Veel onderhoudsdiensten missen complete onderhoudsstuklijsten - column

Columns & Blogs 12/08/2016 8:46:47

In deze tijden zouden wij beter niet spreken over bommen. Een recente ervaring gaf mij aanleiding om toch te schrijven over incomplete en daarmee doelloze bommen: Bills of Materials.

Lees hieronder verder   
Verwant

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

Gebrekkige elektriciteit - column

Green Deal en de circulaire economie - column

Robotgebruikers kunnen profiteren van kunstmatige intelligentie

Een windturbine achter uw bedrijf ? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

47ste Hogere Cursus Akoestiek

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 21/09/2020 tot 8/02/2021

Energiedelen en Energiegemeenschappen

Thor Centrale Genk

dinsdag 22 september 2020

Robot and machine become one

B&R Webinar

dinsdag 22 september 2020

IoT World / MtoM

Paris Expo Porte de Versailles

van 23/09/2020 tot 24/09/2020

Geautomatiseerde logistiek in productie - live demo

Sirris - Hasselt

woensdag 23 september 2020

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Keuze van de redactie

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

(7/9) Poco Loco investeert 45 miljoen in bijkomende productiefaciliteit

(4/9) Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Stel: u wenst fietsen te fabriceren. U heeft installaties en gereedschappen nodig, en mensen om de installaties te bedienen. En wat u ook nodig heeft is een stuklijst.

Per type fiets vermeldt de stuklijst welke onderdelen u nodig heeft om 1 fiets te maken. En per onderdeel ook hoeveel er in 1 fiets gemonteerd gaan worden. Wij denken bijvoorbeeld aan twee wielen.

En aan 1 zadel. Denk bij een fiets aan 250 tot 1.000 componenten, afhankelijk of u deels reeds geassembleerde onderdelen inkoopt, of werkelijk alles zelf wenst op te bouwen. En ook afhankelijk van hoe complex uw te fabriceren fiets is.

Zonder stuklijst is het vrijwel onmogelijk een product te vervaardigen, want je weet niet welke onderdelen je moet inkopen. Geen wonder dat in informatiesystemen van een bedrijf een belangrijke plek is ingeruimd voor de productstuklijsten. En deze stuklijsten worden goed bewaakt, en up to date, juist, en compleet gehouden.

Kijk nu eens naar het onderhoud van een fiets. U zult tot de conclusie komen dat de meeste componenten voor het onderhoud van een fiets niet echt relevant zijn. Remblokken, verlichting, ketting, banden: ja. Zadel, frame, stuur: neen. Indien u een FMECA zou uitvoeren komt u waarschijnlijk op 20 tot 30 onderdelen die onderhoudsaandacht nodig hebben, en waarvan u misschien besluit om er een aantal op voorraad te nemen. Kortom: de stuklijst voor onderhoud omvat een fractie van de componenten die op de productiestuklijst staan.

Nu de realiteit: veel onderhoudsdiensten beschikken niet over complete onderhoudsstuklijsten. Veel geld is besteed aan de implementatie van onderhoudssoftware, maar de stuklijsten zijn angstwekkend leeg.

Wat we voor de productiestuklijst als onacceptabel zouden beschouwen, is voor onderhoud bijna een common practice: het vullen van stuklijsten is veel werk, en dus duur, en dus krijgen medewerkers de opdracht om de stuklijsten geleidelijk te vullen tijdens hun gewone werk. Dat kan er wel bij gedaan worden...

Duizend bommen en granaten! Het lijkt wel of het de bedrijfsleiding niet kan bommen dat werkvoorbereiders en techniekers een van hun belangrijkste gereedschappen moeten missen. Aha: het woord BOM is gevallen. Weet dat de stuklijst in goed Nederlands meestal BoM wordt genoemd: de Bill of Materials. Ik droom van effectieve BoM'en.

Een werkvoorbereider weet aan welke installatie gewerkt gaat worden, en welk werk gedaan moet worden. Prachtig als hij in het systeem kan opzoeken welke artikelen bij die installatie behoren.

Een lijst, een BoM, waaruit hij efficiënt zijn keuze kan maken, en waarmee hij als door een wonder meteen en zonder tijdverlies de benodigde reserveringen/bestellingen kan maken. Hoe anders is het vaak.

De werkvoorbereider heeft geen BoM. Hij heeft misschien een exploded view, en mag van daaruit zijn selecties doen, en de artikelen opzoeken in de magazijnmodule van zijn onderhoudssoftware.

Of hij heeft leveranciersdocumentatie, en mag van daaruit raden hoe de verschillende componenten in het eigen bedrijf genoemd worden en gecodeerd zijn. Dat alles leidt tot tijdverlies.

Nog een droom: er is een storing. De monteur weet aan welk installatiedeel hij werkt. Hij kijkt op zijn iPad/PDA en zoomt in op de betreffende BoM. Daarop staan de artikelen, en ook de beschikbare aantallen en zelfs de lokatie in het magazijn.

De nachtmerrie is: de monteur demonteert een onderdeel en gaat zoeken in het magazijn naar dat onderdeel of iets dat er op lijkt. Langere (of terugkerende) productiestilstanden en zelfs calamiteiten kunnen hiervan het gevolg zijn.

Zonder kwalitatief goede BoM's is de productiviteit in Onderhoud te laag en bestaat er een verhoogd risico voor productieverliezen en calamiteiten. Hopelijk legt dit alles geen bom onder uw vertrouwen dat alles vanzelf goed komt... <<

Eric Rensen van BraintainEr adviseert organisaties waarvoor techniek belangrijk is. Hij is gespecialiseerd in onderhouds-management, asset management en productiviteits-verhoging. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Wordt Einstein Telescope opgenomen Europese research roadmap?

Gesteund door Nederland, België, Polen en Spanje heeft Italië een aanvraag ingediend om de Einstein Telescope op te nemen in een Europese routekaart voor grote onderzoeksinfrastructuren.

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Watson-Marlow lanceert nieuwe Certa Plus sinusoïdale pomp

Deze nieuwe pomp is een duurzame en energiezuinigere oplossing voor shear-gevoelige, stroperige farmaceutische producten en nu al de beste in zijn klasse.

Nieuwe reactor maakt waterstofproductie goedkoper en duurzamer

Waterstof wordt een belangrijke energiedrager in de toekomstige circulaire economie. Daarom werkt TU Eindhoven aan een chemische reactor om duurzamere waterstof te maken.

Grensoverschrijdend multi-event in 3D Manufacturing-wereld

Vier organisaties uit de Benelux hebben het plan gesmeed om een nieuw concept in de 3D-productie aan de wereld voor te stellen: een week onderdompeling in de wereld van 3D-manufacturing.

Zonneauto als accu op wielen: ‘altijd en overal stroom’

Een vers kopje koffie tijdens het wildkamperen? Geen probleem! Stopcontacten zijn niet meer nodig als je een zonneauto hebt. Dat bewees het Solar Team Eindhoven met dit nieuwe model.

Regio’s presenteren duurzame toekomstvisie voor chemiesector

Vlaanderen, Nederland en Noordrijn-Westfalen presenteren trilaterale chemiestrategie, die inzet op innovatie en infrastructuur voor succesvolle energie- en klimaattransitie.

IP67 Profinet switches van Helmholz

Budé Innovative Solutions heeft een unieke machine gebouwd voor in de ijsindustrie. Omdat ze veel technologie op een kleine footprint moeten integreren is er gekozen om de PROFINET deelnemers, die via M12 techniek worden aangesloten op de IP67 managed PROFINET switches van Helmholz en door de PI organisatie zijn gecertificeerd.

Partners