Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

Economie 18/04/2017 16:06:03

Het VIL wil met het nieuwe project ‘Empty Logistics’ deze kosten in kaart brengen en reduceren. In samenwerking met acht bedrijven gaat het project vandaag van start.

Lees hieronder verder   
Verwant

Geautomatiseerd laden en lossen levert enorme tijdswinst

Scania Parts Logistics kiest binnenvaart voor duurzaam transport

Efficiëntere materiaalstroom dankzij Remmert

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid

Industrie 4.0 in de intralogistiek: moderne materiaalbehandeling

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bier worden vooral voor water en frisdrank kleine glazen flesjes gebruikt. Die glazen flessen worden gestockeerd en vervoerd in plastic kratten. Om zoveel mogelijk flessen terug bij de producent te krijgen wordt statiegeld geheven op het glas en de kratten.

De kostprijs van het sorteren, vervoeren en stockeren van deze flessen is niet te verwaarlozen en vaak niet transparant.

Projectleider Peter Lagey: “Met dit project gaan we de leeggoedstromen in Vlaanderen in kaart brengen. Vervolgens zal er gezocht worden naar verbeteringen aan bestaande flows en processen, daarnaast ook naar nieuwe dienstverleningsconcepten zoals bijvoorbeeld het ophalen, sorteren en terug ter beschikking stellen van leeggoed over de producenten en retailers heen.”

Alle partijen in de logistieke keten zijn betrokken en dragen een deel van de kost. De producent moet opslag voorzien voor het leeggoed, wat vooral in de wintermaanden veel plaats inneemt, en staat in voor het reinigen en spoelen van het glas en het verwijderen en vervangen van beschadigde flessen.

Bovendien dient de producent ook een administratief systeem op te zetten voor het beheer van de (statie)geldstromen en het terughalen van het leeggoed uit de markt. Bij de retailer neemt het leeggoed dan weer kostbare ruimte in beslag. Tot slot wordt de transporteur vaak geconfronteerd met inefficiënte retourvrachten.

Vooral bij een decentrale aanpak waar winkels rechtstreeks door de producent worden bevoorraad, weet de transporteur vaak niet of en hoeveel leeggoed er moet worden teruggenomen bij een levering. Hetzelfde probleem geldt bij drankenhandels, die op hun beurt lijden onder de wildgroei aan statiegeld tarieven.

De Federatie van Belgische Drankenhandelaars (FeBeD), die vraagt om een uniform tarief voor leeggoed, neemt deel aan het project.

Gilles Vandorpe, directeur van FeBeD: “Onze leden merken al enige tijd een sterke stijging op in de kosten voor het verwerken van leeggoed. Dit komt vooral door de toegenomen variatie in het aanbod. De verwerking van dat leeggoed is voor de handelaars een hele uitdaging. Er is de administratieve kant met de veelheid aan verschillende leeggoedtarieven, maar er is evenzeer de praktische kant waarbij verkeerde flessen in verkeerde bakken terecht komen.” << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Dit zijn de 8 projectdeelnemers: AB Inbev, Belgische Brouwers, Chep, Coca Cola, Colruyt Retail Partners, Delhaize, FeBeD, Jost Logistics (Verbessem). (foto: VIL)


Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners