Testopstellingen met schroefcompressoren bij De Lijn - artikel

Maintenance 7/03/2017 14:31:24

Sinds eind augustus 2016 heeft De Lijn Oost-Vlaanderen een nieuwe stelplaats in Sint-Niklaas in gebruik. Daarvoor werd een overheidsopdracht uitgeschreven.

Lees hieronder verder   
Verwant

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

Hoe u uw EAM-systeem het beste kunt promoten

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

EPLAN Online Forum 2020

Virtuele kennisdeling

woensdag 3 juni 2020

3D-printing in Business

Engie Fabricom - Zwijndrecht

donderdag 4 juni 2020

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 6/06/2020 tot 23/06/2020

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions: innovation

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Keuze van de redactie

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

(25/5) 75 miljoen euro Europese steun voor emissie­verlagingen ArcelorMittal

(25/5) Wereldprimeur: metaoppervlaklaser produceert eerste superchirale licht

(19/5) UAntwerpen maakt nieuwe database voor klimaatverandering op bodemniveau

(19/5) Logistieke sites duurzamer door smart microgrid-technologie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het project in kwestie omvat de bouw van drie stelplaatsen: Sint-Niklaas, Leuven en Hasselt. De Lijn werkt via overheidsopdrachten. Verschillende fabrikanten en leveranciers kunnen daarin meebieden met oog op de vrije marktwerking en de beste prijs-kwaliteitgarantie.

Na een intensieve selectie en beoordelingsprocedure, maakte De Lijn de keuze. «De compressoren van Atlas Copco voldeden het best aan onze eisen».

Verschillende functies
De compressoren worden strategisch ingezet op verschillende manieren. Zo werken bijvoorbeeld de remmen en de ophanging van de bus werken op perslucht. Lekken aan koppelingen in het interne circuit door schade en slijtage kunnen ontstaan. De inwendige compressor van de bus vangt dit op, zo zijn er geen problemen voor een veilige busrit.

Na een langere stilstand, zoals ’s nachts, kan een bus soms niet onmiddellijk vertrekken omdat dit circuit op te lage druk staat, waardoor de remmen automatisch blokkeren. Een persluchtaansluiting vangt dit probleem op en houdt de bus op druk.

Bovendien worden batterijen mee bijgeladen en wordt na koude nachten een halfuurtje voor vertrek de voorverwarming opgezet. Hierdoor staat de bus startklaar, zodat de chauffeur onmiddellijk kan vertrekken en stipt aan zijn dienst kan starten. De bus moet bovendien niet langdurig stationair draaien, wat de geluidshinder voor de omgeving aanzienlijk beperkt.

Ook in het onderhoudscentrum wordt met perslucht gewerkt: daar pompen de compressoren niet alleen de banden op, ze ondersteunen tevens het pneumatisch gereedschap. Ze blazen het stof weg en houden de bussen op druk. Ook verzorgen ze de vloeistofdistributie die nodig is voor het onderhoud van de bussen van perslucht, zoals koelvloeistof, motorolie en ruitensproeiervloeistof.

Vaak gaat het om gevaarlijkere stoffen, waar perslucht het meest geschikt voor is. Ten slotte blaast de perslucht het leidingwerk en de buswasmachine in de wasstraat droog.



Proefopstellingen
De Lijn werkt met twee types van compressoren. De schroefcompressoren hebben een hoger debiet en draaien constanter. Zij zijn het meest geschikt voor een langdurige belasting. Eigenlijk doen zij alles, behalve banden oppompen.

Voor het oppompen van busbanden wordt vaak overgestapt naar pistoncompressoren op 13 bar. Deze zijn geschikt voor een kortstondige belasting en bereiken makkelijker een hoge druk.

Sinds kort is echter gestart met enkele proefopstellingen waarbij wordt afgestapt van deze aparte compressor en er op de maximale druk van de schroefcompressoren van 10 bar verder wordt gewerkt.

Door het kleiner drukbandverschil kan het opblazen iets langer duren, maar eerste tests wijzen uit dat dit haalbaar is. De gebruikte schroefcompressor is het laatste nieuwe type met permanente magneetmotor. Deze zijn veel energiezuiniger dan de vorige versie. Dit model gebruikt De Lijn nu in de stelplaatsen in Hasselt en Leuven.

Naast druk zijn ook andere eigenschappen belangrijk voor het gebruik. Zo is ook het dauwpunt cruciaal. Wanneer dit punt benaderd wordt, ontstaat er condensatievocht in de leidingen.

Dit is onaanvaardbaar voor de werking van de installaties. Daarvoor gebruikt men een koeldroger en adsorptiedroger die het dauwpunt respectievelijk verlagen naar 3°C en -40°C, zodat er geen vocht opstapelt in de voertuigen.

Anders zou de bus in panne kunnen vallen en komt de exploitatie in het gedrang. Ten slotte moet de compressor voldoende debiet bevatten.

Meetcampagne
Enkele jaren geleden zette De Lijn samen met Atlas Copco al een meetcampagne op, waarbij alle compressoren in gebruik werden opgemeten. Daarnaast werd een lijst opgesteld met maatregelen die energie zouden kunnen besparen. Hierbij werd de nadruk gelegd op «quick wins», die toelieten investeringen terug te verdienen op maximaal 2 à 3 jaar.

Om lekken te vermijden lieten de openbare vervoersmaatschappij tijdgestuurde kleppen installeren, die het net afsluiten wanneer die bussen of werkplaatsen niet worden gebruikt. Vlak voor de opstart van de site, wordt het net terug op druk gezet.

Hierdoor wordt de compressor niet frequent in- en uitgeschakeld en worden nadraaitijden gereduceerd. Dit levert een aanzienlijke energiebesparing op en bevordert de levensduur van de compressor, zonder in te boeten aan functionaliteit.

De foto’s werden genomen in de stelplaats van Kessel-Lo (Leuven). << (foto's: Atlas Copco)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Agoria DigiCoach zet versnelt digitalisering bedrijven

Technologiefederatie Agoria lanceerde een nieuw programma om bedrijven te helpen bij hun digitalisering. Het project ‘DigiCoach’ krijgt Vlaamse, Waalse en Brusselse ondersteuning.

Covestro zet concrete stappen richting circulaire economie

Om dit te realiseren wil de materiaal-fabrikant zijn hele productie- en productassortiment op de lange termijn volledig afstemmen op het circulaire concept.

Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

De vraag naar elektrochemische energie­opslag­techno­logieën neemt snel toe. Er is niet alleen veel meer vraag, maar er wordt ook gezocht naar meer duurzame manieren van energie-opslag.

Verschillende data-analyses leiden tot andere resultaten

Wat gebeurt wanneer zeventig teams van onderzoekers dezelfde gegevens analyseren? Studie toont aan dat bevindingen van hersenonderzoek variabel kunnen zijn als gevolg van verschil in keuzes.

Onderzoekers bouwen sensor van slechts 11 atomen

De sensor is in staat om magnetische golven op te vangen en bestaat uit een antenne, een uitleesscherm, een harde schijf, .... Dit onderzoek richt zich op het gedrag van magneetgolven.

Joystick zorgt voor precieze besturing beton­afwerk­machines

Het Luxemburgse bedrijf Topp and Screed bouwt machines die in één dag grote betonnen industriële vloeren leggen, waarbij de joysticks van elobau voor de bediening van deze machines zorgen.

MIVB bestelt extra 128 hybride bussen bij Volvo

Volvo Bus ontving een tweede grote order voor 128 hybride bussen voor de MIVB Brussel. Daarnaast omvat de bestelling een optie voor service en onderhoud van de aandrijflijn en batterijen.

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Een consortium van Jan De Nul, Algemene Ondernemingen Soetaert, Almex Metaal en Demako zal de sluisdeur in de ICO-terminal in de achterhaven van Zeebrugge grondig renoveren.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners