Winter- en zomerperikelen - column

Columns & Blogs 6/06/2017 15:06:37

Auto's lenen zich goed om onderhoudsprincipes uit te leggen. Principes waartegen ‘pure onkunde’ nogal eens zondigt. Onlangs kwam ik een prachtig voorbeeld tegen van hoe het dan wel moet.

Lees hieronder verder   
Verwant

Telewerk wettelijk geregeld - column

#ManuMatters: industrie essentiële hoeksteen van economie - column

Beoordeel, innoveer, kies en begin opnieuw - column

Overmacht en corona - column

Slimmer automatiseren in industrie met AI-gestuurde robots - column

Coronamaatregelen en privacy - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Additive Manufacturing Insights

Online Flam3D webinar

dinsdag 15 juni 2021

Kennismanagement

online via Zoom

van 17/06/2021 tot 24/06/2021

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Keuze van de redactie

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

(7/6) Maakt of kraakt de pandemie nu carrières van techvrouwen? - artikel

(7/6) Umicore benoemt Mathias Miedreich tot nieuwe CEO

(3/6) Primeur: eerste multimodaal waterstoftankstation geopend in Antwerpen

(2/6) Ontwikkeling waterstof- en CO2-backbone in North Sea Port

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET - Nu de winter achter de rug is, lijkt het me gepast om in te pikken op de discussie rond winterbanden. Vroeger waren de winters veel strenger dan nu. Tenminste, dat zeggen ‘oude mensen’.

Toen ik in de zeventigerjaren studeerde was mijn eerste wagen een Rover P6. Voor de jongeren: die auto werd ook wel 'de tank' genoemd. Hij had een reservewiel op het kofferdeksel. Op een bepaald moment waren er nieuwe banden nodig. Het werden M&S-banden. Mud & Snow.

Ik kan u verzekeren, daar hadden toen maar weinig mensen van gehoord. Deze ‘Modder en Sneeuw’-banden waren in Nederland de voorlopers van de winterband. Ik kocht ze… omdat het de goedkoopste banden waren. Niemand die ze wou. Maar Mensen die mijn reservewiel zagen, op de kofferbak en zonder hoes (want die was te klein voor deze geweldenaar) raakten in een amechtige staat van bewondering voor het stoere tractorprofiel. Daarmee kon een mens die koude winters van vroeger wel te lijf gaan.

Sindsdien is er veel gebeurd. Hoe warmer de winters werden, des te luider de roep om winterbanden te monteren. Bandenfabrikanten en de autovakhandel hebben een warme band met die band en zijn grote fans van het tweemaal per jaar wisselen van het rubber.

Ik moest aan het bovenstaande denken toen ik onlangs een berichtje las: in Duitsland is bijna een derde van de verkeersongevallen met persoonlijk letsel aan banden toe te schrijven. Enkele dagen later dook een belangenorganisatie op het bericht en pakte uit met de op niets gebaseerde conclusie dat het tijd wordt dat de Nederlandse overheid het rijden met winterbanden verplicht.

Ik heb de statistiek opgezocht. Het DESTATIS (Statistisches Bundesamt) stelt ons inderdaad een tabel voor. In 2015 waren er 3.636 geregistreerde ongevallen met letselschade. De 'oorzaak' werd in 1.117 gevallen toegeschreven aan de banden. Wat een waardeloze tabel. Geen enkel gegeven over de storingsvorm: lekke banden, afgesleten banden, gecupte banden, enz.

Evenmin gegevens over de gereden snelheid, de bandenspanning, de belasting van de banden of om nog eens iets anders te noemen: de weersomstandigheden. Wat moet je met zo'n statistiek? Beleid maken? Als het aan onze bandenbelangenverenigingen ligt wél. Beleid gebaseerd op statistische onzin.

Ik kom ze in bedrijven ook nog wel eens tegen, dit soort tabelletjes: 40% van de storingsoorzaken van lijn drie is mechanisch, 32% elektrisch en bij 28% is de oorzaak onbekend of… ‘diversen’. Volstrekt onbruikbaar om te werken aan beter en dus minder onderhoud. We doen maar wat.

En nu het leuke nieuws. Het wordt weer zomer! Tijd voor de cabrio. Die van mij heeft een stalen kap, die volledig automatisch, een druk op de knop volstaat, in drie delen opgevouwen in de kofferbak verdwijnt. Een ‘onderhoudsnachtmerrie’ van scharnieren, sensoren, actuatoren, elektromotoren, draden, flapjes en touwtjes. Een snelle FMECA (Failure Mode, Effects and Criticality Analysis) leerde mij het volgende: als de functie 'kap openen' op een zonnige dag faalt, is het effect een bedorven tour.

En mogelijk een slecht humeur van mijn partner, die zich op het ‘open rijden’ had verheugd. Dat is een ‘draagbaar effect’. Maar als op diezelfde zonnige dag een wolkbreuk losbarst en de functie 'kap sluiten' weigert?

Mijn wagen zal vol water lopen met alle gevolgen en schades van dien. Blijkbaar had de fabrikant van de wagen ook een FMECA gedaan. In het skiluik is een hoes verstopt voor het geval de kap onverhoopt niet dichtgaat.

Ten overvloede vermeldt de handleiding dat er na het aanbrengen van de hoes niet met de wagen gereden kan worden. Men is niet zover doorgeslagen dat ook twee paraplu's tot de fabrieksuitrusting behoren. Maar niettemin: het zijn kanjers, die technici die écht hebben nagedacht over mijn auto.<<
door Eric Rensen

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

ICOS, het ‘Integrated Carbon Observation System’, kende 12 extra meetstations voor broeikasgassen dit label toe, waaronder het Vlaamse onderzoeksschip Simon Stevin.

ATLAS onderzoekt verval van higgsdeeltjes naar charm-quarks

Op de onlangs gehouden LHCP2021 conferentie voor fysica is bekendgemaakt dat die koppeling niet meer dan 8,5 keer groter kan zijn dan de waarde die het Standaardmodel voorspelt.

Taipro: klein maar fijn groeit - artikel

Taipro (Tailored Microsystems Improving your Product) ontwikkelt microsystemen op maat van de processen van de klant. De Luikse chipverpakker zet resoluut in op groei en trekt naar Verviers.

Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

Vorig jaar oktober werd de eerste ronde gelanceerd van een marktbevraging voor het NextGen District, de voormalige site van General Motors in het havengebied.

Colt en NorthC Datacenters bundelen krachten

Klanten krijgen nu onder meer toegang tot voor 100+ Gbps geoptimaliseerde verbindingen en de op SDN gebaseerde netwerkservices die deel uitmaken van het On Demand-aanbod van Colt.

Bosch chipfabriek volledig geconnecteerd en aangestuurd door AI

Dankzij sterk geautomatiseerde, volledig geconnecteerde machines en geïntegreerde processen, samen met AI-methoden is de vestiging in Dresden een slimme fabriek en een Industrie 4.0 pionier.

Enperas-software voor ecologische voetafdruk bouwmaterialen

Deze spin-off van VITO en EnergyVille ontwikkelt software waarmee bedrijven zelf een levenscyclusanalyse kunnen maken van bouwmaterialen om concreet de milieukosten te becijferen.

Nieuwe inspiratiegids moet scholen inspireren bij hun Digisprong

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Peter Demuynck van Agoria Vlaanderen hebben de nieuwe inspiratiegids Edtech voorgesteld als hulpmiddel voor scholen rond digitalisering.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners