Remblokken, verlichting, ketting, banden: ja. Zadel, frame, stuur: neen. Indien u een FMECA zou uitvoeren komt u waarschijnlijk op 20 tot 30 onderdelen die onderhoudsaandacht nodig hebben, en waarvan u misschien besluit om er een aantal op voorraad te nemen. Kortom: de stuklijst voor onderhoud omvat een fractie van de componenten die op de productiestuklijst staan.

Nu de realiteit: veel onderhoudsdiensten beschikken niet over complete onderhoudsstuklijsten. Veel geld is besteed aan de implementatie van onderhoudssoftware, maar de stuklijsten zijn angstwekkend leeg.

Wat we voor de productiestuklijst als onacceptabel zouden beschouwen, is voor onderhoud bijna een common practice: het vullen van stuklijsten is veel werk, en dus duur, en dus krijgen medewerkers de opdracht om de stuklijsten geleidelijk te vullen tijdens hun gewone werk. Dat kan er wel bij gedaan worden...

Duizend bommen en granaten! Het lijkt wel of het de bedrijfsleiding niet kan bommen dat werkvoorbereiders en techniekers een van hun belangrijkste gereedschappen moeten missen. Aha: het woord BOM is gevallen. Weet dat de stuklijst in goed Nederlands meestal BoM wordt genoemd: de Bill of Materials. Ik droom van effectieve BoM'en.

Een werkvoorbereider weet aan welke installatie gewerkt gaat worden, en welk werk gedaan moet worden. Prachtig als hij in het systeem kan opzoeken welke artikelen bij die installatie behoren.

Een lijst, een BoM, waaruit hij efficiënt zijn keuze kan maken, en waarmee hij als door een wonder meteen en zonder tijdverlies de benodigde reserveringen/bestellingen kan maken. Hoe anders is het vaak.

De werkvoorbereider heeft geen BoM. Hij heeft misschien een exploded view, en mag van daaruit zijn selecties doen, en de artikelen opzoeken in de magazijnmodule van zijn onderhoudssoftware.

Of hij heeft leveranciersdocumentatie, en mag van daaruit raden hoe de verschillende componenten in het eigen bedrijf genoemd worden en gecodeerd zijn. Dat alles leidt tot tijdverlies.

Nog een droom: er is een storing. De monteur weet aan welk installatiedeel hij werkt. Hij kijkt op zijn iPad/PDA en zoomt in op de betreffende BoM. Daarop staan de artikelen, en ook de beschikbare aantallen en zelfs de lokatie in het magazijn.

De nachtmerrie is: de monteur demonteert een onderdeel en gaat zoeken in het magazijn naar dat onderdeel of iets dat er op lijkt. Langere (of terugkerende) productiestilstanden en zelfs calamiteiten kunnen hiervan het gevolg zijn.

Zonder kwalitatief goede BoM's is de productiviteit in Onderhoud te laag en bestaat er een verhoogd risico voor productieverliezen en calamiteiten. Hopelijk legt dit alles geen bom onder uw vertrouwen dat alles vanzelf goed komt... <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Colt Technology Services en KevlinX bundelen krachten

De eerste locatie die met het Colt IQ Network wordt verbonden is de grootschalige Data Centre Campus van KevlinX in Brussel, waarvan de livegang gepland staat voor eind 2021.

Altair heeft M-Base overgenomen

Altair, de leverancier van software voor productontwerp, high-performance computing (HPC) en data-analyses, neemt M-Base Engineering + Software GmbH over.

Autobouwer ontwikkelt lichte voertuigen dankzij ruimtevaarttechnologie

Jaguar Land Rover neemt deel aan een uniek onderzoek naar de geschiktheid van geavanceerde, lichtgewicht metalen en composieten voor toepassing in toekomstige voertuigen.

Radar is de betere ultrasoon

VEGA heeft haar niveausensoren portfolio aangevuld met een nieuwe serie radarinstrumenten voor standaard meetapplicaties en prijsgevoelige toepassingen.

Data opslaan op een dun draadje bijna mogelijk

Radboud Universiteit en Rijksuniversiteit Groningen zijn een stap verder in het ontwikkelen van een nieuwe technologie, waarbij informatie weggeschreven wordt op een keten van moleculen.

Stoom in uw bedrijf - artikel

Een stoominstallatie bestaat uit vier grotere gehelen: stoomproductie, stoomdistributie, stoomverbruikers en condensaatafvoer. Elk deel heeft een invloed op het totaalrendement.

Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

Onderzoekers van UHasselt, Swansea University en de Universiteit van Dresden hebben grote stappen gezet in de ontwikkeling van infraroodsensoren uit goedkope, printbare elektronica.

10e editie solarvakbeurs InterSolution 2021 gaat door

Op 27 en 28 januari vindt de tiende editie plaats van Intersolution, een netwerk- en vakbeurs voor zonne-energie. De belangrijkste specialisten uit de branche worden samengebracht.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners