Logistieke oplossingen gezocht voor hoge kosten leeggoed

Economie 18/04/2017 16:06:03

Het VIL wil met het nieuwe project ‘Empty Logistics’ deze kosten in kaart brengen en reduceren. In samenwerking met acht bedrijven gaat het project vandaag van start.

Lees hieronder verder   
Verwant

Group Machiels verwerft meerderheidsparticipatie in Global Langerlo

AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

Serieuze tijdswinst bij laden en lossen

Kuehne+Nagel en Atlas Copco winnen Foreign Investment Trophy 2021 awards

Montea ontwikkelt multimodale stadslogistiek in de Brusselse haven

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Onderhandelen met impact

Online

van 19/05/2021 tot 26/05/2021

Leiding geven op afstand

online via Zoom

van 20/05/2021 tot 25/05/2021

Intellectual property for growing businesses

EP&C webinar

donderdag 20 mei 2021

Functionele veiligheid volgens machinerichtlijn

Online cursus IE-net

van 1/06/2021 tot 10/06/2021

Patent Enforcement in Asia

3 Live webinars

van 1/06/2021 tot 15/06/2021

Jouw spreekstem

Online

van 2/06/2021 tot 23/06/2021

Keuze van de redactie

(6/5) AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

(5/5) imec.istart Fund krijgt stevige kapitaalinjectie

(4/5) Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

(3/5) Gerrit Jan Schaeffer volgt Ronnie Belmans op bij EngergyVille

(29/4) 30 bedrijven stappen in nieuw Vlaams energie- en klimaatproject

(28/4) Samenwerking rond waterstof in de luchtvaart op poten gezet

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Naast bier worden vooral voor water en frisdrank kleine glazen flesjes gebruikt. Die glazen flessen worden gestockeerd en vervoerd in plastic kratten. Om zoveel mogelijk flessen terug bij de producent te krijgen wordt statiegeld geheven op het glas en de kratten.

De kostprijs van het sorteren, vervoeren en stockeren van deze flessen is niet te verwaarlozen en vaak niet transparant.

Projectleider Peter Lagey: “Met dit project gaan we de leeggoedstromen in Vlaanderen in kaart brengen. Vervolgens zal er gezocht worden naar verbeteringen aan bestaande flows en processen, daarnaast ook naar nieuwe dienstverleningsconcepten zoals bijvoorbeeld het ophalen, sorteren en terug ter beschikking stellen van leeggoed over de producenten en retailers heen.”

Alle partijen in de logistieke keten zijn betrokken en dragen een deel van de kost. De producent moet opslag voorzien voor het leeggoed, wat vooral in de wintermaanden veel plaats inneemt, en staat in voor het reinigen en spoelen van het glas en het verwijderen en vervangen van beschadigde flessen.

Bovendien dient de producent ook een administratief systeem op te zetten voor het beheer van de (statie)geldstromen en het terughalen van het leeggoed uit de markt. Bij de retailer neemt het leeggoed dan weer kostbare ruimte in beslag. Tot slot wordt de transporteur vaak geconfronteerd met inefficiënte retourvrachten.

Vooral bij een decentrale aanpak waar winkels rechtstreeks door de producent worden bevoorraad, weet de transporteur vaak niet of en hoeveel leeggoed er moet worden teruggenomen bij een levering. Hetzelfde probleem geldt bij drankenhandels, die op hun beurt lijden onder de wildgroei aan statiegeld tarieven.

De Federatie van Belgische Drankenhandelaars (FeBeD), die vraagt om een uniform tarief voor leeggoed, neemt deel aan het project.

Gilles Vandorpe, directeur van FeBeD: “Onze leden merken al enige tijd een sterke stijging op in de kosten voor het verwerken van leeggoed. Dit komt vooral door de toegenomen variatie in het aanbod. De verwerking van dat leeggoed is voor de handelaars een hele uitdaging. Er is de administratieve kant met de veelheid aan verschillende leeggoedtarieven, maar er is evenzeer de praktische kant waarbij verkeerde flessen in verkeerde bakken terecht komen.” << (Guy Leysen) (foto: Pixabay)

Dit zijn de 8 projectdeelnemers: AB Inbev, Belgische Brouwers, Chep, Coca Cola, Colruyt Retail Partners, Delhaize, FeBeD, Jost Logistics (Verbessem). (foto: VIL)


Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Cruciaal deel van de LHCb-detector te CERN zit op zijn plaats

Vier van de eerste zes frames met lichtgevoelige SciFi-detectoren zitten nu op hun plaats in het LHCb-experiment op CERN. Meer onderhoud moet nog plaatsvinden. Herstart vindt plaats in 2022.

Incubator BlueChem voor duurzame chemie bestaat 1 jaar

BlueChem, gelegen op Blue Gate Antwerp, ondersteunt start-ups en scale-ups om hun innovaties voor de duurzame chemie van de toekomst te laten doorgroeien tot industriële schaal.

Nieuw Soft-Start-ventiel is conform Machinerichtlijn 2006/42/EC

Het nieuwe soft-start ventiel uit de Series MX SAFEMAX zorgt voor een geleidelijke drukverhoging in het pneumatisch systeem en heeft geen invloed op de werking van de veiligheidsventielen.

HyTrucks consortium wil vrachtwagens op waterstof laten rijden tegen 2025

Air Liquide, DATS 24 en Port of Antwerp bundelen hun krachten in het HyTrucks-consortium om 300 vrachtwagens op waterstof te laten rijden in België als onderdeel van het HyTrucks-initiatief.

Group Machiels verwerft meerderheidsparticipatie in Global Langerlo

Het bedrijf heeft al verschillende participaties in Haven Genk, Genk Green Logistics en Port of Limburg en bouwt met deze overname hun positie in de regio verder uit.

Overschakelen naar klimaatvriendelijke elektriciteitsdistributie

De 8DJH 24 switchgear van Siemens is een klimaatneutraal alternatief voor de bestaande schakelsystemen die gebruik maken van het schadelijke broeikasgas zwavelhexafluoridegas (SF6).

AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

Het bionisch planningssysteem van Garvis, gebaseerd op artificiële intelligentie, combineert de eigen inzichten van planners met realtime data-analyses en is op amper één dag operationeel.

Onderzoekers maken levend materiaal op basis van algen

TU Delft heeft 3D-printing gebruikt om van algen een nieuw, levend en milieuvriendelijk materiaal te maken met allerlei toepassingen, zoals het maken van bladeren die energie produceren.

igus is nieuw lid van Profibus Nutzerorganisation

Profinet is 's werelds toonaangevende communicatie-oplossing op Ethernetbasis voor industriële automatisering (zelfs grote datavolumes worden snel en veilig overgedragen). Om het onderzoek naar de Profinet technologie in bewegende toepassingen te bevorderen is igus nu toegetreden tot de Profibus Nutzerorganisation e.V. als kabelspecialist.

Partners