Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

Economie 18/04/2017 16:06:03

Het VIL wil met het nieuwe project ‘Empty Logistics’ deze kosten in kaart brengen en reduceren. In samenwerking met acht bedrijven gaat het project vandaag van start.

Lees hieronder verder   
Verwant

InWareDrones-project: inventarisatie met behulp van drones en RFID

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

OMP verwelkomt AvH als aandeelhouder

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 3/12/2020 tot 17/12/2020

Energy Mission Webinar

online event

donderdag 3 december 2020

Safety validation training

Pilz Academy - Herentals

donderdag 3 december 2020

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Keuze van de redactie

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bier worden vooral voor water en frisdrank kleine glazen flesjes gebruikt. Die glazen flessen worden gestockeerd en vervoerd in plastic kratten. Om zoveel mogelijk flessen terug bij de producent te krijgen wordt statiegeld geheven op het glas en de kratten.

De kostprijs van het sorteren, vervoeren en stockeren van deze flessen is niet te verwaarlozen en vaak niet transparant.

Projectleider Peter Lagey: “Met dit project gaan we de leeggoedstromen in Vlaanderen in kaart brengen. Vervolgens zal er gezocht worden naar verbeteringen aan bestaande flows en processen, daarnaast ook naar nieuwe dienstverleningsconcepten zoals bijvoorbeeld het ophalen, sorteren en terug ter beschikking stellen van leeggoed over de producenten en retailers heen.”

Alle partijen in de logistieke keten zijn betrokken en dragen een deel van de kost. De producent moet opslag voorzien voor het leeggoed, wat vooral in de wintermaanden veel plaats inneemt, en staat in voor het reinigen en spoelen van het glas en het verwijderen en vervangen van beschadigde flessen.

Bovendien dient de producent ook een administratief systeem op te zetten voor het beheer van de (statie)geldstromen en het terughalen van het leeggoed uit de markt. Bij de retailer neemt het leeggoed dan weer kostbare ruimte in beslag. Tot slot wordt de transporteur vaak geconfronteerd met inefficiënte retourvrachten.

Vooral bij een decentrale aanpak waar winkels rechtstreeks door de producent worden bevoorraad, weet de transporteur vaak niet of en hoeveel leeggoed er moet worden teruggenomen bij een levering. Hetzelfde probleem geldt bij drankenhandels, die op hun beurt lijden onder de wildgroei aan statiegeld tarieven.

De Federatie van Belgische Drankenhandelaars (FeBeD), die vraagt om een uniform tarief voor leeggoed, neemt deel aan het project.

Gilles Vandorpe, directeur van FeBeD: “Onze leden merken al enige tijd een sterke stijging op in de kosten voor het verwerken van leeggoed. Dit komt vooral door de toegenomen variatie in het aanbod. De verwerking van dat leeggoed is voor de handelaars een hele uitdaging. Er is de administratieve kant met de veelheid aan verschillende leeggoedtarieven, maar er is evenzeer de praktische kant waarbij verkeerde flessen in verkeerde bakken terecht komen.” << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Dit zijn de 8 projectdeelnemers: AB Inbev, Belgische Brouwers, Chep, Coca Cola, Colruyt Retail Partners, Delhaize, FeBeD, Jost Logistics (Verbessem). (foto: VIL)


Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Antwerpse chemiebedrijven gaan dokwater als proceswater gebruiken

Een nieuw te bouwen ontziltingsinstallatie in de haven van Antwerpen zal vanaf begin 2024 brak dokwater oppompen en omzetten in hoogwaardig proceswater voor de chemiesector.

Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

Siemens en Cloostermans hebben samen de eerste machine ter wereld ontwikkeld, die zich met behulp van AI herprogrammeert en herconfigureert om zo alle types producten en verpakkingen aan te kunnen.

Sandvik Coromant en Autodesk Fusion 360 werken samen aan verspaning

Sandvik Coromant, wereldleider in verspanende bewerkingen, en softwarebouwer Autodesk slaan de handen in elkaar om het gebruik van Computer-Aided Manufacturing (CAM) te vereenvoudigen.

Standaardmethodes voor meten van plastic vervuiling in ontwikkeling

Doel van het EU-project EUROqCHARM, met onder meer ILVO, is op Europees niveau afgestemde methodes vastleggen voor de bepaling en opvolging van milieuvervuiling met plastic.

Nieuwe treinterminal bij Mercatordok in North Sea Port

Volvo Cars, DFDS en Lineas brengen transport per boot, trein en vrachtwagen op een efficiënte manier samen. De doorlooptijd van fabriek naar eindbestemming gebeurt nu tot 30% sneller.

Financiële boost voor Belgische producent van elektrische bestelwagens

Addax Motors uit Deerlijk, de enige Belgische producent van elektrische bestelwagens, krijgt een financiële injectie van 10 miljoen euro, waarvan 8 miljoen euro via een kapitaalverhoging.

Engineeringnet Magazine 153 is onlangs verschenen

Het nieuwste nummer van Engineeringnet Magazine is reeds bij zijn abonnees aangekomen en over drie weken zal deze editie ook online consulteerbaar worden via onze kanalen.

Serious Game Circonopoly helpt om jongeren circulair te denken

POM West-Vlaanderen lanceert de online game Circonopoly om jongeren in de wereld van circulaire economie onder te dompelen. Dit spel is ontwikkeld voor de derde graad secundair onderwijs.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners