Testopstellingen met schroefcompressoren bij De Lijn - artikel

Maintenance 7/03/2017 14:31:24

Sinds eind augustus 2016 heeft De Lijn Oost-Vlaanderen een nieuwe stelplaats in Sint-Niklaas in gebruik. Daarvoor werd een overheidsopdracht uitgeschreven.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vlieg samen met Ultimo in de cloud en win een drone

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

47ste Hogere Cursus Akoestiek

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 21/09/2020 tot 8/02/2021

Energiedelen en Energiegemeenschappen

Thor Centrale Genk

dinsdag 22 september 2020

Robot and machine become one

B&R Webinar

dinsdag 22 september 2020

IoT World / MtoM

Paris Expo Porte de Versailles

van 23/09/2020 tot 24/09/2020

Geautomatiseerde logistiek in productie - live demo

Sirris - Hasselt

woensdag 23 september 2020

Mastercourse: The industrial relevance of advanced AI/ML methods

Sirris, MRC Gent - Zwijnaarde

donderdag 24 september 2020

Keuze van de redactie

(17/9) Eye-Robot wint de Belgische James Dyson Award 2020

(15/9) Noors bedrijf investeert 150 miljoen euro in Haven Oostende

(10/9) Soprema’s nieuwe productievestiging creëert lokale arbeidsplaatsen

(9/9) Bliksemsnelle 3D-bioprinter voor ziektemodellen

(7/9) Poco Loco investeert 45 miljoen in bijkomende productiefaciliteit

(4/9) Succesvolle eerste vlucht voor energiezuinige Flying-V

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het project in kwestie omvat de bouw van drie stelplaatsen: Sint-Niklaas, Leuven en Hasselt. De Lijn werkt via overheidsopdrachten. Verschillende fabrikanten en leveranciers kunnen daarin meebieden met oog op de vrije marktwerking en de beste prijs-kwaliteitgarantie.

Na een intensieve selectie en beoordelingsprocedure, maakte De Lijn de keuze. «De compressoren van Atlas Copco voldeden het best aan onze eisen».

Verschillende functies
De compressoren worden strategisch ingezet op verschillende manieren. Zo werken bijvoorbeeld de remmen en de ophanging van de bus werken op perslucht. Lekken aan koppelingen in het interne circuit door schade en slijtage kunnen ontstaan. De inwendige compressor van de bus vangt dit op, zo zijn er geen problemen voor een veilige busrit.

Na een langere stilstand, zoals ’s nachts, kan een bus soms niet onmiddellijk vertrekken omdat dit circuit op te lage druk staat, waardoor de remmen automatisch blokkeren. Een persluchtaansluiting vangt dit probleem op en houdt de bus op druk.

Bovendien worden batterijen mee bijgeladen en wordt na koude nachten een halfuurtje voor vertrek de voorverwarming opgezet. Hierdoor staat de bus startklaar, zodat de chauffeur onmiddellijk kan vertrekken en stipt aan zijn dienst kan starten. De bus moet bovendien niet langdurig stationair draaien, wat de geluidshinder voor de omgeving aanzienlijk beperkt.

Ook in het onderhoudscentrum wordt met perslucht gewerkt: daar pompen de compressoren niet alleen de banden op, ze ondersteunen tevens het pneumatisch gereedschap. Ze blazen het stof weg en houden de bussen op druk. Ook verzorgen ze de vloeistofdistributie die nodig is voor het onderhoud van de bussen van perslucht, zoals koelvloeistof, motorolie en ruitensproeiervloeistof.

Vaak gaat het om gevaarlijkere stoffen, waar perslucht het meest geschikt voor is. Ten slotte blaast de perslucht het leidingwerk en de buswasmachine in de wasstraat droog.



Proefopstellingen
De Lijn werkt met twee types van compressoren. De schroefcompressoren hebben een hoger debiet en draaien constanter. Zij zijn het meest geschikt voor een langdurige belasting. Eigenlijk doen zij alles, behalve banden oppompen.

Voor het oppompen van busbanden wordt vaak overgestapt naar pistoncompressoren op 13 bar. Deze zijn geschikt voor een kortstondige belasting en bereiken makkelijker een hoge druk.

Sinds kort is echter gestart met enkele proefopstellingen waarbij wordt afgestapt van deze aparte compressor en er op de maximale druk van de schroefcompressoren van 10 bar verder wordt gewerkt.

Door het kleiner drukbandverschil kan het opblazen iets langer duren, maar eerste tests wijzen uit dat dit haalbaar is. De gebruikte schroefcompressor is het laatste nieuwe type met permanente magneetmotor. Deze zijn veel energiezuiniger dan de vorige versie. Dit model gebruikt De Lijn nu in de stelplaatsen in Hasselt en Leuven.

Naast druk zijn ook andere eigenschappen belangrijk voor het gebruik. Zo is ook het dauwpunt cruciaal. Wanneer dit punt benaderd wordt, ontstaat er condensatievocht in de leidingen.

Dit is onaanvaardbaar voor de werking van de installaties. Daarvoor gebruikt men een koeldroger en adsorptiedroger die het dauwpunt respectievelijk verlagen naar 3°C en -40°C, zodat er geen vocht opstapelt in de voertuigen.

Anders zou de bus in panne kunnen vallen en komt de exploitatie in het gedrang. Ten slotte moet de compressor voldoende debiet bevatten.

Meetcampagne
Enkele jaren geleden zette De Lijn samen met Atlas Copco al een meetcampagne op, waarbij alle compressoren in gebruik werden opgemeten. Daarnaast werd een lijst opgesteld met maatregelen die energie zouden kunnen besparen. Hierbij werd de nadruk gelegd op «quick wins», die toelieten investeringen terug te verdienen op maximaal 2 à 3 jaar.

Om lekken te vermijden lieten de openbare vervoersmaatschappij tijdgestuurde kleppen installeren, die het net afsluiten wanneer die bussen of werkplaatsen niet worden gebruikt. Vlak voor de opstart van de site, wordt het net terug op druk gezet.

Hierdoor wordt de compressor niet frequent in- en uitgeschakeld en worden nadraaitijden gereduceerd. Dit levert een aanzienlijke energiebesparing op en bevordert de levensduur van de compressor, zonder in te boeten aan functionaliteit.

De foto’s werden genomen in de stelplaats van Kessel-Lo (Leuven). << (foto's: Atlas Copco)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Wordt Einstein Telescope opgenomen Europese research roadmap?

Gesteund door Nederland, België, Polen en Spanje heeft Italië een aanvraag ingediend om de Einstein Telescope op te nemen in een Europese routekaart voor grote onderzoeksinfrastructuren.

Containerterminals Deurganckdok zetten meer in op spoorvervoer

Terminaluitbaters DP World Antwerp en MPET bundelen de krachten om intensiever gebruik te maken van het spoor via een gezamenlijke spoorinfrastructuur met een transferzone.

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Watson-Marlow lanceert nieuwe Certa Plus sinusoïdale pomp

Deze nieuwe pomp is een duurzame en energiezuinigere oplossing voor shear-gevoelige, stroperige farmaceutische producten en nu al de beste in zijn klasse.

Nieuwe reactor maakt waterstofproductie goedkoper en duurzamer

Waterstof wordt een belangrijke energiedrager in de toekomstige circulaire economie. Daarom werkt TU Eindhoven aan een chemische reactor om duurzamere waterstof te maken.

Grensoverschrijdend multi-event in 3D Manufacturing-wereld

Vier organisaties uit de Benelux hebben het plan gesmeed om een nieuw concept in de 3D-productie aan de wereld voor te stellen: een week onderdompeling in de wereld van 3D-manufacturing.

Zonneauto als accu op wielen: ‘altijd en overal stroom’

Een vers kopje koffie tijdens het wildkamperen? Geen probleem! Stopcontacten zijn niet meer nodig als je een zonneauto hebt. Dat bewees het Solar Team Eindhoven met dit nieuwe model.

Regio’s presenteren duurzame toekomstvisie voor chemiesector

Vlaanderen, Nederland en Noordrijn-Westfalen presenteren trilaterale chemiestrategie, die inzet op innovatie en infrastructuur voor succesvolle energie- en klimaattransitie.

IP67 Profinet switches van Helmholz

Budé Innovative Solutions heeft een unieke machine gebouwd voor in de ijsindustrie. Omdat ze veel technologie op een kleine footprint moeten integreren is er gekozen om de PROFINET deelnemers, die via M12 techniek worden aangesloten op de IP67 managed PROFINET switches van Helmholz en door de PI organisatie zijn gecertificeerd.

Partners