AVT ontwikkelt technologie voor onderhoud ITER-kernfusiereactor

AVT Europe uit Essen is erin geslaagd een contract binnen te halen voor het leveren van AGV's voor het onderhoud van de ITER-kernfusiereactor in het Franse Cadarache.

Trefwoorden: #AGV's, #AVT Europe, #container, #ITER-kernfusiereactor, #onderhoud

Lees verder

maint_art

Download het artikel in

ENGINEERINGNET.BE - Dat leveren aan giga-engineeringprojecten zoals ITER of ESA niet het prerogatief is van grote ondernemingen en multinationals, is een boodschap die diverse economische stakeholders in België al geruime tijd uitdragen.

Het bewijs van «wie niet waagt, niet wint» werd onlangs nog maar eens geleverd: het 50-koppige engineeringbedrijf AVT uit Essen nabij de Nederlandse grens mag voortaan wereldwijd uitpakken met de referentie robottechnologie te zullen ontwikkelen voor het gigantische ITER-engineeringproject in Zuid-Frankrijk.

Fusion for Energy (F4E), de organisatie die instaat voor de Europese inbreng in de bouw van de ITER-kernfusiereactor, heeft namelijk het grootste contract ooit ondertekend voor wat betreft het op afstand manipuleren en transporteren - 'remote handling' in het vakjargon - van de fusiereactoronderdelen. Het gaat om een opdracht van niet minder 100 miljoen euro, te verdelen over een aantal leveranciers die zich een ad hoc consortium verenigd hebben.

Een opmerkelijke vaststelling: tussen multinationals met klinkende namen zoals Airbus, Cegelec, Vinci en Nuvia duikt de naam op van één enkel Belgisch bedrijf: AVT Europe, de KMO uit Essen die robuuste AGV's en geautomatiseerde grondvoertuigen bouwt die zeer zware lasten kunnen transporteren.


Radioactief gecontamineerde componenten worden in stralingsbestendige containers geladen. Het zijn deze containers die de Vlaamse AGV's zullen transporteren.

De opdracht voor de leden van het consortium slaat op het ontwikkelen van technologie om de fusiereactor van op afstand te onderhouden en te herstellen. Doordat bepaalde componenten tijdens hun werking blootgesteld zullen zijn aan radioactieve straling en opwille van de zeer beperkte bewegingsruimte in de reactorkamer zelf, is manueel onderhoud in situ onmogelijk.

Alle handelingen moeten dus van op afstand én zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen. Daarom worden alle onderdelen in afgeschermde containers geplaatst die van de reactorruimte naar de «Hot Cel» onderhouds- en opslagruimte vervoerd worden, doorheen verschillende gebouwen en over meerdere verdiepingen. Het zijn deze containers van 8,5 m x 3,7 m x 2,6 m en met een gewicht van zowat 100 ton, die op de door AVT nog te ontwikkelen AVG's zullen terechtkomen.

Voor het bedrijf uit Essen - 'Automatiseringen Van Thillo' - dat 15 jaar geleden van start ging met een AGV/robot die oprichter Luc Van Thillo bouwde voor zijn eigen kippenkwekerij, gaat het om een schitterende referentie: niet alleen neemt het deel aan een prestigeproject met internationale allures, de roboticatechnologie die het consortium voor ITER mag ontwikkelen zal model staan voor toekomstige projecten in de nieuwe markt van de fusietechnologie.

Of zoals projectmanager Carlo Damiani van opdrachtgever F4E het stelt: «Dit contract biedt bedrijven en laboratoria de ongeëvenaarde opportuniteit om knowhow en expertise in het onderhouden van fusiereactoren op te bouwen».

Het gaat overigens niet over het eerste referentieproject van AVT: het werkt bijvoorbeeld ook voor de CERN-deeltjesversneller.


(foto's: F4E, ITER)