#Caterpillar: alweer zwaar banenverlies - column

Columns & Blogs 2/11/2016 9:54:44

Ongetwijfeld schrok u ook van de recente aankondiging van de sluiting van Caterpillar in Gosselies. 2.200 rechtstreekse en naar schatting 5.000 indirecte banen gaan verloren.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Analyse van het machinepark

online seminarie: datagestuurde optimalisering van bediening en onderhoud

donderdag 29 april 2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(15/4) Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge

(14/4) Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd

(13/4) Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

(12/4) BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Dit is niet de enige economische impact. Door de sluiting gaat ook veel industriële know-how verloren, zowel bij de onderneming zelf, maar ook bij de vele toeleveranciers.

Jammer genoeg is Caterpillar het zoveelste industrieel bedrijf in de voorbije jaren dat zijn deuren sluit in België. Hoewel het nieuws hard aankomt, konden we de bui al zien hangen toen het bedrijf in 2015 al aankondigde wereldwijd 10.000 banen te schrappen.

Sinds 2008 zien veel bedrijven orders teruglopen en zijn ze genoodzaakt te herstructureren. Daarbij komt een Belgische vestiging snel op de shortlist. Hoge loonkosten, hoge belastingen, enz… U kent de argumenten onderhand wel. De vraag is: wat kunnen we er aan doen?

Onderhoud kan het verschil maken
In feite is het antwoord simpel: we moeten veel productiever zijn. Onderhoud kan hier in belangrijke mate toe bijdragen. Om concurrerend te blijven in de wereldeconomie moeten Belgische bedrijven de capaciteit van het sterk geautomatiseerd machinepark maximaal benutten om de productiekost per eenheid te minimaliseren.

Toenmalig maintenance manager Pasquale Sinapi toonde bij Caterpilar in 2007 toonde hoe het moet: met een vurig enthousiasme zorgde hij voor een ware cultuuromslag op de productievloer: onderhoud en productie werden volwaardige partners.

Ondersteund door de expertise van de centrale onderhoudsdienst, werkten de decentrale onderhoudsploegen en machine-operatoren samen aan een continue verbetering van de beschikbaarheid van machines en installaties.

Deze aanpak legde Caterpillar Belgium geen windeieren: tussen 2003 en 2007 steeg de technische beschikbaarheid met 4,5% en het globale rendement van het productieapparaat met 14%. Het hogere rendement betekende ook een lagere kost per geproduceerde eenheid. Toen kwam 2008. Bij krimpende markten is het veel moeilijker om de overall kostenefficiëntie vast te houden en geldt uiteindelijk survival of the fittest...

Hoe moet het verder?
Is het gemakkelijk om met een Belgische site concurrentieel te zijn in de huidige globale economie? Nee. Is dit onrealistisch? Zeker niet. We hebben hier namelijk een belangrijke troef: een nog steeds aantrekkelijk industrieel weefsel dankzij een zeer lange industriële geschiedenis.

Als investeerder wil je immers ook de risico’s van een industrieel project onder controle houden: veiligheid, milieu, respect voor intellectual property, leverbetrouwbaarheid, time-to-market, flexibiliteit, …

Allemaal dingen waar onze ervaren engineering en technische afdelingen in grote mate kunnen toe bijdragen. In een productie-omgeving met intelligente robots, internet of things en big data analyse worden de technici en ingenieurs trouwens nog belangrijker voor een geslaagd industrieel project.

Onheilsprofeten zeggen industrie geen toekomst meer heeft in België. Ik denk dat het anders kan. Maar dan moeten we dringend ons huiswerk maken: de overheid moet investeren in betaalbare loonkosten, scholen moeten investeren in technische opleidingen op hoog niveau, en de bedrijven moeten investeren in de modernisering van het productieapparaat. Is er een alternatief? << (foto: BEMAS)
door Maintenance Evangelist Wim Vancauwenberghe directeur van BEMAS

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Data leiden naar DNA verspaningsproces - artikel

Eind vorig jaar organiseerde Sirris een masterclass rond het potentieel van datagebruik in de verspaning in het kader van Machining 4.0. Tom Jacobs van Sirris legt uit.

Logflow neemt intrek op O-Forty-site

Het bedrijf heeft onlangs het nieuwe hoofdkantoor op de O-Forty-site in Oostkamp in gebruik genomen. Met de investering gaat een prijskaartje van 6,5 miljoen euro gepaard.

Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2

D-CRBN, gegroeid uit de onderzoeksgroep PLASMANT van de UAntwerpen, splitst schadelijke CO2-moleculen op, om er onder meer biobrandstoffen en polymeren mee te maken.

Bosch Rexroth wint de Hermes Award 2021

De Hermes Award werd gisteren uitgereikt tijdens de Hannover Messe Digital Edition. Bosch Rexroth won met hun elektrische actuator die proceskleppen onder water kan aansturen.

On-demand 3D-printen nog niet vanzelfsprekend - artikel

Toen begin vorig jaar door de coronapandemie aanvoerlijnen vanuit het Verre Oosten stilvielen, kwam additive manufacturing in veel directiekamers op de agenda. Is 3D-printen een oplossing?

Promovendus ontwikkelt slimme ramen voor glastuinbouw

Omdat de hoeveelheid invallend licht zelfs in hightech kassen nog steeds erg lastig blijkt te regelen, ontwikkelde Gilles Timmermans ‘slimme ramen’ met een fluorescerende kleurstof.

BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

BYD gaat al zijn volledig elektrische personenauto’s leveren met de ultraveilige bladbatterijen van het merk dat de spijkerpenetratietest als teststandaard aangenomen.

Intracto Group gaat internationale tour op met overname Orangedotcom

Intracto Group versterkt zich met het Amsterdamse digital marketing agency Orangedotcom, waar een team van 30 digitale experts zich richt op het realiseren van digitale groei van klanten.

Typhoon heeft eigen 'DOME' in gebruik genomen

Dit nieuwe gebouw is een hoge opslaglocatie ingericht met rolbruggen en voldoende plaatsen voor stockage en laden en lossen. Het gebouw, op een oppervlakte van 1.200 m², is 14.5 meter hoog. Het dak is uitgevoerd in doorzichtige folie waardoor er overdag geen extra verlichting nodig is. Er kunnen ook elektrische wagens opgeladen worden. >>

Partners