Invasie transportrobots in logistiek nog niet voor morgen

Economie 30/03/2017 14:06:25

Uit de resultaten van het project ‘Flexibele Transportrobots’, die het VIL vandaag voorstelde, blijkt dat een invasie van transportrobots niet op korte termijn moet verwacht worden.

Lees hieronder verder   
Verwant

DB Cargo verbindt Antwerpse en Rotterdamse havens met Duitse achterland

Nieuwe community moet modal shift containers versnellen

Kosten stedelijke werven dalen met 42% dankzij bouwhubs

Jungheinrich participeert in Duitse robotica start-up

Gratis energiescan moet walstroom binnenschepen stimuleren

‘Certified Pick up’ zorgt voor veilig containertransport Port of Antwerp

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Advanced Engineering 2020

Antwerp Expo

van 21/10/2020 tot 22/10/2020

Verleng levensduur installaties met juiste koeling

Online webcast

donderdag 22 oktober 2020

Navingo Career Event

RDM Rotterdam – Onderzeebootloods

van 27/10/2020 tot 28/10/2020

Always an eye on your assets

B&R Webinar

dinsdag 27 oktober 2020

Aquarama Trade Fair

Brabanthal Leuven

donderdag 29 oktober 2020

IO-Link 4 Life Digital Event

Digital Event

donderdag 29 oktober 2020

Keuze van de redactie

(15/10) 3D-printen met gebruikte materialen voor een circulaire economie

(15/10) Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

(12/10) VLIZ breidt onderzoekscapaciteit uit in nieuwe ’Ocean Innovation Space’

(12/10) Europese steun voor Antwerps innovatief CO2-reductie project

(8/10) Studenten presenteren auto geproduceerd met hergebruikt afval

(7/10) Bert Van den Bogerd wint Vlaamse PhD Cup 2020

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De nieuwste generatie flexibele transportrobots is compact, eenvoudig in gebruik en kan volledig zelfstandig navigeren, zonder de hulp van extra infrastructuur. De vraag is niet of deze robots ingezet zullen worden in de logistiek, maar wel wanneer ze echt hun opmars zullen maken.

Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s) zijn onbemande, volautomatische robots die een object kunnen verplaatsen door het te dragen of te trekken. Het gebruik van AGV’s in de logistiek is op zich niet nieuw.

Er bestaan al langer modellen die op basis van inductieve draden, magneten of reflectoren zich doorheen een magazijn kunnen voortbewegen. Dit project focust op de nieuwste AGV’s die zich vrij bewegen, zonder daarvoor in de omgeving iets te veranderen.

De navigatie van de geteste robots gebeurt op basis van het ‘SLAM’ (Simultaneous Localization and Mapping). SLAM is een techniek waarbij de robot d.m.v. optische sensoren in realtime een map maakt van de omgeving waarin het zich bevindt. De robot kan zich op die manier dynamisch aanpassen aan veranderingen in de omgeving.

Deze technologie biedt heel wat nieuwe mogelijkheden. Naast het vervoeren van goederen op pallets en kratten, kunnen deze robots ook ingezet worden voor andere stappen in het proces, zoals het assisteren bij het orderpicken.

VIL projectleider Luc Pleysier: "Een kleine transportrobot kan bijvoorbeeld rekken optillen en naar de orderpicker brengen of een volgrobot kan de orderpicker als assistent volgen tijdens de pickopdracht. Hierdoor wint de operator tijd. De robots kunnen eentonige, repetitieve taken van de mens overnemen, waardoor de magazijnmedewerker tijd heeft om zich met complexere taken bezig te houden.”

De praktijktesten gingen door in het opleidingscentrum van VDAB in Herentals en in de distributiecentra van Colruyt. Tijdens de testen werd telkens de vergelijking gemaakt met de klassieke, niet-geautomatiseerde manier van werken. Bij VDAB voerde Linde/Balyo interne verplaatsingen van pallets uit.

Pleysier: “Het uitvoeren van de basishandelingen verliep goed. Maar de robot werkt minder nauwkeurig voor precisietaken zoals het stapelen van palletboxen op elkaar. Enkele toevoegingen, zoals extra sensoren in combinatie met zijdelings beweegbare vorken, zouden dit euvel kunnen verhelpen. De uitvoeringsnelheid is ook een stuk trager dan een manuele heftruck maar is grotendeels te wijten aan de strenge veiligheidsvoorschriften.”

Bij Colruyt testte het VIL geautomatiseerde volgrobots die een operator volgden bij een picking ronde. In het distributiecentrum werd een orderverzamelaar van STILL ingezet en bij Collect & Go een van Effidence. De testen wezen uit dat de robots gemakkelijk zijn in gebruik en bovendien ook tijdswinst kunnen opleveren.

In het Colruyt distributiecentrum werden de testen vroegtijdig stopgezet wegens veiligheidsrisico’s. De besturingssoftware van de robot was nog in ontwikkelingsfase waardoor de volgrobot af en toe een andere voorbijgaande operator begon te volgen. STILL heeft intussen maatregelen genomen om de robot te verbeteren. << (Guy Leysen) (foto: screen YouTube - STILL)

Dit waren de 19 deelnemers aan het project:
Atlas Copco, Barco, Beaulieu International Group, Bridgestone, Brouwerij Lindemans, Colruyt, Danone, Datwyler, Egemin, Monsanto, Nyrstar, Reynaers Aluminium, Robert Bosch Produktie, Stanley Black & Decker, Sea Invest, Sick, Sita (Suez), Vanderlande, Volvo Group. <<

 Lees méér over:  AGV   VIL  
Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Startup re.alto moet digitalisering energiesector versnellen

Elia groep lanceerde de marktplaats re.alto om aanbieders en gebruikers uit alle lagen van de energiesector samen te brengen om op die manier de digitalisering te versnellen.

essenscia over hervorming Europese chemiewetgeving

De Europese Commissie heeft haar Chemicals Strategy for Sustainability gelanceerd als onderdeel van de Europese Green Deal. Sectorfederatie essenscia geeft alvast zijn mening hierover.

Biosensor voor continue monitoring door middel van moleculaire look-alike

TU Eindhoven ontwikkelde een sensor op basis van moleculaire look-alikes: een belangrijke ontwikkeling voor toekomstige biosensoren om gezondheid en ziekte te monitoren.

Ecosysteem IO.Energy gaat nieuwe fase in

De eerste testfase met acht proefprojecten werd onlangs afgerond en IO.Energy 2.0 wordt begin 2021 gelanceerd. De projecten gaan daarna de demonstratiefase in.

Medicijnen sneller beschikbaar met innovatieve technologie

De ontwikkeling van een medicijn duurt zo'n 13 jaar en kost tot wel 2,5 miljard dollar. Maar dat kan veel sneller en goedkoper via microtracing en Accelerator Mass Spectrometry, aldus TNO.

Vlaamse steun voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek

De raad van bestuur van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen (FWO) heeft de nieuwe aspirantenmandaten fundamenteel en strategisch basisonderzoek toegekend aan 495 onderzoekers.

Ammoniak produceren zonder CO2-uitstoot

Door de bundeling van twee technologieën, een plasmareactor en een filter uit de auto-industrie, ontdekten wetenschappers van KU Leuven en UAntwerpen een CO2-vrij alternatief.

Circulaire tuinbouwsector steeds dichterbij

Na drie jaar kennis en ervaringen verzamelen, kan het BioBoost-project ideeën aanreiken om reststromen uit de tuinbouw beter te benutten, met verdienmodel voor tuinders.

ABB introduceert nieuwe ultrasone niveautransmitter

ABB heeft een nieuwe ultrasone niveautransmitter met vele functies gelanceerd, speciaal ontworpen voor industrieën met een groot aantal geïnstalleerde niveaumeters. Met zijn modulaire ontwerp en intelligente algoritmen is de LST200 eenvoudig te installeren, in bedrijf te stellen en te onderhouden en is stabiel in gebruik. >>

Partners